Stihl MS 500i - Test av första motorsågen med insprutning! ARTIKEL
Postat: sön 25 nov 2018, 22:56
Skogsforum har testat den helt nya Stihl MS 500i, den nya 80cc motorsågen från fabriken i Waiblingen i Tyskland. Frågan är bara - var ska man börja?
Ska man börja med att MS 500i är den första motorsågen på marknaden som har fler hästkrafter än vikt i kilo (torrvikt), eller att det är första motorsågen på marknaden med insprutning?
Tja, nu är både sakerna skrivna så då får vi fortsätta med att detta är en motorsåg som imponerar - något grymt! Till och med på en rutinerad manuellhuggare som Lars-Erik Larsson som testat sågen åt Skogsforum.
Stihl MS 500i är en game-changer
Med en torrvikt ungefär som proffssågarna i 60-kubiksklassen och med en effekt som motorsågarna i 90cc klassen så är detta en riktig game-changer. Lägger man därtill att förgasaren bytts ut till förmån för insprutning och genom detta förbättrat start av sågen (ingen choke) och dessutom gjort sågen något hejdlöst snabb i accelerationen så börjar man förstå att Stihl kan ha något riktigt bra på gång.
Trots att sågen har insprutning så är det ingen skillnad i handhavandet mot en “vanlig” motorsåg med förgasare. Enda skillnaden är att de inte finns någon choke och att det verkar som att sågen startar lättare. Undertecknad var ju tvungen att testa sågen direkt vi fick den till oss ( :blush: ), och direkt ur kartongen (den var dock lite körd innan) så gick den efter några (typ 5) tryck på primern igång på första rycket! Lars-Erik tror jag inte primade någon gång och i snitt gick den då igång på max 2 ryck när sågen startades kall. Stihl skriver i sin manual att man ska trycka på primern 8 ggr innan kallstart, gör man det finns nog klara chanser att den startar på första. Som jämförelse så körde även Lars-Erik med sin Stihl MS 361 under testet. Den behövde i snitt 4 ryck innan start (kall). Det är rätt stor skillnad.
Test av Stihl MS 500i
Lars-Erik Larsson som arbetar som professionell manuellhuggare har fått testa MS 500i. Det är Lars-Erik som också testat Husqvarna 572XP och Stihl MS 462 åt oss så då passar det ypperligt att han tog sig an även MS 500i.
Det blir inget långtidstest av MS 500i, det är viktigt att påpeka. Sågen ska börja säljas någon gång under första halvåret 2019 och sågen vi lånat av Stihl verkar vara en serieproducerad såg men troligtvis avsedd för interna visningar mm hos Stihl Norden. Därför är sågen nu på väg tillbaka till Stihl - tack för lånet!
MS 500i testades i Dalslands- och Värmlandsskogarna i klassiskt novemberväder, runt nollan, rått och fuktigt. Sågen har körts i allt från vindfällekanter i klen slutavverkningsskog till att hugga övergrovt åt skördare. Vi vet inte hur inkörd testsågen var och genom detta är det svårt att ge en åsikt om bensinförbrukningen. Det är annars något som är riktigt intressant med avseende på att MS 500i har insprutning, alla andra sågar har ju förgasare. I teorin borde sågen dra mindre än en förgasarsåg. Vi har svårt att bedöma detta och man får samtidigt ha i åtanke att sågen har hela 6,8 hästkrafter med marknadens bästa vikt/effekt förhållande. Det kan alltså vara så att Stihl har fokuserat på att kräma ur effekt ur sågen, då drar den ju som bekant mer energi. Ytterligare en faktor när man testar nya sågar är att man fort blir fartblind med avseende på hur effektiv en såg är. Man kan alltså utan att tänka på det ha blivit rejält snabbare i sitt arbete och avverkat mer volym per tidsenhet. Det gäller att ha koll på detta.
Men, vi vågar oss ändå på en hint utifrån testet och det är att MS 500i är bränsleeffektiv. Hur mycket är svårt att säga men det är inte anmärkningsvärt, dock noterbart. Vi får återkomma i denna fråga med mer noggranna data.
På pappret har MS 500i drygt 13% mer effekt än MS 462 och drygt 17% mer effekt än Husqvarna 572XP (de sågar som testats tidigare i 70cc-klassen). Det märks även i skogen!
Grädden på moset blir accelerationen som är något i hästväg. Som standard kommer MS 500i att levereras med 20” ES Light svärd. Detta är troligtvis ett optimalt svärd för sågen och för den skog som sågen testats i. När vi testade 462 så tyckte Lars-Erik att 20” (som satt även på den) var i det längsta laget för 462. Så är inte fallet med 500:an utan här lirar allt bra ihop och det är svårt att få den att storkna vi kap samtidigt som den uppför sig riktigt bra vid kvistning. Troligtvis har detta att göra med grundkraften och accelerationen. Man behöver inte positionera sig optimalt ens vid grövre grenar, 500:an sågar utan att varken klaga eller nypa fast.
Testresultat
Stihl MS 500i blev direkt en favorit hos Lars-Erik. Och egentligen räcker det att titta på specen för sågen. Beter den sig någorlunda enligt specen så är den svårslagen för den skåpar ut allt annat just nu - en potentiell game-changer.
Passusarna får bli om den nya insprutningstekniken kommer leverera över tid och om priset på MS 500i håller sig inom smärtgränsen. Riktpriset på Stihls Tyska sajt är idag EUR1.559 eller cirka 16.000 SEK. Ska vi förlita oss på historien så kommer dock MS 500i bli billigare i butik, kanske med ett par tusenlappar. Om så blir fallet så kommer den landa ett par tusenlappar över kombattanterna i 70cc klassen.
Här är videon från testet:
Något som också Lars-Erik vill påpeka i samband med testet är att man måste vara noga med Stihls sågkedjor. På testsågen satt en 72-länkars ⅜ RS kedja (20”, Rapid Super, 1,6 mm spårvidd). Denna kedja kräver att man filar den ganska ofta men framförallt att man följer med och sänker ryttarna allt eftersom att kedjan slipas. Risken är annars att den inte biter som den ska och här är Stihls kedjor känsligare än andra fabrikat. Samtidigt får man inte fila ryttarna för mycket, då blir den tokaggressiv mycket fort.
Det ska bli mycket intressant att läsa andra tester och användarrapporter när sågen kommer ut i skogarna. Nu är kanske inte MS 500i en motorsåg för den breda massan av motorsågsanvändare. Men, som sagt, för användare som fäller mycket och grovt kan den vara högintressant. Vad tycker du, kan det vara en motorsåg för dig?
Ska man börja med att MS 500i är den första motorsågen på marknaden som har fler hästkrafter än vikt i kilo (torrvikt), eller att det är första motorsågen på marknaden med insprutning?
Tja, nu är både sakerna skrivna så då får vi fortsätta med att detta är en motorsåg som imponerar - något grymt! Till och med på en rutinerad manuellhuggare som Lars-Erik Larsson som testat sågen åt Skogsforum.
Stihl MS 500i är en game-changer
Med en torrvikt ungefär som proffssågarna i 60-kubiksklassen och med en effekt som motorsågarna i 90cc klassen så är detta en riktig game-changer. Lägger man därtill att förgasaren bytts ut till förmån för insprutning och genom detta förbättrat start av sågen (ingen choke) och dessutom gjort sågen något hejdlöst snabb i accelerationen så börjar man förstå att Stihl kan ha något riktigt bra på gång.
Trots att sågen har insprutning så är det ingen skillnad i handhavandet mot en “vanlig” motorsåg med förgasare. Enda skillnaden är att de inte finns någon choke och att det verkar som att sågen startar lättare. Undertecknad var ju tvungen att testa sågen direkt vi fick den till oss ( :blush: ), och direkt ur kartongen (den var dock lite körd innan) så gick den efter några (typ 5) tryck på primern igång på första rycket! Lars-Erik tror jag inte primade någon gång och i snitt gick den då igång på max 2 ryck när sågen startades kall. Stihl skriver i sin manual att man ska trycka på primern 8 ggr innan kallstart, gör man det finns nog klara chanser att den startar på första. Som jämförelse så körde även Lars-Erik med sin Stihl MS 361 under testet. Den behövde i snitt 4 ryck innan start (kall). Det är rätt stor skillnad.
Test av Stihl MS 500i
Lars-Erik Larsson som arbetar som professionell manuellhuggare har fått testa MS 500i. Det är Lars-Erik som också testat Husqvarna 572XP och Stihl MS 462 åt oss så då passar det ypperligt att han tog sig an även MS 500i.
Det blir inget långtidstest av MS 500i, det är viktigt att påpeka. Sågen ska börja säljas någon gång under första halvåret 2019 och sågen vi lånat av Stihl verkar vara en serieproducerad såg men troligtvis avsedd för interna visningar mm hos Stihl Norden. Därför är sågen nu på väg tillbaka till Stihl - tack för lånet!
MS 500i testades i Dalslands- och Värmlandsskogarna i klassiskt novemberväder, runt nollan, rått och fuktigt. Sågen har körts i allt från vindfällekanter i klen slutavverkningsskog till att hugga övergrovt åt skördare. Vi vet inte hur inkörd testsågen var och genom detta är det svårt att ge en åsikt om bensinförbrukningen. Det är annars något som är riktigt intressant med avseende på att MS 500i har insprutning, alla andra sågar har ju förgasare. I teorin borde sågen dra mindre än en förgasarsåg. Vi har svårt att bedöma detta och man får samtidigt ha i åtanke att sågen har hela 6,8 hästkrafter med marknadens bästa vikt/effekt förhållande. Det kan alltså vara så att Stihl har fokuserat på att kräma ur effekt ur sågen, då drar den ju som bekant mer energi. Ytterligare en faktor när man testar nya sågar är att man fort blir fartblind med avseende på hur effektiv en såg är. Man kan alltså utan att tänka på det ha blivit rejält snabbare i sitt arbete och avverkat mer volym per tidsenhet. Det gäller att ha koll på detta.
Men, vi vågar oss ändå på en hint utifrån testet och det är att MS 500i är bränsleeffektiv. Hur mycket är svårt att säga men det är inte anmärkningsvärt, dock noterbart. Vi får återkomma i denna fråga med mer noggranna data.
MS 500i | MS 462 | 572 XP | |
---|---|---|---|
Vikt, ej svärd (kg) | 6,2 | 6,1 | 6,6 |
Effekt kW | 5 | 4,4 | 4,3 |
Effekt HK | 6,8 | 6 | 5,8 |
Hästkraft per kilo | 1,10 | 0,98 | 0,88 |
Cylindervol cm³ | 79,2 | 72,2 | 70,6 |
Ljudnivå Lw, dB | 119 | 119 | 120 |
Vibrationer fram | 4,2 | 4,8 | 5 |
Vibrationer bak | 4 | 3,6 | 4,1 |
Bensintank, l | 0,785 | 0,72 | 0,7 |
På pappret har MS 500i drygt 13% mer effekt än MS 462 och drygt 17% mer effekt än Husqvarna 572XP (de sågar som testats tidigare i 70cc-klassen). Det märks även i skogen!
Grädden på moset blir accelerationen som är något i hästväg. Som standard kommer MS 500i att levereras med 20” ES Light svärd. Detta är troligtvis ett optimalt svärd för sågen och för den skog som sågen testats i. När vi testade 462 så tyckte Lars-Erik att 20” (som satt även på den) var i det längsta laget för 462. Så är inte fallet med 500:an utan här lirar allt bra ihop och det är svårt att få den att storkna vi kap samtidigt som den uppför sig riktigt bra vid kvistning. Troligtvis har detta att göra med grundkraften och accelerationen. Man behöver inte positionera sig optimalt ens vid grövre grenar, 500:an sågar utan att varken klaga eller nypa fast.
Testresultat
Stihl MS 500i blev direkt en favorit hos Lars-Erik. Och egentligen räcker det att titta på specen för sågen. Beter den sig någorlunda enligt specen så är den svårslagen för den skåpar ut allt annat just nu - en potentiell game-changer.
Passusarna får bli om den nya insprutningstekniken kommer leverera över tid och om priset på MS 500i håller sig inom smärtgränsen. Riktpriset på Stihls Tyska sajt är idag EUR1.559 eller cirka 16.000 SEK. Ska vi förlita oss på historien så kommer dock MS 500i bli billigare i butik, kanske med ett par tusenlappar. Om så blir fallet så kommer den landa ett par tusenlappar över kombattanterna i 70cc klassen.
Här är videon från testet:
Något som också Lars-Erik vill påpeka i samband med testet är att man måste vara noga med Stihls sågkedjor. På testsågen satt en 72-länkars ⅜ RS kedja (20”, Rapid Super, 1,6 mm spårvidd). Denna kedja kräver att man filar den ganska ofta men framförallt att man följer med och sänker ryttarna allt eftersom att kedjan slipas. Risken är annars att den inte biter som den ska och här är Stihls kedjor känsligare än andra fabrikat. Samtidigt får man inte fila ryttarna för mycket, då blir den tokaggressiv mycket fort.
Det ska bli mycket intressant att läsa andra tester och användarrapporter när sågen kommer ut i skogarna. Nu är kanske inte MS 500i en motorsåg för den breda massan av motorsågsanvändare. Men, som sagt, för användare som fäller mycket och grovt kan den vara högintressant. Vad tycker du, kan det vara en motorsåg för dig?