Motorsåg och handhållet

Stopp-knappen funkar inte!

9 inlägg 3047 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stopp-knappen funkar inte!

339  
#532900 Stopp-knappen på min kedjeröjare 535 fbx funkar inte längre utan får stanna sågen med choken.

Ska sågen stanna då man bryter kretsen eller hur är det? Från knappen går de två kablarna till tändspolen. Testade att ta isär kablarna vid tändspolen och knappen om det var ärja men blev ingen skillnad. Kablarna ser även hel och fina ut.

Är det själva tändspolen som är väck?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stopp-knappen funkar inte!

Skogen i boden  
#532907 Minns jag inte fel så var det kabelbrott på min röjsåg när stoppen inte fungerade . Så kolla kablarna från stoppen

Avatar Fallback

Re: Stopp-knappen funkar inte!

339  
#532913 Är ju ganska långa kablar på kedjeröjaren så ska kolla mer noggrant.

Men om jag jordar den vita kabeln i bilden mot "godset" så borde väl sågen stanna? Normalt ska väl sågen även stanna om jag sätter den vita mot den svarta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stopp-knappen funkar inte!

frågande och vetande  
#532915 Fem öre på att det kan vara tändspolen, då det är problem med just den modellen.

Avatar Fallback

Re: Stopp-knappen funkar inte!

339  
#532918 Ok. Är det typ en kortslutningskrets i tändspolen som man sluter med stoppknappen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stopp-knappen funkar inte!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532933 Japp.
Fram med ohm mätare o kolla brytare och kablar först.
Betydligt vanligare med kass brytare än spole.

Avatar Fallback

Re: Stopp-knappen funkar inte!

339  
#532961 Tändspolen fungerar. Jag kopplade in två små tåtar direkt på spolen och när jag för ihop dem så stannar sågen. Så felet måste vara kabelbrott på den ca 1 m långa kabeln fram till knappen. Trots att kabeln ser hel och fin ut utvändigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stopp-knappen funkar inte!

Hema  
#533214 Har du mätt kabeln?

Avatar Fallback

Re: Stopp-knappen funkar inte!

339  
#533222 Jo ena kabeln var väck. Den tunna kabeln till stoppknappen är dragen i samma skyddsslang som gaswiren. Är väl så trångt och tajt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).