Motorsåg och handhållet

Red Head kilar bra eller bajs?

60 inlägg 14645 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Red Head kilar bra eller bajs?

TrioBrake  
#522255 Såå Gubbar! Är det någon som testat Red head fällkilar? Är dom verkligen så bra som folk säger?

http://jopema.se/hem/mallar.html



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Erre  
#522261 Tror att @anersimyra har testat dom.

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

TrioBrake  
#522267 Då tycker jag att han får ge sig till känna! [emoji1]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

anersimyra  
#522280 :-bd de är i mitt tycke varken bättre, eller sämre än andra märken. Huvudsaken när det kommer till kilar är att de har låg lyfthöjd... :ymparty: själv köper jag det billigaste jag kan hitta.. \:d/

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

TrioBrake  
#522314
anersimyra skrev::-bd de är i mitt tycke varken bättre, eller sämre än andra märken. Huvudsaken när det kommer till kilar är att de har låg lyfthöjd... :ymparty: själv köper jag det billigaste jag kan hitta.. \:d/
Var just att det stod att dom kilarna lyfter upp till tre gånger mer än vanliga kilar så det var lite därför jag blev lite sugen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Erre  
#522345 Stålförstärkningen gör nog åt när det gäller att driva in kilen.

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

anersimyra  
#522347 Att de är stålskodda ger möjligen något bättre inträngningsförmåga, men inte kan jag påstå att skillnaden är märkbar mot en lika hög kil helt i plast. För hög inträngningskraft är det som sagt en låg kil som gäller. Blir lyftet inte tillräckligt så går man efter med en kort och hög kil.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Amatörhuggare 62  
#522366 Efter en säsong.
Lossnade järnet man slog på.

Men hårt använda, grov ek.
Å slägga, för å få över träden.

Avatar Fallback

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Palakangas  
#522377 Gör egna kilar av glidplast. Spillbitar som jag kapar till i en bandsåg. Ytan blir lite vågig och vinkeln bestämmer jag. Oproffsigt utseende med funktionellt. Samt gratis 8)

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

TrioBrake  
#522384 Många olika bud ser jag, grejen är ju att jag inte är nöjd med vinkeln på dom man köper i butik därför tänkte jag att det här kanske var något revolutionerande 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522387 För min del måste jag säga att Almekilarna är oslagbara mot plast.
Vilken form man vill och vilken del i trädet man vill gör at man kan få det rätt bra.
Slipade ovansidan med vinkelslip och putstrissa, lika så änden vilket förlängde livet rätt bra på dem.

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

JensSkoog  
#522393
anersimyra skrev::-bd de är i mitt tycke varken bättre, eller sämre än andra märken. Huvudsaken när det kommer till kilar är att de har låg lyfthöjd... :ymparty: .. \:d/

Håller med i det - inte något specielt med Red Head, men en av dom andra som visa på siden, Hard Head, är bra när man fäller grovt. Men bästa kilar jag har haft (och har) är någon blåa från Österrike. Dom är oslagbara när man måste använda två eftersom dom låsar sig till varandra.

1535056588_p8220955.jpg

Slår ofta i hardheaden först, och senn lyftar jag med två blåa.

Avatar Fallback

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Hema  
#522400 Märket är Lux Tools och finns bla på Verktygsboden, men den bilden stämmer inte med hur mina ser ut eller hur de ser ut i butiken.
https://verktygsboden.se/klyvkilar/klyvkil-plast
Bild


Finns även att köpa via OBI som typ äger rättigheterna att sälja Lux Tools i iaf de tysktalande länderna om jag förstått det rätt. Här en annan bild.
https://www.obi.de/aexte-haemmer/lux-faellkeil-classic-25-cm-375-g/p/1295666
Bild


Såhär ser mina o Jens kilar ut.
1535057986_dsc_1349.jpg

1535058077_dsc_1350.jpg


Nu ver jag inte om kilarna kommer få en ny design och isf när. Så om någon blir sugen att beställa, så kan jag inte lova vilken modell det blir. Dock kanske jag skulle kunna hjälpa någon o köpa, men de har typ max 3st inne åt gången i butiken. Samt en liten brasklapp, vi har en medlem på forumet som slagit sönder sina (har för mig att det var lite kyligare, men ändå inte massa minusgrader). Så felfria är de inte.
Senast redigerad av Hema tor 23 aug 2018, 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

TrioBrake  
#522402 170 kr var inte dåligt :|

   TS
Avatar Fallback

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Hema  
#522405 Ptja motsvarande EIA kostar 265:- Så det beror väl på vad man jämför med?
https://verktygsboden.se/klyvkilar/faellkil-plast-240-mm
Throw-Saw-gänget höll ju på att ta fram någon kil, men den hittar jag inte nu.

Rättning, här är den!
https://www.yourvismawebsite.com/throw-saw-international-ab/shop/product/1012-1004-fallkil-bla-med-hal-och-snore?tm=verktygovrigt---toolsaccessories
Bild

Bild

180:-

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar