Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 Svara  10 inlägg  1887 visn.  3 följer
Användarvisningsbild

Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 
#505932 Har en HVA 346 xpg från 2005
Fått den utdömmnd hos reparatören sågen behöver en ny cylinder, sågen är i övrigt helt ok
fick pris från en auktoriserad handlare på ca 2.300kr för kolv och cylinder.
Är sågen värd att kosta på så mycket?
Bör väl samtidigt göra en service som byta stift, bränsle och luftfilter, nållager till kopplingstrumman.
Jag är ingen yrkessågare, sågen används lite då och då men då oftast till lite grövre träd.
Såg även i reservdelsistan att det enda som skiljer 346 mot 353 är just cylinder och kolv.

42mm i min gamla såg. nr: 503 86 98-71
44mm i nyare 346:or. nr: 544 14 29-03 (-04 med dekomp. ventil)
45mm i 353 nr:537 25 31-02


Ps.
Sneglade lite på kina kopior, frestande billigt men min erfarenhet är följande, när det gäller billigt från kina man får vad man betalar för. brukar vara slänga pengar i sjön.
Verkar även finnas eftermarknadscylindrar i från europa men hur vet ma om de är bra?

Vad kan ska jag göra.
Alt.1 byta till orginal hva 42mm cylinder.
Alt.2 byta till orginal hva större cylinder. Frågade inte handlaren om det går att byta till större cylinder eller om det skiljer i pris.
Alt.3 byta till kina eller eftermarknadscylinder.
Alt.4 byta såg. Vad ska jag då titta på i HVA familjen för att få något liknande.



   TS
Avesta ATV
Användarvisningsbild

Re: Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 
#505935 Jag har köpt tre styck HVA 346XP NE från US (dvs 50 cc istf
46 (?) cc som din lär vara) för högst 12000 kr sammanlagt -
de är 2010, 2011 och 2012 tror jag.

Det kan inte vara vettigt betala mer än 2000 kr för laga en
2005 ... .

Det folk gör i detta läge är väl skaffa kina-pirat-grejer - dvs
cylinder/kolv - inte kina-såg. Man får kolla upp ev inköp
rätt noga därvid ty det finns de mera "raciga" kanalerna i
cylindrar med aningen mindre cc (som ger lite mer hk trots
mindre cc) än i lite större cc cylindrar som passar samma
såg. Tex HVA 346 vs 353 - enda skillnaden var 346 hade cy-
linder med bättre kanaler på bekostnad av mindre cc men
ändå mer hk. (Möjligen även ngt med bättre vevparti i 346
tror jag mig minnas ... ?) Lär väl iofs inte spela någon roll
i ditt fall ... .

Jag tror mig uppfattat äldre HVA 346 mm kan "skära" (lik-
nande) pga gummigrejen mellan förgasare och cylinder
läckte pga dålig fästning till cylindern (vilket ändrats på
senare modeller (på ett bakåtkompatibelt sätt tror jag)) ...
kan möjligen vara ngt kolla på ... men det skall ju verkstan
ha koll på.

MVH

PS. Det finns uppenbart folk som vet mer än mig om detta
här men nu hann jag först :) .

PS2. Om jag inte missminner mig har dessutom de större
cc cylindrarna vanligt löstagbart topplock (som inte följer
med ett cylinder/kolv-köp) medan de mindre cc cylindrarna
(men med mera hk) har topplocket integrerat med cylindern
(dvs hela "grejen" bultas fast i vevhuset). Men där kan jag
minnas fel - men det fanns/finns någon dylik skillnad mellan
346 (NE) cylinder och 353 ditto minns jag efter haft båda ... .
(Bara att kolla HVA's allmänt web-tillgängliga sprängskisser
om man vill kolla upp detta ... .)
Senast redigerad av Nils_Nilsson fre 30 mar 2018, 21:56, redigerad totalt 4 gånger.

Avatar Fallback

Re: Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 
#505936 Jonsered 2253 kostar idag 5395kr inkl moms enligt annons hos Hylte lantmän!

Användarvisningsbild

Re: Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 
#505962 Innan du alls bestämmer dig så bör du ta reda på varför cylindern har havererat. Luftläcka, för snålt justerad, ingen oljeblandning eller vad?

Det är meningslöst att montera på nya dyra grejor om man inte vet säkert och har åtgärdat det som var fel. Annars händer det bara igen.

Användarvisningsbild

Re: Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 
#507172 Orsaken är fastställd, det blir en annan "nyare" klämma som håller fast insugsgummit mot cylindern.
Fick tag på en fin begagnad orginal 42mm mahle cylinder med kolv hos en firma.
Priset var bra så nu har jag gjort rent sågen omsorgsfullt.
tänkte fixa sågen själv, men funderar på om man ska kosta på och byta ramlager med tätningar nu när sågen nästan är i molekyler. då cylindern blev ganska billig. (det som inte är isärtaget nu är vevhuset, som jag inte har vågat dela.)
Det ser inte ut som det går att byta lager utan att dela vevhuset. hittade en engelsk verkstadshandbok på nätet.
Jag har inga broblem med att montera ihop då jag är van att montera ihop motorcykelmotorer med metoden "värma halvor i ugnen" och då har men en växellåda att ha koll på......

Det jag är rädd för är dela vevhuset utan "rätt" verktyg. eller finns det någon annan metod så inget går sönder.

Service med stift. bränsleslang med filter, luftfilter. blir det oavsett.
Men hur gör man med förgasaren, byta membransats eller inte?

Mycket frågor, men denna 346:a blir kvar för att jag ska lära mej lite om sågar.

Jag köpte mej en begagnad 550 nu så jag är inte såglös.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 
#507176 Bra att du vet orsaken, typiskt med luftläcka som fått den att överhetta. Bra beg cylinder var ju kalas att få tag på.

För att byta lager måste den delas. Tätningarna kan du byta utan att dela vevhuset. Känns lagren bra så finns det ingen anledning att byta, tätningarna däremot skulle jag rekommendera att byta.

Brukar annars inte vara problem att dela vevhuset. Ur med alla skruvar, det kan vara lite knepigt att hitta allihop ibland bara.

Sen är det frågan om att värma en vevhushalva runt lagersätet. Knacka lite lagom med plasthammare så brukar den ramla isär. Sen bara att värma andra halvan och dra ur vevaxeln.

Om den gått länge utan förgasarservice så är det väl läge att byta membran.

Användarvisningsbild

Re: Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507194 Jag hade bytt alla slitdetaljer o gummin.
Vevhustätningar, slangar, filter, insug, klämman, membran, packningar...
Nytt stift och väl rengjort.

Användarvisningsbild

Re: Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 
#507585 Så här blir det,
Byter förgasarmembran, slangar, stift, filter, byter även ramlagren + packboxar då jag håller på.
Kanske är att kasta pengar i sjön då man kunnat köpa en annan såg.
men men jag vet iallafall vad som är gjort på sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 
#507586 glömde det blir även nyare verision av insugsgummi + klämma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reparera HVA 346 orginal eller pirat

 
#507600 Blir som ny! 346 är väl en av de bättre sågar Hva gjort under senare decennier, värd att lägga ner en hel del på tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Kina eller orginal? av Huggarn - lör 16 mar 2013, 16:24
i Motorsåg och handhållet
14 svar
4210 läst
av anersimyra     
sön 17 mar 2013, 18:54
VAD KOSTAR DET ATT REPARERA? av Kronan - sön 13 feb 2011, 20:26
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
2 svar
1833 läst
av Vedproducent     
sön 13 feb 2011, 21:12
Är minigrävare dyra att reparera? av Anders_Nilsson - tor 14 jun 2012, 13:58
i Grävmaskiner

12
19 svar
28786 läst
av Skogstomte     
sön 15 jul 2012, 10:55
Handtagsvärme, reparera? av Kornell - ons 25 dec 2013, 14:30
i Motorsåg och handhållet

123
37 svar
11905 läst
av Huskyman     
ons 05 feb 2014, 22:13
Reparera slirskydd kedjor piggkedjor av mno011 - tis 22 mar 2016, 21:18
i Traktorer och processorer
7 svar
2677 läst
av ÅsaNisse     
ons 23 mar 2016, 18:22
Annonser