Motorsåg och handhållet

Hjälp med Partner 540

22 inlägg 9055 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med Partner 540

gurra133  
#501766 Hej har tagit över en gammal Partner som skulle behöva en renoveringsats /membransats till förgasaren. Har letat men är osäker på vilken som är rätt. På förgasaren står det WALBRO WT 170 726 . Och vet någon vilken som är jonsered eller husqvarna version till denna Partner 540 ? :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

totte  
#501779 Membransats till Walbro WT hittar du här: https://www.skogsverktyg.se/Foergasare- ... ransatser/

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

gurra133  
#501797 Tack så mycket !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

johan eriksson  
#501798 Den Husqvarna som den är mest lik i karaktär är Husqvarna 55. Har för mig att det är samma cylinder på dom.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

gurra133  
#501867 A vissa likheter hittar jag mellan 55 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501901 Det var mer grejer de hade gemensamt. Vevaxel och koppling med tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

gurra133  
#501956 idag har gnistan konstigt nog försvunnit, den funkade igår innan jag plockade bort förgasaren . Någon som vet vad det kan bero på? kollat strömbrytan genom att koppla bort och annat tändstift men utan resultat 😤

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501965 Kontaktmiss nånstans? Kopplade du bort vid spolen?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

gurra133  
#501970 Nej bara vid strömbrytaren , får testa det. Kan spolen gå sönder utav att man drar runt motorn utan tändstift inkopplat eller jordning? har nämligen gjort detta. Kan man testa om tändspolen är hel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501972 Ja. Är inte stiftet eller spolen jordad så kan de ge upp.
Väl gjordat rätt stift som har funktiontestats ska det bli gnista på medkortslutnings ledning av.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

gurra133  
#501986 Nu har jag fixat så det finns gnista igen ! : :P felet var massa skit och sågspån som fastnat på tändspolen så det inte blev kontakt mot svänghjulet, detta måste ha blivit efter jag gjort rent med tryckluft idag den var riktigt skitig (legat på en vind i minst 10 år)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

gurra133  
#504476 Hej igen :-bd har renoverat förgasaren så sågen går bra nu . Men det har kommit problem igen , den är omöjlig att få igång varm. körde lite med den idag och den går jättebra tills man stänger av den, efter några timmar så startar den fint igen. Har testat med olika tändstift som jag vet funkar men utan resultat. Min tanke är tändspolen är trasig på något sätt? har hittat lite olika tändspolar som jag tror passar från husqvarna 51 och 55 , min såg har värme i handtagen hur vet man om man får en tändspole med denna funktion?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504510 När du startar den varm, använder du startgasläget då?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

Guys  
#504553 Hej gurra133,jag har lite erfarenhet av Partner500 som inte velat gå fast jag haft ett tändstift som "funkat" vid test av gnistan,men inte klarade att starta,bytte stift o sågen va som ny. Kan också vara att den får för mycket bensin ifall tilluftslangen till tanken är igen täppt,därmed blir det tryck i tanken och bensinen trycks till förgasaren,startar den på full gas?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Partner 540

gurra133  
#504554 Den startar inte med startgasläget läget när den är varm o annat tändstift har jag också testat, men tankluftningen får jag kolla på

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).