Motorsåg och handhållet

Arbeta utan motorkraft

69 inlägg 24474 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#413252 Och här tänkte jag starta en tråd i samma ämne, fast under "Trädfällning" i arboristavdelningen. Blir inget med det nu, utan jag använder den befintliga.

Jag vill fälla träd på gammalt vis. Alltså med yxa och stocksåg eller timmersvans. Är det någon här på forumet som har verktyg, träd, tid, lust och befinner sig med allt detta inom Västergötland, norra Halland eller Bohuslän? Kittlar det i era nostalgiska ådror och ni känner att en rejäl uttömning av kroppskrafter skulle behövas, ja hör av er då så kommer jag och hjälper till! :) (Och det är fråga om ren och skär fritid, någon högre lön än lite kaffe och eventuellt någon macka tar jag inte emot. Om det inte är öl. Öl är okej. Och Korvstroganoff. Och semlor.)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

åberg  
#413321 Om jag hade ett enda träd att fälla vore du varmt välkommen. :-BD

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#413337
åberg skrev:Om jag hade ett enda träd att fälla vore du varmt välkommen. :-BD

Haha, ja det var ju det där med träden. Magkänslan säger att det är så pass olagligt att bara ta första bästa att jag bör låta bli.

Kommer köpa mig en egen timmersvans vid lön, om den finns kvar då. Sen blir nästa steg en bra yxa, och några kilar lär garanterat behövas. En bågsåg kanske vore bra så man kan ta rätt på grejerna efter sig. Sen blir det åka av. Träd finns ju i mängder, gäller bara att hitta ägaren till det och inte framstå som helt av banan, så ska det nog gå vägen :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413338 @mangan !

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Ängagärdet  
#413339 Korvstroganoff och semla! Gillart!

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#413719 Nu är jag glad! Riktigt glad! För jag har fått en present! Titta här:

Bild


... dessa fick jag av min farbror, och han har dessutom fått fatt i ett stycke skog som just blivit skövlat av en skördare. Där har jag fått lov att fälla det som blivit över och aptera. Det är nästan så man skulle ta semester i en vecka eller två och ge sig ut på stört.

Men, men, men... som vi alla kan se på bilden så är inte någon av sågarna i toppskick.

De behöver garanterat filas. Vad rekommenderar ni andra för typ av fil? Och är det någon som kan ge någon kort beskrivning på hur man filar sågar av dylikt slag på bästa sätt?

De behöver förmodligen skränkas. Hur skall jag bära mig åt för det och vad för typ av tång kan jag använda? Polygrip?

Går rosten att trolla bort med någon elak kemikalie?

Min tacksamhet för kommande svar finner inga gränser! :D

Edit: hittade lite själv, http://www.hammarede.com/sagfilning.html - Är det någon som ligger inne med fler såna guider så vore jag tacksam. Även förslag på olika verktyg man kan använda som man vanligtvis har liggande hemma. En skränkklocka till exempel, det är ingenting jag har och knappast något som finns på Jula heller. :lol: Finns det någon metod man kan använda istället för den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

totte  
#413741 Citronsyra är inte så dumt mot rost.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413747 Skränkklocka och skränktång finns att köpa på Skogma.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Jim_90  
#413751 I en behållare med vatten blandat med tvättsoda sänker du sågen plus en skrotbit. Se till att de inte nuddar varandra.

En batteriladdare ansluts, plus till skrotbiten och jord till sågen. Genom elektrolys överför du rosten från sågen till offeranoden (skrotbiten). Ha kvar under natten i välventilerat utrumme..

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

tallen100  
#413754 Det är mer sport att slita bort rosten i stock!:wink:

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413759 Om jag ite har rekommenderat "Handbok för Huggare" tidigare, så gör jag det nu. Den upplagan från -43 har mycket info om olika tänder, olika sågar, filteknik och sågteknik.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#413766
Mangan skrev:Om jag ite har rekommenderat "Handbok för Huggare" tidigare, så gör jag det nu. Den upplagan från -43 har mycket info om olika tänder, olika sågar, filteknik och sågteknik.

Hittade den i PDF-format, men finns den att få tag på i fysiskt format tro?

Vad tror ni förresten om en vinkelslip och grovrengörare av denna typ http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... 000019030/ ? Det ser ju inte ut som att rosten bitit riktigt, utan mer bara ligger som damm på ytan (har ännu inte sett sågarna med egna ögon, utan de ligger hemma hos min farbror).

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413768 Gå in till närmaste bibliotek och be dom fjärrlåna. Kostar ofta gratis.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#413770
Mangan skrev:Gå in till närmaste bibliotek och be dom fjärrlåna. Kostar ofta gratis.

Ett bra tips men jag är lite allergisk mot bibliotek. De vill ju ha tillbaka böckerna... :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Göt  
#413785 I den här råden ser du hur man tar bort rost med citronsyra
Känner ni igen yxorna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).