Partner R12 - vass eller kass?

men är osäker på om resultatet blev lite bättre eller lite sämre, svårt när man inte har hållt på så mycket med motorsågar.
https://www.youtube.com/watch?v=EKyjwenYxN4&feature=youtu.be
vajnis skrev:Efter renovering och lite trimning har jag till slut lyckats spela in en kortare video på sågen i arbete
men är osäker på om resultatet blev lite bättre eller lite sämre, svårt när man inte har hållt på så mycket med motorsågar.
https://www.youtube.com/watch?v=EKyjwenYxN4&feature=youtu.be
Du har jobbat bra @vajnis

Trevligt att se en gammal arbetshäst
i så bra skick

Och trimningen jag nämnde var blygsam, jag vidgade avgasporten i cyl. och jackade kolven lite.
Satte dit en mycket tunnare topplockspack. och insugsportarna lät jag vara ifred.
Ljuddämparens "insläpp" vidgade jag ordentligt...
Orginal...
... och utblåset fick ny design beräknat på avgasportens storlek.
Gjorde också tre smalare rörbitar som passar i dom grövre och hakar fast i en genomgående najtråd som håller ihop rörpaketet,
ifall det skulle behövas, men kör jag sågen med dom på plats så lossnar skruvarna till ljuddämparens framdel.
Klart...
Den svarta lacken tålde inte värme bra och började nästan brinna så jag slipade bort den.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Du imponerar starkt en gammal "tiotommeltottare"
Den ljuddämparen finns i två varianter. Ena varianten har en rörbit i sig med ett hål på ena sidan och tre på andra. En skruv på sidan så man kan vrida röret. Är det den du hade? Var då rädd om rörbiten. Samlare saknar den ibland när såg ska återställas.
Mange
www.chainsawcollectors.se
Efter rengöring brukar de gå. Om inte är det inte så väldans mycket som kan gå sönder inne i pumpen. Bladfjädrar kan behöva bytas, men det är sällan. Ofta så blir det så att pinnen som går från vevaxel till pump sätter sig i ändläge.
Vad menar du med "satt sig i ändläge"?
Ibland hänger de sig i toppläge och går inte ner och "laddar om".
Jag brukar ha finger på den och dra runt motorn så känner man.
totte, riktigt så där bra gick den inte när jag startade den dagen, det var först
efter en timmes hårdkörning som den tuffade till sig. Inte lätt att ställa in munstyckena rätt,
jag har ju öppnat upp avgasporten lite och räknade med att ge den fetare blandning,
men på videon går den med L och H på mindre än ¾ varv.
Men det ger en fingervisning.
Olika bränsle blandningar kan ge olika bränsle inställningar.
Om din står lite magert i antal varv men det kanske kompenseras med bränsle nålens justering, lite läckande nål eller nån ojämnhet nånstans exempelvis.