Motorsåg och handhållet

Partner R12 - vass eller kass?

14 inlägg 5868 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner R12 - vass eller kass?

vajnis  
#408025 Efter renovering och lite trimning har jag till slut lyckats spela in en kortare video på sågen i arbete
men är osäker på om resultatet blev lite bättre eller lite sämre, svårt när man inte har hållt på så mycket med motorsågar.


https://www.youtube.com/watch?v=EKyjwenYxN4&feature=youtu.be



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 - vass eller kass?

JensSkoog  
#408037
vajnis skrev:Efter renovering och lite trimning har jag till slut lyckats spela in en kortare video på sågen i arbete
men är osäker på om resultatet blev lite bättre eller lite sämre, svårt när man inte har hållt på så mycket med motorsågar.


https://www.youtube.com/watch?v=EKyjwenYxN4&feature=youtu.be

Du har jobbat bra @vajnis :-BD

Trevligt att se en gammal arbetshäst
i så bra skick :grin:

Avatar Fallback

Re: Partner R12 - vass eller kass?

vajnis  
#408183 Tack, men utan inspiration och hjälp här från skogsforum hade jag nog inte gett mig på en renovering.
Och trimningen jag nämnde var blygsam, jag vidgade avgasporten i cyl. och jackade kolven lite.
Satte dit en mycket tunnare topplockspack. och insugsportarna lät jag vara ifred.

Ljuddämparens "insläpp" vidgade jag ordentligt...
1474238510_0.jpg


Orginal...
1474238623_1.jpg


... och utblåset fick ny design beräknat på avgasportens storlek.
1474239015_2.jpg

Gjorde också tre smalare rörbitar som passar i dom grövre och hakar fast i en genomgående najtråd som håller ihop rörpaketet,
ifall det skulle behövas, men kör jag sågen med dom på plats så lossnar skruvarna till ljuddämparens framdel.

Klart...
1474239856_3.jpg

Den svarta lacken tålde inte värme bra och började nästan brinna så jag slipade bort den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 - vass eller kass?

JensSkoog  
#408185 Vilket jobb du har gjort! :-BD

Du imponerar starkt en gammal "tiotommeltottare"

Avatar Fallback

Re: Partner R12 - vass eller kass?

vajnis  
#408186 :grin: Tiotommeltottare - tack, det låter mycket bättre än MacGyver... :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 - vass eller kass?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408192 Viss du Ikkje allerede har det så må du nå kunne få kva som helst av mekanisk jobb med sånne ferdigheter som det der

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 - vass eller kass?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408199 Den ser ut att gå som den ska.
Den ljuddämparen finns i två varianter. Ena varianten har en rörbit i sig med ett hål på ena sidan och tre på andra. En skruv på sidan så man kan vrida röret. Är det den du hade? Var då rädd om rörbiten. Samlare saknar den ibland när såg ska återställas.

Mange

Avatar Fallback

Re: Partner R12 - vass eller kass?

vajnis  
#408225 Ja, det är rör-varianten jag har men själva rörbiten skadades svårt under arbetets gång och finns inte längre. :sad:
Oljepumpen blev helt förtvivlad och fungerar inte längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 - vass eller kass?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408250 Är det oljepumpen i sig som är kass på nåt vis eller har det bara slutat smörja?
Efter rengöring brukar de gå. Om inte är det inte så väldans mycket som kan gå sönder inne i pumpen. Bladfjädrar kan behöva bytas, men det är sällan. Ofta så blir det så att pinnen som går från vevaxel till pump sätter sig i ändläge.

Avatar Fallback

Re: Partner R12 - vass eller kass?

vajnis  
#408331 Helt plötsligt slutade den pumpa fram oljan. Har plockat isär den flera gånger men hittar inget uppenbart fel. Har bytt O-ring och den lilla styrpinnen och fjädrarna verkar ok. Trodde att pinnen mellan pump o vevhus kanske blivit nedsliten så jag förlängde den en halv mm, typ, men det hjälpte inte. Och sist gick pumpens "bromsplatta" i småbitar. Gjorde en egen som inte blev så bra. Det känns som att en ny pump är rakaste lösningen.
Vad menar du med "satt sig i ändläge"?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 - vass eller kass?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408369 Den pendlar in och ut av nock på vevaxeln.
Ibland hänger de sig i toppläge och går inte ner och "laddar om".
Jag brukar ha finger på den och dra runt motorn så känner man.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 - vass eller kass?

totte  
#408412 Hoppas du får ordning på oljepumpen. Sågen går mycket bra, har rejält med ork. Den är rätt injusterad, fyrtaktar och slutar med det när den får belastning i stocken. Tomgången är perfekt. Riktigt bra jobb.

Avatar Fallback

Re: Partner R12 - vass eller kass?

vajnis  
#408482 Den pendlar men inte särskilt långt, max 2 mm.

totte, riktigt så där bra gick den inte när jag startade den dagen, det var först
efter en timmes hårdkörning som den tuffade till sig. Inte lätt att ställa in munstyckena rätt,
jag har ju öppnat upp avgasporten lite och räknade med att ge den fetare blandning,
men på videon går den med L och H på mindre än ¾ varv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 - vass eller kass?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408521 Det där med justering och antal varv på skruv är lite lurigt och långt ifrån exakt pga många parametrar.
Men det ger en fingervisning.
Olika bränsle blandningar kan ge olika bränsle inställningar.
Om din står lite magert i antal varv men det kanske kompenseras med bränsle nålens justering, lite läckande nål eller nån ojämnhet nånstans exempelvis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).