Test av Husqvarna 536LiPX med video ARTIKEL
Postat: tor 31 mar 2016, 17:29
Nu i dagarna börjar Husqvarna skeppa ut sin nya batteridrivna kedjeröjsåg – Husqvarna 536 LiPX. Allt sedan vi började diskutera kedjeröjsågen på skogsforum så har vi haft koll på informationsflödet om sågen och nu har vi även fått möjligheten att testa den i skogen.
Nedan är alltså en kortare ”testrapport”, hur vi upplevde den och hur vi tyckte den fungerade i skogen. Vill du läsa uppsnacket så finns det i tråden Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg .
Som ni inbitna användare av kedjeröjsågar på skogsforum redan vurmat för så fortsätter även jag nu efter testerna med att lovorda kedjeröjsågen som produkt. Den har helt klart sitt område i skogen och jag skulle vilja kalla den för någon form av multisåg.
Den fungerar bra till lite grövre röjning, stamkvistning, städning, rensa rågångar och skogsbilvägars kanter. Men också till enklare gallring. En liten Allt-i-Allo nästan.
Lägg därtill den röda tråden i denna rapport – batteridrivet och vips har multisågen tagit ytterligare ett kliv i utvecklingen.
Ersätter denna såg en konventionell röjsåg med klinga?
Mitt svar blir nej, det gör den inte. Klingsågen är mycket effektivare i klen ungskogsröjning och det är av den enkla anledningen att den har klinga som effektivt sågar ner även klena stammar som står tätt (svepröjning bl a). Har stammarna dock blivit över ett par centimeter i diameter så fungerar det bra.
Men snackar vi mindre skogsområden med flera olika bestånd då fungerar kedjeröjsågen mycket bra. Enkelt uttryckt kan man börja dagen i en kant mot ex ett gärde och rensa denna från röjstammar och även grenar som hänger ut. Är det tätt med ex granungskog innanför så gör man enkelt hål i grenverken genom att använda den som en stamkvistningssåg och vips har man en korridor att börja i. Är det sedan lite mer storlek på beståndet som ska röjas så fungerar kedjeröjsågen riktigt bra. När man är klar kan man ge sig på en gallrings- eller slutavverkningsskog. Stamkvista för bättre sikt, kanske helt rensa någon frodvuxen gran från grenar långt ner på stammen så att skördaren fäller den samma utan problem (om avverkning är planerad). Sedan fungerar den ypperligt till underväxtröjning och skulle det vara så att du hittar någon undertryckt stam som innehåller ved så kan du fälla den och sedan kvista och aptera den med kedjeröjsågen. Det samma gäller givetvis sk grov röjning. Många är vi som våndats när vi röjt ikull en björk med kanske två 3 meters bitar med fin ved, med kedjeröjsågen så kan man kvista en sådan när den ligger på backen och sedan aptera upp den i lämpliga bitar. Lägger veden i fin hög gör den inte däremot, men det kanske man kan leva med?
Ovanstående innefattas då i ordet ”multisåg” enligt mig. Man hittar liksom användningsområden allt eftersom som man betar igenom sig bestånd.
Batteri då, hur fungerar det?
Vi har testat både med Husqvarnas största ryggsäcksbatteri (Bli 940x) och med ett singelbatteri (Bli 150) som passar direkt i sågen. Tillräcklig kraft finns helt klart. Enda skillnaden mot bensin är att man ev får ändra körsätt lite. Detta har att göra med att elmotorn slås av av elektroniken om den belastas för hårt, då får man släppa gasen och ta omtag. Inget stort problem egentligen, man märker ganska snart vilken kraft man ska använda för att sågen ska skära optimalt. Sedan har den inte samma kraft som ex 535FBx, men det är inte långt undan och kraft finns alltså så det räcker, se videon nedan. Och en stor fördel är också att det blir tyst mellan kapen – mindre stress samt att man inte får kraftförluster i överföringar eller växellådor, denna har ju drivhjulet till sågkedjan direktmonterat på elmotorns axel framme vid sågsvärdet.
Batteritiden skiljer så klart stort mellan de olika batterierna. Det stora ryggsäcksbatteriet fick jag inte att ta slut på en heldag i skogen. Då ska nämnas att jag inte är proffs och har inte samma kapacitet som ni som jobbar professionellt, men jag tror att ett ryggbatteri kan hålla en hel arbetsdag även för professionella. Singelbatteriet räcker för kortare turer, snackar vi någon form av ”vanligt” skogsägartempo så kan det räcka upp till 3 timmar i skogen.
Är inte ryggbatteriet tungt?
Förhållandevis ja, det största som vi testat väger en del, knappt 8 kg för Bli940X inkl sele. Men selen hjälper till bra och rätt inställd var det inga problem att köra en heldag med detta batteri. Då ska även nämnas att jag inte (längre) är topptränad.
Värt att notera är vikten i paritet eller under Husqvarnas 535FBx, alltså den konventionella kedjeröjsågen.
Sågar gör den via ett 10” konventionellt sågsvärd av pixeltyp med 1,3mm spårbredd och till detta en tillhörande 3/8 mini sågkedja. På testsågen satt ett 12” svärd och förutom att välja mellan 10 alt 12” svärd kan man också välja 1/4” kedja. Den minsta kvarttumskedjan kan faktiskt vara att föredra i vissa lägen. Jag testade aldrig denna, men i vissa röjningar och vid stamkvisning kan 3/8 kännas väl aggressiv.
Kedjehopp? Nej, inga kedjehopp på testen. Lite konstigt egentligen för kedjan borde kunna hoppa, speciellt i mycket klen röjning. Men inför varje test så spände vi kedjan och det kan nog vara receptet för att närapå eliminera att kedjan hoppar.
För dem som lider av kedjehopp kommer dock Husqvarna lagomt till lanseringen med ett helt nytt specialanpassat svärd för just dessa kedjeröjare. Det finns egentligen inte mer information eller bilder på dessa än men vi kan lägga upp detta i denna tråd när det kommer.
Eftersom det är svärd och kedja så krävs sågkedjesmörjning och tanken till denna sitter integrerad vid motorn framme vid svärdsinfästningen. Här finns en av de få nackdelarna enligt mig. Det går inte att bygga denna tank stor och man måste ha med sig en flaska med sågkedjeolja och fylla på kanske någon gång varje dryg timma. Ingen stor grej, men med tanke på batteriets kapacitet och att det är tyst mellan kapen så är detta det enda som gör att man måste göra ett tekniskt avbrott, annars är det ju bara att köra.
Såghuvudet kan ställas in i två lägen med hjälp av en insexnyckel. Det är antingen röjläge eller stamkvistningsläge. Värt att notera är att man enkelt vrider hela sågen och gasar med tummen om man stamkvistar på några ställen men röjer på de flesta. Vid testerna kom en önskan om att gashandtaget skulle vara löst monterat på sin egen axel och därmed vridas med när man byter riktning på svärdet, då hade man kunnat skifta riktning hur som helst. Men det är inte heller något stort problem.
En önskan vore att få ett enklare fack för en 1-liters oljedunk i selen. På så vis är den alltid med och enkelt att fylla på vid behov.
Sågen kan bäras runt med händerna med det lilla batteriet i sågen alt köras med ryggsäcksbatteri och då också avlastas via en gummistropp som fästs i selen för ryggsäcksbatteriet. På riggröret sitter ett fäste för stroppen som kan justeras för att få rätt avvägning på sågen.
Som nämnts så ingår 536 LiPX i Husqvarnas batteriserie. Har man redan batteri så räcker det alltså med att köpa själva sågen. Har man inte batteri så måste man investera i ett sådant första gången. Batterier av Litiumjon-typ (Li-Ion) är förhållandevis dyra i inköp. Fördelen med dem är att de rätt underhållna håller länge och presterar på topp under denna tid, en annan fördel är att de är billiga i drift när de väl köpts in. Här har vi till viss del ett teknikskifte på gång som gör att man får tänka om även vid inköp. Ibland görs liknelsen vid att man måste köpa batterimaskinens förbrukning av bränsle en gång och det är när man köper batteriet.
Vi som testkört 536LiPX har diskuterat detta och vi enas nog om att för den enskilde skogsägaren så är nog ett eller ett par små batterier alt den mindre ryggsäcken en lagom och förnuftig investering. För skogsägaren som röjer mycket och länge samt för entreprenörer som jobbar mycket med objekt denna såg kan passa i så är det det stora ryggbatteriet som gäller. Högst troligt är då att man kan jobba en arbetsdag utan att batteriet tar slut och sedan ladda det efter arbetsdagens slut.
Nedan kan du se video från testkörningen, hoppas att denna bidrar som ett bra komplement till texten ovan. Det är på sin plats också att nämna att videon innehåller ett klipp där undertecknad röjer utan hjälm. Det är givetvis inte tillrådigt i denna typ av bestånd. En blunder kort och gott men jag valde ändå att ta med det. Dels ger det ytterligare klipp på sågen i arbete och dels hoppas jag det lägger fokus på det faktum att det är fruktansvärt lätt att gå ut i skogen i lågskor och jeans och bara börja köra med dessa sågar. De låter inte mycket och de behöver ej startas på konventionellt sätt. Men säkerheten ska man absolut inte tumma på ändå! Det samma gäller ljudnivån, jag säger i videon att man inte behöver hörselskydd. Husqvarna som tillverkar sågen kungör att hörselskydd ska användas. Denna såg är en proffssåg med hög prestanda som kan orsaka stor skada vid fel användning eller vid olycka.
Länk till 535LiPX: http://www.husqvarna.com/se/products/ba ... s/536lipx/
Nedan är alltså en kortare ”testrapport”, hur vi upplevde den och hur vi tyckte den fungerade i skogen. Vill du läsa uppsnacket så finns det i tråden Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg .
Som ni inbitna användare av kedjeröjsågar på skogsforum redan vurmat för så fortsätter även jag nu efter testerna med att lovorda kedjeröjsågen som produkt. Den har helt klart sitt område i skogen och jag skulle vilja kalla den för någon form av multisåg.
Den fungerar bra till lite grövre röjning, stamkvistning, städning, rensa rågångar och skogsbilvägars kanter. Men också till enklare gallring. En liten Allt-i-Allo nästan.
Lägg därtill den röda tråden i denna rapport – batteridrivet och vips har multisågen tagit ytterligare ett kliv i utvecklingen.
Ersätter denna såg en konventionell röjsåg med klinga?
Mitt svar blir nej, det gör den inte. Klingsågen är mycket effektivare i klen ungskogsröjning och det är av den enkla anledningen att den har klinga som effektivt sågar ner även klena stammar som står tätt (svepröjning bl a). Har stammarna dock blivit över ett par centimeter i diameter så fungerar det bra.
Men snackar vi mindre skogsområden med flera olika bestånd då fungerar kedjeröjsågen mycket bra. Enkelt uttryckt kan man börja dagen i en kant mot ex ett gärde och rensa denna från röjstammar och även grenar som hänger ut. Är det tätt med ex granungskog innanför så gör man enkelt hål i grenverken genom att använda den som en stamkvistningssåg och vips har man en korridor att börja i. Är det sedan lite mer storlek på beståndet som ska röjas så fungerar kedjeröjsågen riktigt bra. När man är klar kan man ge sig på en gallrings- eller slutavverkningsskog. Stamkvista för bättre sikt, kanske helt rensa någon frodvuxen gran från grenar långt ner på stammen så att skördaren fäller den samma utan problem (om avverkning är planerad). Sedan fungerar den ypperligt till underväxtröjning och skulle det vara så att du hittar någon undertryckt stam som innehåller ved så kan du fälla den och sedan kvista och aptera den med kedjeröjsågen. Det samma gäller givetvis sk grov röjning. Många är vi som våndats när vi röjt ikull en björk med kanske två 3 meters bitar med fin ved, med kedjeröjsågen så kan man kvista en sådan när den ligger på backen och sedan aptera upp den i lämpliga bitar. Lägger veden i fin hög gör den inte däremot, men det kanske man kan leva med?
Ovanstående innefattas då i ordet ”multisåg” enligt mig. Man hittar liksom användningsområden allt eftersom som man betar igenom sig bestånd.
Batteri då, hur fungerar det?
Vi har testat både med Husqvarnas största ryggsäcksbatteri (Bli 940x) och med ett singelbatteri (Bli 150) som passar direkt i sågen. Tillräcklig kraft finns helt klart. Enda skillnaden mot bensin är att man ev får ändra körsätt lite. Detta har att göra med att elmotorn slås av av elektroniken om den belastas för hårt, då får man släppa gasen och ta omtag. Inget stort problem egentligen, man märker ganska snart vilken kraft man ska använda för att sågen ska skära optimalt. Sedan har den inte samma kraft som ex 535FBx, men det är inte långt undan och kraft finns alltså så det räcker, se videon nedan. Och en stor fördel är också att det blir tyst mellan kapen – mindre stress samt att man inte får kraftförluster i överföringar eller växellådor, denna har ju drivhjulet till sågkedjan direktmonterat på elmotorns axel framme vid sågsvärdet.
Batteritiden skiljer så klart stort mellan de olika batterierna. Det stora ryggsäcksbatteriet fick jag inte att ta slut på en heldag i skogen. Då ska nämnas att jag inte är proffs och har inte samma kapacitet som ni som jobbar professionellt, men jag tror att ett ryggbatteri kan hålla en hel arbetsdag även för professionella. Singelbatteriet räcker för kortare turer, snackar vi någon form av ”vanligt” skogsägartempo så kan det räcka upp till 3 timmar i skogen.
Är inte ryggbatteriet tungt?
Förhållandevis ja, det största som vi testat väger en del, knappt 8 kg för Bli940X inkl sele. Men selen hjälper till bra och rätt inställd var det inga problem att köra en heldag med detta batteri. Då ska även nämnas att jag inte (längre) är topptränad.
Värt att notera är vikten i paritet eller under Husqvarnas 535FBx, alltså den konventionella kedjeröjsågen.
Sågar gör den via ett 10” konventionellt sågsvärd av pixeltyp med 1,3mm spårbredd och till detta en tillhörande 3/8 mini sågkedja. På testsågen satt ett 12” svärd och förutom att välja mellan 10 alt 12” svärd kan man också välja 1/4” kedja. Den minsta kvarttumskedjan kan faktiskt vara att föredra i vissa lägen. Jag testade aldrig denna, men i vissa röjningar och vid stamkvisning kan 3/8 kännas väl aggressiv.
Kedjehopp? Nej, inga kedjehopp på testen. Lite konstigt egentligen för kedjan borde kunna hoppa, speciellt i mycket klen röjning. Men inför varje test så spände vi kedjan och det kan nog vara receptet för att närapå eliminera att kedjan hoppar.
För dem som lider av kedjehopp kommer dock Husqvarna lagomt till lanseringen med ett helt nytt specialanpassat svärd för just dessa kedjeröjare. Det finns egentligen inte mer information eller bilder på dessa än men vi kan lägga upp detta i denna tråd när det kommer.
Eftersom det är svärd och kedja så krävs sågkedjesmörjning och tanken till denna sitter integrerad vid motorn framme vid svärdsinfästningen. Här finns en av de få nackdelarna enligt mig. Det går inte att bygga denna tank stor och man måste ha med sig en flaska med sågkedjeolja och fylla på kanske någon gång varje dryg timma. Ingen stor grej, men med tanke på batteriets kapacitet och att det är tyst mellan kapen så är detta det enda som gör att man måste göra ett tekniskt avbrott, annars är det ju bara att köra.
Såghuvudet kan ställas in i två lägen med hjälp av en insexnyckel. Det är antingen röjläge eller stamkvistningsläge. Värt att notera är att man enkelt vrider hela sågen och gasar med tummen om man stamkvistar på några ställen men röjer på de flesta. Vid testerna kom en önskan om att gashandtaget skulle vara löst monterat på sin egen axel och därmed vridas med när man byter riktning på svärdet, då hade man kunnat skifta riktning hur som helst. Men det är inte heller något stort problem.
En önskan vore att få ett enklare fack för en 1-liters oljedunk i selen. På så vis är den alltid med och enkelt att fylla på vid behov.
Sågen kan bäras runt med händerna med det lilla batteriet i sågen alt köras med ryggsäcksbatteri och då också avlastas via en gummistropp som fästs i selen för ryggsäcksbatteriet. På riggröret sitter ett fäste för stroppen som kan justeras för att få rätt avvägning på sågen.
Som nämnts så ingår 536 LiPX i Husqvarnas batteriserie. Har man redan batteri så räcker det alltså med att köpa själva sågen. Har man inte batteri så måste man investera i ett sådant första gången. Batterier av Litiumjon-typ (Li-Ion) är förhållandevis dyra i inköp. Fördelen med dem är att de rätt underhållna håller länge och presterar på topp under denna tid, en annan fördel är att de är billiga i drift när de väl köpts in. Här har vi till viss del ett teknikskifte på gång som gör att man får tänka om även vid inköp. Ibland görs liknelsen vid att man måste köpa batterimaskinens förbrukning av bränsle en gång och det är när man köper batteriet.
Vi som testkört 536LiPX har diskuterat detta och vi enas nog om att för den enskilde skogsägaren så är nog ett eller ett par små batterier alt den mindre ryggsäcken en lagom och förnuftig investering. För skogsägaren som röjer mycket och länge samt för entreprenörer som jobbar mycket med objekt denna såg kan passa i så är det det stora ryggbatteriet som gäller. Högst troligt är då att man kan jobba en arbetsdag utan att batteriet tar slut och sedan ladda det efter arbetsdagens slut.
Nedan kan du se video från testkörningen, hoppas att denna bidrar som ett bra komplement till texten ovan. Det är på sin plats också att nämna att videon innehåller ett klipp där undertecknad röjer utan hjälm. Det är givetvis inte tillrådigt i denna typ av bestånd. En blunder kort och gott men jag valde ändå att ta med det. Dels ger det ytterligare klipp på sågen i arbete och dels hoppas jag det lägger fokus på det faktum att det är fruktansvärt lätt att gå ut i skogen i lågskor och jeans och bara börja köra med dessa sågar. De låter inte mycket och de behöver ej startas på konventionellt sätt. Men säkerheten ska man absolut inte tumma på ändå! Det samma gäller ljudnivån, jag säger i videon att man inte behöver hörselskydd. Husqvarna som tillverkar sågen kungör att hörselskydd ska användas. Denna såg är en proffssåg med hög prestanda som kan orsaka stor skada vid fel användning eller vid olycka.
Länk till 535LiPX: http://www.husqvarna.com/se/products/ba ... s/536lipx/