mån 28 apr 2008, 23:17#27790
Det där med kraft kan diskuteras. I samma storleksklass förefaller det inte att vara nån större skillnad på effekten. Sen är ju flertalet proffssågar större, 50 cc och uppåt så på så vis skiljer det förstås.
P 4200 - 42 cc 2kw
H 440 e-series 41 cc 1.8 kw
H 340 41 cc 2 kw
J CS2141 41 cc 2 kw
Kan i alla fall säga att om man är i hobbysegmentet så är 4200 inte alls dum, mycket kraft per krona och inte hobbydimension på kedjan. Jag blev faktiskt förvånad över hurpass bra den är på att kapa. Jag har kört en hel del proffssågar, mest Jonsered, i slutet av 70-talet så jag förväntade mig inte så mycket.
Inser mycket väl att den inte är nåt för proffsen, men för oss som kör några tiotal tim om året så.
Den största nackdelen tror jag är att man inte köper av en proffshandlare, det är förstås nåt av det viktigaste för alla som skall leva på att köra motorsåg, att ha nära tillgång till service och delar. Kan inte påstå att jag träffade nåra särskilt sågkunniga handlare på Jula när jag köpte den.
Det kanske är delvis det man betalar för förresten när man köper dyra proffssågar, att det finns service.
OK bara nåra funderingar från ett f d skogsproffs, numera sågamatör. Det är förresten otroligt kul att hitta ett sånt här forum där man kan återuppliva kontakten med nåt som man sysslade med för mer än 30 år sen. Började med att jag letade vedklyv och hamnade på skogsforum via Google. Och nu kan jag inte slita mig från sågdårarnas värld.