Motorsåg och handhållet

Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

44 inlägg 16275 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#319862 Hej!
I dag började det spruta gnistor ur min nya Dolmar. Och det var inga enstaka gnistor, utan hela bunten, heta var dom också, för det tog länge innan dom slocknade. Skulle det varit sommar och torrt hade jag inte vågat fortsätta såga.
När jag tittade in i ljuddämparöppningen var det något som blev glödgande där inne och släppte gnistor ifrån sig när jag varvade upp sågen.

Är det månne något katalysatorsystem på den sågen som redan gett upp?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

tallen100  
#319863 Går den som den ska för övrigt?

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#319866 Japp! Går KANON!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

JensSkoog  
#319871 Vilken Domar är det?

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#319873 PS-5105 H
köpt från Tyskland 475 € moms 0
Varit jäkligt nöjd med sågen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

JensSkoog  
#319874 Finns med och utan katalysator, så långt jag kann förstå. Men, det sitter en gnistfångare i ljuddämparen. Kolla om den är ok. Om du går på den här länken så kann du se hur det är.
http://icmsmakita.eu/cms/custom/fi/part ... 5105CH.pdf
Tittade på en i dag i en affär som är ÅF för Makita. Snygga och robusta sågar.

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Elfving  
#319875 Om du får in skräp via avgassystemet skulle det mycket väl kunna komma ut i den formen du beskriver. Kanske inte speciellt troligt.
Sotflagor kan komma som gnistor om man kört väldigt lugnt en period och kör fullgas flera minuter efteråt, inte heller det känns speciellt troligt. Om du dessutom kör på färdigblandad alkylat är det orimligt att sotflagor hinner ansamlas i ljuddämparen. Lite väl fet hemmablandad 2-taktsbensin kan kanske ge den effekten.

Jag vet inga detaljer om just denna såg, men en modern såg med katalysator (t ex din såg) har den egenskapen att ett antal delar inne i ljuddämparen blir glödande röda för att katalytisk rening skall fungera som avsett. Om du vet att du tankat riktigt bränsle så tycker jag att du kan blåsa faran över!

Det som kom utflygande kan mycket väl vara rester av ytbehandling, gänglåsning som hamnat på fel ställe etc.

Vad jag kan erfara från detta forum har du en premiumsåg, kör på bara och bevaka saken de närmsta tankarna.

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Blivande snickare  
#319876 Är det ull i ljuddämparen på sågen eller är det bara i mopeder? :oops:
Annars kan det ju vara ullen som brinner upp å flyger ut..

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Hammaren  
#319879 Annars kanske det är kol, isåfall är det koldolmar. :oops: :lol:

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#319880 Ser ut som att det är med katalysator enl. länken jag fick av JensSkog

Jag blandar själv och har alltid blandat 3% av någon anledning

När man tittar in i Ljuddämparöppningen och gasar, så ser det ut som en glödande cigarrglöd
Kan vara något metallullaktigt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

JensSkoog  
#319885
Skogsmänniska skrev:Ser ut som att det är med katalysator enl. länken jag fick av JensSkog

Jag blandar själv och har alltid blandat 3% av någon anledning

När man tittar in i Ljuddämparöppningen och gasar, så ser det ut som en glödande cigarrglöd
Kan vara något metallullaktigt

Byta till alkylat, men om du blandar själv. så går du ner till 2%. Det är det sågen skall ha, och med dagens oljor holler det. Annars får du sotning. "Cigarrglöden" är katalysatoren som ska vara varm för å brinna av avgasorna, men om du har för fet blandning, så får du sot och gnistar.

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319927
JensSkoog skrev:
Skogsmänniska skrev:Ser ut som att det är med katalysator enl. länken jag fick av JensSkog

Jag blandar själv och har alltid blandat 3% av någon anledning

När man tittar in i Ljuddämparöppningen och gasar, så ser det ut som en glödande cigarrglöd
Kan vara något metallullaktigt

Byta till alkylat, men om du blandar själv. så går du ner till 2%. Det är det sågen skall ha, och med dagens oljor holler det. Annars får du sotning. "Cigarrglöden" är katalysatoren som ska vara varm för å brinna av avgasorna, men om du har för fet blandning, så får du sot och gnistar.

Vad har du för belägg i ditt påstående.Troligen ingenting För det slår gnistor även om man kör med alkalyt och alkalyt det sotar det med det har jag bevisat i tråden BigBore men när man visar upp en cylinder så sticker dom flesta huvudet i sanden och tiger.

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

JensSkoog  
#319930 Har bara sett hur det sotat ner efter körning med för hög oljeinnblanding, och soten sammlar sig i katalysator och blåser brinnande ut. Rena sotelden. Fick en Jonsered in, som egaren körde på 4%. Det var rena eldsprutan :mrgreen: Men jag kann självklart ha fel. Svårt å diagnostisera om man inte har sågen i händerna och kann köra den. Oavsedd skulle jag mena att det är en god ide å köra enligt fabrikationsspecifikationerna, och dom säger 2%.

Användarvisningsbild

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319942 Det glödande du ser in i ljuddämparen är nog catalysator plåten.
Den blir riktigt varm och när det är för fet oljeblandning och inte rickigt belastat kan det bli en hinna på den som brinner upp då sågen blir riktigt belastad och varm.

2% och en riktigt bra olja som blandar sig väl med dagens handelsbensin är att rek. Vet inte vad det skulle vara men nåt del eller helsyntet får det nog bli eftersom 10-15% är alkohol.
Var försiktig vid experimenterande med blandningar och bränslen och kladda inte med det i onödan. Risk finns att det händer grejer.

De Tyska sågen vet jag inte mycket om, men 5105 vi säljer här har gnistskydd.
Eftersom de andas in och ut både bak och fram så blir det ibland lite skit som hindras att sugas in med galler.
Just i ditt fall är det nog de 3% som ställer till detta gnistrande resultat.

Avatar Fallback

Re: Avgasgnistor ur 2 månader gammal Dolmar 5105

Skogsmänniska  
#320010 Kollade precis på datumet på fakturan, sågen har hunnit bli 4 månader gammal!
Hur det gick till vet jag inte? :oops: Antar att tiden går fort när man har roligt.

Blir till att köra 2% i fortsättningen, blir ju dessutom lite billigare bränsle + mindre rök!

Jag har 2 teorier varför jag har blandar 3%

1. När jag som ung kläpp tankade mopedbensin, så fanns det 2 takts manuella blandare på varje mack. Skulle man ha 5l kom bensinstations kärringen ut med en kanna olja(antagligen vanlig mineral motorolja) som hon hällde i blandaren och pumpade upp bensinen och blandade några gånger. Sedan var det bara att tanka. Då var det 5% som gällde!

När jag började såga med motorsåg och dom nya syntetoljorna hade kommit och föreslog 2% så kändes det väldigt magert. Antar att 3% var någon sorts kompromiss från min sida :lol:
Sedan har det bara fortsatt.

2. Jag förstörde min allra första såg med att flytta ett decimal. Sprillans ny Husqvarna (minns inte nummer) som jag körde på 0,2% :cry: Det gick inte så bra, hade nog årets hjärnsläpp
den gången.
Hur som helst så började jag köra på 3%. (som om 0,3% skulle fungera vid nästa felkalkyl) :roll:

Medan jag håller på. Jag har 20l färdigblandad snöskoterbensin (även den 3% :grin: )som inte kommer att gå åt som vintern verkar nu. Vågar man köra den i motorsågen? Det var 2 takts olja speciellt för snöskotrar och 2% stod det på flaskan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).