Motorsåg och handhållet

Behöver jag motorsågskörkort?

509 inlägg 156109 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#327223
Camwood skrev:
röjar kalle skrev:Vad säger att en erfaren yrkesman utsäger sig själv och andra för fara .Nu är det så när man är ung så är allt folk över 40 är idioter speciellt när man kommer från utbildning då kan man allt.

Ja det är ju JAG som säger det som det står i mitt inlägg. Men precis som jag skrev så var det mina erfarenheter och det betyder ju inte att jag menar ALLA äldre som har erfarenhet. Är det något mer som du inte förstår med mitt inlägg så skriv så ska jag förklara.

Jodå gör som jag dra alla över en kam det funkar alltid :wink: :wink: :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

JörgenO  
#327224
röjar kalle skrev: kyss mig i arslet


Usch då sånt språk o såna böjelser :surp: hbtq? :surp: ?.. Men lika informativt som många andra snurriga inlägg om varför det är så dåligt att fortbilda sig. :P

Här är en liten film om regnbågs"människor" i skog

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327265
anersimyra skrev:Har inte bestämt mig om jag ska gå än.
Rätt gött o säga nej, tyvärr, har inte utbildning ...

Tyvärr är det så det kommer att bli, många duktiga trädfällare som lägger av p.g.a dom här påtvingade dumheterna.[/quote] Nu behövs ju inget Motorsågskörkort om man arbetar ensam.. :smile: de som väljer att lägga ner har nog andra skäl än engångskostnaden för ett motorsågskörkort.. :wink: Men nu jävlar ska ni få höra.. :surp: I dag ringde en polare som har ett företag verksamt inom anläggning och markunderhåll. Han behövde hjälp med ett röjningsjobb då han inte hade personal med...RÖJSÅGSKÖRKORT !!!!!.. :surp: :surp: :shock: Han trodde att även ett sådant var ett krav från arbetsmiljöverket.. :roll: :roll: :roll: Vissa beställare har börjat med krav på ett sådant.. :shock: :shock: Motorsågskörkort har jag inga problem med att acceptera..men..RÖJSÅGSKÖRKORT !!!!.. :lol: :lol: :lol:[/quote]
Var någonstans står det i arbetsmiljö lagen att man måste ha Motorsågs körkort eller Röjsågskort
Läs gärna paragraf 17 första och andra meningen och paragraf 18 .

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327280 Det krävs kort i vilket fall för mig om jag ska göra nåt oavsett om jag är själv eller vad lagen säger.
Jag står oförsäkrad och har ingenstans o lämna det utan och då är det inget roligt med det alls.
För min del är det en kostnadsfråga eftersom jag inte hugger mycket av andra skäl.

Det får nog bli lite dommar först innan vi vet hur det ser ut i verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#327309
JörgenO skrev:
röjar kalle skrev: kyss mig i arslet


Usch då sånt språk o såna böjelser :surp: hbtq? :surp: ?.. Men lika informativt som många andra snurriga inlägg om varför det är så dåligt att fortbilda sig. :P

Här är en liten film om regnbågs"människor" i skog

Jag har största respekt för kunskap och utbildning men när egen kunskap och erfarenhet säger att vad är det för pajas konster man håller på med är man tvungen och protestera.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

JörgenO  
#327313
röjar kalle skrev:
JörgenO skrev:
röjar kalle skrev: kyss mig i arslet


Usch då sånt språk o såna böjelser :surp: hbtq? :surp: ?.. Men lika informativt som många andra snurriga inlägg om varför det är så dåligt att fortbilda sig. :P

Här är en liten film om regnbågs"människor" i skog

Jag har största respekt för kunskap och utbildning men när egen kunskap och erfarenhet säger att vad är det för pajas konster man håller på med är man tvungen och protestera.


Anser du att en som gått utbildning för motorsågskörkort AB blir sämre skickad att handha motorsåg och bedömma riskbilder än innan han gått utbildningen?
Om inte, vad är det du menar när du refererar till pajaskonster?
Att ha stor respekt för kunskap och utbildning bara om den är i linje med din egen uppfattning kommer inte att ta dig särskilt långt i någon utbildning, bara ett råd i största välmening.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#327314 Jag kan lära ut mer knep och knåp när det gäller fällning av träd och handhavande av motorsåg.En vad ni någonsin kommer att lära på någon motorsågskurs. :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

JörgenO  
#327317
röjar kalle skrev: kyss mig i arslet


röjar kalle skrev:Jag kan lära ut mer knep och knåp när det gäller fällning av träd och handhavande av motorsåg.En vad ni någonsin kommer att lära på någon motorsågskurs.


Ingen vill lära sig det du praktiserar :grin: :grin: :grin: jag lovar... det har inget med motorsåg att göra heller

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

tallen100  
#327318 Det är nog många som skulle vilja lära sej av kalle, och få lite riktig kunskap :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#327323
JörgenO skrev:
röjar kalle skrev: kyss mig i arslet


röjar kalle skrev:Jag kan lära ut mer knep och knåp när det gäller fällning av träd och handhavande av motorsåg.En vad ni någonsin kommer att lära på någon motorsågskurs.


Ingen vill lära sig det du praktiserar :grin: :grin: :grin: jag lovar... det har inget med motorsåg att göra heller

hahahaha den var bra. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#327329
röjar kalle skrev:Jag kan lära ut mer knep och knåp när det gäller fällning av träd och handhavande av motorsåg.En vad ni någonsin kommer att lära på någon motorsågskurs. :D :D :D
vi ser fram mot en liten film i tråden handhållet Kalle.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#327333 Den är på gång Myra konstigt tänkte just på det i dag.Ser fram i mot att höra kommentarerna dom kommer att bli roligt att höra. :D :D :D :D

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Blivande snickare  
#327342
tallen100 skrev:Det är nog många som skulle vilja lära sej av kalle, och få lite riktig kunskap :smile:

Jaha, vilka då?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#327343 hahahaha den var också bra :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Blivande snickare  
#327344
röjar kalle skrev:hahahaha den var också bra :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ja du har ju själv berättat hur tokigt du arbetar å inte många friska skulle vilja lära sig det!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).