Motorsåg och handhållet

Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

38 inlägg 21515 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224347 Kanska detta redan varit uppe i någon tråd. Ber då om ursäkt.

På stora sågar (70 cc och mer) har man vanligen en större delning 3/8" (på skördare ännu större)
På medelstora sågar (50-60 cc) har man vanligen 0.325 delning.

På små sågar (30-40 cc) har man ofta 3/8" delning.

Varför är det så? Stora=3/8 Medel=0.325 och Små=3/8

Det känns lite ologiskt för mig. Kan någon förklara?

Med vänlig hälsning, Martin



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

traktorz  
#224349 Matematiskt är det bara 13% skillnad de två emellan. Således är det en annan parameter än just delningen som svarar för åtskillnader i karaktären. Kan tänka att drivlänksbredd och profilhöjd istället är kardinalparametrar för kedjornas individuella karaktärer.

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

totte  
#224352 3/8 på större sågar har också större tänder, man kan säga att hela kedjan är "större" och äter mer trä. Större delning är här för att ge mer utrymme så att kedjan hinner mata ut spånet ur skäret. Förenklat uttryckt.

Så traktorz har helt rätt, det är tandens storlek och profil som är avgörande för hur det skär, delningen blir en följd av det i normalfallet.

3/8 hobby, som den brukar kallas, är ett undantag. Den har den större delningen men jämförelsevis mycket små tänder. Den större delningen där är helt enkelt för att få färre skärande tänder i träet, så att den lilla klena sågen orkar dra.

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224354 Jag har oxå undrat om detta, bra att frågan ställdes!
Tottes förklaring låter rimlig.

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224356 De olika typerna finns för att möta olika önskemål och egenskaper.
Vanligaste delningarna är idag:
1/4
3/8Hobby
.325
3/8
.404

Sågens egenskaper och lämplighet samt användare/användning är det som jag tycker avgör.

Lite generellt kan man säga att det har med hur mycket kraft var tand tar när den skär.

1/4 0-40cc
3/8Hobby 20-40cc
.325 35-65cc
3/8 45-95cc
.404 75-170cc

De olika delningarna passar olika bra på olika såg med olika drev.

Parametrar o tänka på när man funderar på detta är: svärdslängd, kraft, arbete, förare, drev/hastighet.

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224357 Drivlänksbredd är i sig inte relevant i skär hastighet eftersom anläggningsytan och friktion är den samma. Vikten varierar men det är väldans marginellt.

Man märker ingen skillnad på 20BPX (1,5), 21BPX (1,5) och 22BPX (1,6) i arbete.

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224366
Mange skrev:Lite generellt kan man säga att det har med hur mycket kraft var tand tar när den skär.

1/4 0-40cc
3/8Hobby 20-40cc
.325 35-65cc
3/8 45-95cc
.404 75-170cc

De olika delningarna passar olika bra på olika såg med olika drev.


Jo, så har jag också tänkt innan men det ologiska för mig blev när det är både 3/8 delning på små och stora sågar däremot inte på de i mitten. Men totte gav en förklaring som jag tyckte lät bra. Mange, håller du med om det totte skrev?

Sen en fråga till på detta ämne:
En kedja med liten delning (kort mellan tänderna och många tänder) skär väll mjukare och med mindre vibrationer än en kedja med stor delning? (Andra förutsättningar lika)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224446
Ekhagas trädfällning skrev: Mange, håller du med om det totte skrev?

Vi tar en titt på det igen.

totte skrev:3/8 på större sågar har också större tänder, man kan säga att hela kedjan är "större" och äter mer trä. Större delning är här för att ge mer utrymme så att kedjan hinner mata ut spånet ur skäret. Förenklat uttryckt.

Så traktorz har helt rätt, det är tandens storlek och profil som är avgörande för hur det skär, delningen blir en följd av det i normalfallet.

3/8 hobby, som den brukar kallas, är ett undantag. Den har den större delningen men jämförelsevis mycket små tänder. Den större delningen där är helt enkelt för att få färre skärande tänder i träet, så att den lilla klena sågen orkar dra.


Det enda jag ser som är lite luddigt är nog det om att tandens storlek är avgörande i hur det skär. Jag skulle nog uttryckt det i att storleken avgör hur mycket kraft som var tand kräver. Man får se till vad som blir optimalt i vilket fall man är i. Det ska passa alla parametrar perfect för att bli perfgekt och det är en omöjlighet, men man får klura till det så det blir så bra som möjligt.

Ekhagas trädfällning skrev:Sen en fråga till på detta ämne:
En kedja med liten delning (kort mellan tänderna och många tänder) skär väll mjukare och med mindre vibrationer än en kedja med stor delning? (Andra förutsättningar lika)

Så är det inte nödvändigtvis.
Det har med tand form/typ, filningsvinklar och ryttarställning o göra mer än vilken delning.

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224448 Stihl 020 Big har jag kört med 1/4, .235, 3/8Hobby.
Bäst den presterat hittils är med 3/8Hobby i form av Oregon 91VXL.
Har lite Stihl kedjor kvar o prova i 3/8 på den, men så långt jag erfaret hittils är detta vettigast.

Varv, drev, styrka, svärdslängd, tand typ, delning, ryttarställning, skärpa, filningsvinklar, arbete, arbetssätt...
Dessa parametrar har man o jobba med.

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

totte  
#224451
Mange skrev:Det enda jag ser som är lite luddigt är nog det om att tandens storlek är avgörande i hur det skär. Jag skulle nog uttryckt det i att storleken avgör hur mycket kraft som var tand kräver. Man får se till vad som blir optimalt i vilket fall man är i. Det ska passa alla parametrar perfect för att bli perfgekt och det är en omöjlighet, men man får klura till det så det blir så bra som möjligt.


Jomen håller med, jag skrev också "förenklat uttryckt". En tand som är större (och rätt filad för att utnyttja det) tar med mera trä och kräver förstås mer kraft att dra. Det leder ju också till att kedjan i sig behöver vara kraftigare för att hålla, man behöver helt enkelt en grövre konstruktion eftersom det är större krafter. Det blir ytterligare en anledning till att det behövs lite större länkar och därmed en grövre delning. Sen är det som Mange säger, det här är bara en faktor bland alla andra.

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224454 Intressant!! Tack för inläggen!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224488 Det är kul och lärorikt o prova lite hit o dit.

Att ha en kugg till eller prova annan delning kan vara till stor hjälp beroende på vilken såg det är och vad man ska göra. Massor med olika kedjor o tand typer som finns o prova.

Att prova mejsel kedja när det ska kapas rek. jag starkt oavsett delning.

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224635 Sen har vi ju semi skip och full skip..

Gillar man en delning o behöver lite längre svärd så kan man lura till sig några tum med att ha färre tänder.
Går man ner en kugg om det är möjligt får man några till.

Avatar Fallback

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

zeetorg  
#224667 vad menas med mejselkedja?

Användarvisningsbild

Re: Egenskaper på 3/8" resp. 0.325"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224678 Chisel/Mejsel kedja har en rak 90 graders hörna och Skoveltand är böjd.

Bild


Halv skovel/semichisel.

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).