Motorsåg och handhållet

Lös klinga på röjsåg

11 inlägg 9737 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lös klinga på röjsåg

Johan i Krokarp  
#214376 Jag har en röjsåg från Husqvarna. När jag satte fast klingan häromdagen så hjälpte det inte hur mycket jag drog åt muttern, jag kunde ändå rotera klingan runt axeln. Känner mig som en idiot men jag kan inte förstå vad jag gör fel. Någon som har en idé?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lös klinga på röjsåg

Phantom  
#214378 Det kan vara så att du saknar någon bricka som ska finnas där.
Vad har du för såg och kan du ta en bild på hur det ser ut så är det lättare att ge hjälp :)

Användarvisningsbild

Re: Lös klinga på röjsåg

Peteflamingstar  
#214381 Du kan också ha fel mutter, en som bottnar utan att nypa fast klingan om man så säger. Lossnar muttern när du kör så kan det vara idé att investera i en ny!

Avatar Fallback

Re: Lös klinga på röjsåg

röjjare  
#214385 Det skall sitta en stor splinsad bricka med hål för pinnen under klingan, en stor bricka på mutter sidan och en ganska speciell mutter.

Avatar Fallback

Re: Lös klinga på röjsåg

Johan i Krokarp  
#214387 Tack för snabba svar!

Det finns en bricka under klingan som går i spår på axeln. Under denna finns en mutter som man fäster moturs. Jag är nästan hundra på att ingen del saknas. Kan det vara muttern som är problemet?
Tyvärr har jag inte röjsågen inom fotograferingsavstånd. Modellen är en Husqvarna 345.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lös klinga på röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214392 Du har nog en bricka som inte är spännande längre...

Användarvisningsbild

Re: Lös klinga på röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214398 Du har väl två brickor/medbringare?
En på var sin sida om klingan. Den yttre passar in mot splinesen på axeln.

Avatar Fallback

Re: Lös klinga på röjsåg

Johan i Krokarp  
#214406 Det stämmer. Det ligger en större bricka på insidan och en mindre på utsidan om klingan. Den yttre är räfflad så den går i spåren på axeln.
Brickan på insidan ligger också kvar när jag kör med gräsröjningspaketet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lös klinga på röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214424 Är den yttre brickan lös? Spärrar du axeln när du skruvar?

Det är inte så att växeln är slut?

Avatar Fallback

Re: Lös klinga på röjsåg

Fredrik N  
#214477 Hm, jag ska erkänna att jag hade samma problem.
Det visade sig att jag hade tagit fel klinga, den hade 20mm hål. Men det skulle vara 1 tums hål.
Med 20mm hålet så hamnar klingan inte mot brickorna utan blir liggande på den förhöjda kanten, om jag nu kommer ihåg rätt.
Kolla om du har rätt centrum hål på klingan, det är mitt tips.
MVH Fredrik N

Avatar Fallback

Re: Lös klinga på röjsåg

Johan i Krokarp  
#214507 Jag tackar för alla synpunkter! Finns lite att titta på. Jag återkommer när problemet är löst.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).