Östra Småland är Edens lustgård fast med mycket sten...
Motorsåg och handhållet
Lös klinga på röjsåg
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in tis 26 feb 2013, 12:33#214376Jag har en röjsåg från Husqvarna. När jag satte fast klingan häromdagen så hjälpte det inte hur mycket jag drog åt muttern, jag kunde ändå rotera klingan runt axeln. Känner mig som en idiot men jag kan inte förstå vad jag gör fel. Någon som har en idé?
TS

tis 26 feb 2013, 13:14#214381Du kan också ha fel mutter, en som bottnar utan att nypa fast klingan om man så säger. Lossnar muttern när du kör så kan det vara idé att investera i en ny!
tis 26 feb 2013, 14:00#214387Tack för snabba svar!
Det finns en bricka under klingan som går i spår på axeln. Under denna finns en mutter som man fäster moturs. Jag är nästan hundra på att ingen del saknas. Kan det vara muttern som är problemet?
Tyvärr har jag inte röjsågen inom fotograferingsavstånd. Modellen är en Husqvarna 345.
Det finns en bricka under klingan som går i spår på axeln. Under denna finns en mutter som man fäster moturs. Jag är nästan hundra på att ingen del saknas. Kan det vara muttern som är problemet?
Tyvärr har jag inte röjsågen inom fotograferingsavstånd. Modellen är en Husqvarna 345.
TS
tis 26 feb 2013, 15:02#214392Du har nog en bricka som inte är spännande längre...
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se
tis 26 feb 2013, 16:00#214406Det stämmer. Det ligger en större bricka på insidan och en mindre på utsidan om klingan. Den yttre är räfflad så den går i spåren på axeln.
Brickan på insidan ligger också kvar när jag kör med gräsröjningspaketet.
Brickan på insidan ligger också kvar när jag kör med gräsröjningspaketet.
TS
tis 26 feb 2013, 22:07#214477Hm, jag ska erkänna att jag hade samma problem.
Det visade sig att jag hade tagit fel klinga, den hade 20mm hål. Men det skulle vara 1 tums hål.
Med 20mm hålet så hamnar klingan inte mot brickorna utan blir liggande på den förhöjda kanten, om jag nu kommer ihåg rätt.
Kolla om du har rätt centrum hål på klingan, det är mitt tips.
MVH Fredrik N
Det visade sig att jag hade tagit fel klinga, den hade 20mm hål. Men det skulle vara 1 tums hål.
Med 20mm hålet så hamnar klingan inte mot brickorna utan blir liggande på den förhöjda kanten, om jag nu kommer ihåg rätt.
Kolla om du har rätt centrum hål på klingan, det är mitt tips.
MVH Fredrik N
NH 5040 med skogsutrustning, Farma 8T C5,1D med radiostyrd vinch.Husqvarna 346XPG,353G. Hypro 500LS
ons 27 feb 2013, 07:48#214507Jag tackar för alla synpunkter! Finns lite att titta på. Jag återkommer när problemet är löst.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).