Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 SG

52 inlägg 34591 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 444 SG

Xhail  
#166574 Hej

Fick tag i en husqvarna 444 sg som inte startar. har kollat så det är gnista, rengjort förgasaren och bytt stift. startar ändå inte...

Tänkte ta bort fläkten för att kolla lite djupare in i maskinen, lossade muttern men får ändå inte bort fläkten... hur sitter den och hur får man bort den?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

åberg  
#166576 Får den bränsle? Har du provat att ge den en liten skvätt bränsle i luftfiltret/insuget?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#166578 Det är bensin på tändstiftet. nej det har jag inte testat, ska jag göra då!

vill ändå veta hur man får bort fläkten, skruvas den loss efter att man tagit bort muttern eller ska man bara vicka/skaka loss den? (fläkten kallar jag den som man drar runt som ger spänning till tändspolen)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166579 Svänghjulet ska dras av axeln (som är väldans skör).

Din såg har troligen kass spole, inte ovanligt alls på 44/444.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

totte  
#166580 Svänghjulet, som det heter, sitter på en kona och måste dras loss med avdragare eller knackas loss med rätt teknik. Notera universalavdragare med klor skall du inte använda, då bryter du sönder hjulet.

Här är en tråd där det står mycket om det: viewtopic.php?f=12&t=12434&st=0&sk=t&sd=a#p152500

Sen är frågan, varför skall du ha av svänghjulet? Enda skälet är om du skall byta vevaxeltätning, annars finns det inget intressant att se under hjulet, eftersom sågen har elektronisk tändning. På sågar med brytare däremot sitter dom där under. Vill du kolla "djupare i maskinen" skall du lyfta av cylindern.

Annars, har du kolla att alla bensinslangar är hela, är sågen grundjusterad efter förgasarrengöring, är membranen i förgasaren mjuka och fina?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

M_M  
#166581 Jag fick tag i en tändspole till min 444SG hos IP Motor i Hedemora.
Kanske värt att kolla med dom?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#166582 membranen är mjuka och fina, slangarna ser hela ut med. det är väll bara en avluftnings slang och en som går till förgasaren?
grundjusterad är den med, ett varv efter full indragning. enda jag inte gjorde när jag hade nere förgasaren var att ta bort den plåten under vipparmen på åvansidan av förgasaren, det va en vipparm som skulle sjuta upp och ner plåten som sitter på membranet. ska man göra det med och isåfall hur? det är ju en mina axel där som jag va osäker på hur man tog bort och om man ens får ihop det om man tar bort det... :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#166583 va tog dom för spolen? mätte min med ohm mätare när jag hade plockat bort den, mätte mella jord och tändhatten... det gav utslag

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

M_M  
#166595 Räcker inte med att det ger utslag, måste vara rätt värden också. Vet dock inte vilka... :???:
Minns inte hur mycket den kostade, men några hundralappar eller så. Minns iaf att jag tyckte det var billigt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Midgård  
#166601 När min HVA 444 efter några års rast skulle nyttjas var den omöjlig att få igång. Det visade sig att bränsleslangen från tanken till förgasaren inte längre var en slang, bara någon oformbar sörja. Bytte mot ny slang och sågen startade efter ett fåtal drag. En mycket bra såg som jag fällt mycket med förr. Tyvärr råkade jag strax därefter köra över den med traktorn efter att jag fått den att fungera . Shit happens.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

totte  
#166617
det va en vipparm som skulle sjuta upp och ner plåten som sitter på membranet. ska man göra det med och isåfall hur? det är ju en mina axel där som jag va osäker på hur man tog bort och om man ens får ihop det om man tar bort det...


Lite oklart vad du menar. På membranet sitter en liten plåtskiva, den påverkar i sin tur en hävarm som öppnar nålventilen och släpper in bränsle. Det är alltså inte hävarmen som skjuter på membranet utan tvärtom. Om hävarmen är felböjd så går inte sågen som den skall, beroende på hur så får den för lite eller så flödar den.

Och om nålventilen är otät så flödar sågen också. Men vad menar du med "plåten under vipparmen"?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#166682 under membranet med plåt skivan så är det två skruvar, ser ut som man skruvar bort en plåt med dom men vipparmen sitter ju där med. ska man plocka bort dom grejjerna för att rengöra där under?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

totte  
#166706 Jaha, du pratar om nr 31 på bilden här:

Bild


Ja vad jag kan se så får du då loss vipparmen och kan ta ut nålventilen. Där är det bra att blåsa rent och kolla så det inte är skador på nålen. Se upp så inte den lilla fjädern (24) sprätter iväg bara.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#166737 tack för alla svar! ska prova rengöra under plåt 31 på bilden och göra ett nytt start försök...
sen får jag nog riva ner cylindern och titta.
och ser jag inget konstigt på cylindern kan jag tänka mig att lägga pengar på en ny tändspole för att se om det är problemet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166747 Inte lätt o hitta spole till den.

Kolla upp förgasaren först eftersom du varit i den, jag missade det innan.
Det kan vara så att den flödar och surar ner sig om bränsle nålens inställning är felaktig.

Här kan du se mer om den förgasare där ska sitta, Walbro HDC:
http://wem.walbro.com/distributors/serv ... series.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).