Motorsåg och handhållet

010 som jävlas

14 inlägg 6094 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

010 som jävlas

Ingoberra  
#162891 Har en 010 som har jävlats så länge jag kommer ihåg. Så jag gav den helgenomgång med vevhuspackning ena packboxen .soppaslang med filter membransats för å kunna köra på aspen. Men den jävlas fortfarande. För att kunna starta å den å att den inte ska rusa på tomgång så lär L skruven vara ute 2 varv, grund är 1. Men då går den fett ist å varvar inge vidare. Är 99% säker på att alla kanaler i fg är öppna. Så det jag undrar över är hur armen till nålventilen ska vara inställd. Nu har jag kört med 1.35mm under kant. Skulle jag minska till 1mm så doserar den väl mer soppa i varje slag eller? Nån som vet exakt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 010 som jävlas

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162898 Skall vara jäms med skruvmejseln eller ett enklare sätt ta en linjal sen skall armen nudda linjalen då är det rätt höjd.

Avatar Fallback

Re: 010 som jävlas

Ingoberra  
#162909 Walbro har ju nå inställningverktyg till det där. Och enligt det så ska ju armen vara under kanten. Titta vid 6.00

   TS
Användarvisningsbild

Re: 010 som jävlas

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162951 Båda 1 1/4 varv ut annars får den fel. Det ska den starta och gå på, sen lite fin lir efter den är varm.
Ju högre nålen är satt ju mer får den i var puls. din ska sänkas så den är jämt med den under plattan som omsluter hävarm.
Du har den alldeles för högt.

Verktyg? Jo nåt som passar som tumstock eller nåt. Sätt lite tryck på med mun o slang om du inte har nåt annat manuellt när du testar den i ett glas med bränsle.

http://wem.walbro.com/distributors/serv ... series.pdf

Avatar Fallback

Re: 010 som jävlas

Ingoberra  
#162956 Den länken var super

   TS
Användarvisningsbild

Re: 010 som jävlas

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162962 Fakta finns för den som söker..

Bäst är att kolla hos sågets tillverkare, men inte alltid de har rätt heller.

Användarvisningsbild

Re: 010 som jävlas

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163186 Hur har det gått?

Brummar det?

Avatar Fallback

Re: 010 som jävlas

Ingoberra  
#163191 Jo det brummar men tror jag fått tändningsproblem istället. gnistan kommer å går verkar det som. Hur viktigt är brytaravståndet. Ska va 0.35-0,40 enligt boken. Vart väl nå tok när jag tog bort tändningen. Tändningen har aldrig krånglat förut. Ska gräva lite i det imöra när jag samlat på mig lite motivation.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 010 som jävlas

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163211 Har du brytare?
I så fall ska det vara rätt avstånd och äckligt rent. Gärna blankpolerat.
Testa med nytt, rätt, testat stift.
Spolens avstånd och kablar får du med ta en titt på.

Användarvisningsbild

Re: 010 som jävlas

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163215 Såg att det fanns ett par olika. En öppen och en med lock. i vilket fall ska det vara rent i fint o lite olja i fibern o smörja till nocken...
Ah, sån't här vet ni säkert....

Användarvisningsbild

Re: 010 som jävlas

totte  
#163218 Brytaravståndet är viktigt, tändpunkten beror på avståndet. Ju längre avstånd ju tidigare tändning. Sen kan tidpunkten ändras separat en del på vissa sågar, genom att t ex vrida hela tändplattan. Hur det är på din 010 vet jag inte.

Glöm inte att kolla alla kablar och anslutningar och dödarbrytaren, vanliga felkällor. Ett litet hål i isoleringen till dödarkabeln så har man en typisk felkälla.

Användarvisningsbild

Re: 010 som jävlas

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163239 Fukt är inte bra i alla läge.
På vissa ställen kan det tolereras, viss elektronisk utrustning kräver nästan det för att ge önskat resultat, men för att det ska tända till ordentligt ska fukten begränsas till rätt områden.
Att det är rent o fräscht är naturlitvis en förutsättning.

Att gummi höljet är helt så att inget leds fel när det tänder till är superviktigt.
Det kan inte nog understrykas hur fel det kan bli om höljet brister.
Kan leda till konstiga bryt och åratal av felsökning annars.

Dödar knappen är även det ett känslig område och bär vid felsökning plockas bort.
Avledande manöver kan man tycka, men är det mest preventiva man kan göra.
Avhållsamhet är säkrare än de flesta preventiva åtgärder.

Användarvisningsbild

Re: 010 som jävlas

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163241 Det sägs att sporadisk gnista inte är att oroa sig över, men i stundens hetta så vill man att apparaten ska fungera. Jag förstår din oro. Flera bra förslag har lagts upp så du har lite o prova på, men det känns lite som din oro inte tagits på allvar riktigt.

Jag vill att du ska veta att vi hjälper dig så gott du kan. Du är inte ensam om dessa fullt normala problem. Var inte orolig, vi kommer att gemensamt hjälpa dig genom dina svårigheter och du kommer att få tillbaka en jämn, stark och fin gnista.

Motorsågs Rådgivnings Avdelningen på SF

Avatar Fallback

Re: 010 som jävlas

Ingoberra  
#163327 Nu går den hyffsat iaf. Gnistan är kanon. Men tycker fortfarande den är svårjusterad. Tankventilation är ok. Men nu tänker jag inte lägga nå mer energi på den här sågen. Den är liten å smidig men bara specad till 1.5hk så den kommer att få sitta på traktorn och jag kommer köpa en ny mindre såg, troligtvis en tanaka. Tack för erat angagemang.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).