Motorsåg och handhållet

Högt fällskär

61 inlägg 25243 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högt fällskär

haqvor  
#162675 Jag har sett på en del videor att man lägger fällskäret flera centimeter över basen på riktskäret. Exvis i reklamfilmen för 560xpg, vid 1:20 syns det tydligt.



Jag har alltid fått lära mig att man lägger fällskäret i samma nivå som riktskäret, så vad är fördelarna med att lägga det så högt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#162680 Minskad risk för spjälkning av rotstock och lättare fällning(?) brukar anföras som argument och ett bra mothåll vid fällning i motlut.

Det som talar mot är att -det är svårare att bedöma brytmåns effektiva tjocklek och då särskilt vid snedfibrighet t. ex om du har 20gr sneda fibrer i ena kanten av brytmån och ligger 3 cm över i nivå samtidigt som du vill uppnå 20mm brytmån...... hur lätt blir det? I grunden hävdar jag bestämt att man bör hålla sig till jämn nivå rikt-fällskär eller fällskäret upp till halva brytmånstjockleken under riktskäret

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Kjell S  
#162693 Mindre risk att trädet far bakåt om det t.ex. tar emot på vägen ner eller som sagt i lutande terräng..

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162703 Lättare för fiber o vika sig innan de går av med.

Ytterst sällsynt jag har de i samma nivå. Betydligt säkrare o ligga över.

Extrema fall ligger jag upp till 12-15cm över.

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

axwell  
#162704 Om riktskäret ligger så lågt att rotbenet är med så blir gångjärnet klenare om fällskäret ligger ovanför.
Vice versa om fällskäret ligger under, då blir det starkare men lika vanskligt att beräkna hur mycket klenare/starkare.

Enklast, försök att få dem i samma nivå !

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Kjell S  
#162705 .. aldrig under.

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162728 Det är mycket lättare att böja en dm träfiber än 0,00cm träfiber.
Jag vill helst ha det på stubben, fast med gångjärnet.
Vill man att gångjärnet ska hålla finns inget alternativ.
Vissa träds egenskaper gör detta omöjligt men till stor del kan man få nästan alla träd att sitta kvar.
Särskilt barr träd....
Vid krångliga fällningar tappar jag i alla fall kontrollen när gångjärnet brister. Då är trädet löst o allt kan hända...

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162732 Det här borde vara något för profit skog att komma med men läser man till lägen till deras c kurs så finns svaret

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#162746
Mange skrev:Lättare för fiber o vika sig innan de går av med.

Ytterst sällsynt jag har de i samma nivå. Betydligt säkrare o ligga över.

Extrema fall ligger jag upp till 12-15cm över.

kan du förklara dig lite, du menar att fällskäret skulle alltid ligga över? 12cm? beskriv situationen! hur kan du veta fiberriktningen???

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#162748
Kjell S skrev:.. aldrig under.

-Jag blir så j-a nyfiken! varför aldrig under? det säger ju varenda instruktör har dom fel?

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

wiktor  
#162753 på motorsågs körkortet sa dem att det var bättre över en under vaför? fick inget svar på den frågan!

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#162757
wiktor skrev:på motorsågs körkortet sa dem att det var bättre över en under vaför? fick inget svar på den frågan!

menar du att riktskäret skall ligga lika med eller över fällskäret (sådan är grundinstruktionen) eller tvärt om?

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

wiktor  
#162758 ja det menar jag

Avatar Fallback

Re: Högt fällskär

Homo abies  
#162762
Homo abies skrev:
wiktor skrev:på motorsågs körkortet sa dem att det var bättre över en under vaför? fick inget svar på den frågan!

menar du att riktskäret skall ligga lika med eller över fällskäret (sådan är grundinstruktionen) eller tvärt om?

Nu måste jag sussa men varför -jo för att om du har sneda fibrer (följer ofta mantelytan) på t ex gran i en sluttning och riktar så att du får riktskäret nere i ett rotben så är det säkrare att få hållbar brytmån om fällskäret ligger aningen under riktskäret Fysiskt sett skall egentligen brytmån mätas vinkelrätt mot fiberriktningen och det är ju nästan omöjligt, Därför denna rek, - 8) Tack för idag och sov gott!!!

Användarvisningsbild

Re: Högt fällskär

totte  
#162763
Homo abies skrev:
Kjell S skrev:.. aldrig under.

-Jag blir så j-a nyfiken! varför aldrig under? det säger ju varenda instruktör har dom fel?


Den klack av ved som då ligger framför gångjärnet gör att gångjärnet inte kan vika sig, det blir en hävarmseffekt ned till fällskäret som producerar en enorm kraft och ofta får trädet att spjälka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).