Motorsåg och handhållet

Ostadig på inställningarna

4 inlägg 1311 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ostadig på inställningarna

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157582 Har pga service av min vanliga såg användt en Stihl 020. Riktig trevlig och lätt med 12" svärd. Tyvärr håller den inte inställningen och efter ett tag blir tomgången riktigt hög, att justera tomgångsskruven hjälper inte men att öppna lågfartsskruven någon grad får den bra igen.
Vad gör man? Är det rimligt att en duktig reparatör skulle få fason på sågen eler är det konstruktionen som är lite tveksam?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ostadig på inställningarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157584 020 är inga dumma grejer. Det låter som om du har nån luft läcka nånstans så den suger luft.
Jo, visst går det nog om det är bra skick i övrigt. Be om ett pris vad det kan kosta?
Byta vevhustätningar, bränsle slang och impuls ledning kostar inte så hemskt mycket i delar, men tid o kunskap får man åxå betala för.

Att gummi grejer åldras får vi nog leva med.

Användarvisningsbild

Re: Ostadig på inställningarna

totte  
#157614 Det kan ju också vara förgasarrelaterat, men dåliga vevaxeltätningar är det troligaste. Och kör absolut inte mer med sågen förrän det är tillrättat, stor risk för skador på cylinder och kolv.

Användarvisningsbild

Re: Ostadig på inställningarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157626 Bränsleslang, Membran/packningar, vevtätning...

Svårt o säga sådär på rak arm med internet diagnostik...

Men om man ska göra nåt kan man lika gärna göra det riktigt...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).