Motorsåg och handhållet

kedjefilning

127 inlägg 58382 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

kedjefilning

Kvistfri  
#26 de ä lika bra att fortsätta när man ändå sitter vid dator.

Ä det nån som har erfarenhet av en sån kedjeslip som man kopplar till en borrmaskin. har sett att de finns på jula för ett par hundra. de är med rondell. skulle de funka vore det kanske nåt att satsa på?

nån som testat, eller är det fil och ryttarmall som gäller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Norrlandsfuran  
#27 Hej Kvistfri.
Jag köpte en billig och dålig kedjeslip från Clas Olsson. Största felet är nog att det är fort man "bränner" tänderna. Tacka vet jag filen.

Avatar Fallback
sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30 Jag kapar all ved (30 kbm/år) med en elkedjesåg.

(Jaja, jag vet. "En elsåg är värdelös jämfört med en bensinare, eller riktig kap." Faktum är att det är inte kapandet eller klyvandet som tar tid. Det är det där eviga travandet som är flaskhalsen. Grannarna uppskattar det säkert också :wink: )

Hursomhelst, så filar jag för hand och ofta. På en elsåg är det extra viktigt att kedjan är vass. De är ju lite klena. Om man drar av kedjan ofta så räcker filen långt. Med lite övning så går det ju rätt fort. Jag fick kedjan slipad av en bekant som har en sån där elslip med skiva. Ok, den blev vass, men jag filar bättre själv även om det tar lite längre tid.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#34 Visst finns det mycket "skräp" ute på marknaden när det gäller slipmaskiner för sågkedjor, men bränner man tex tänderna eller får kedjan vassare genom att handfila så är det inte fel på maskinen utan den som handhar den.
Har själv en Oregon bänkslipmaskin som jag använt ett flertal år med genomgående gott resultat oavsett kedjemodell.
Största fördelen med en slipmaskin är att man alltid får alla tänder och ryttare i samma mått vilket i sin tur gör att sågen drar jämnare och därmed minskar kastrisken.

Det konststycket lyckas man sällan med när man handfilar.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#36 Maskinen ser ut såhär,,,

http://www.cbesystem.se/wo002087.htm

Dock har jag automatiskt låsning av kedjan i slipläge och inte exenterlåsning med spak, (sparar mycket tid/bekvämare).

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#37 Intressant maskin, Skogshuggarn!

Återigen tillbaka till det gamla visdomsordet att man får vad man betalar för.
Följdfråga:
Vilken nivå av skogshuggning befinner du dig på, proffesionell nivå med motorsåg eller slipar du även maskinkedjor till skördare etc?

Jag menar maskinen kanske är svårmotiverad för en annan som årligen gallrar kanske 50m3fub?

MvH Fredrik (inloggad som admin)

Avatar Fallback
TimberJack  
#43 Jag har en liknande oregon slipmaskin som jag använder för kedjorna sågverket (solosågen). För motorsågen handfilar jag dock kedjorna eftersom dom ska slipas både hemma och i skogen. Jag vill inte slipa en kedja omväxlande i slipmaskinen och med rundfil eftersom slipmaskinen ger en rak egg medans filen gör en rundad egg.
Jag tycker att jag får vassast kedja av att handfila men är det många kedjor att slipa så är slipmaskinen oslagbar.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#45 Hugger man enbart "vinterveden"/år så är nog kostnaden för en dylik maskin högst onödig.
Bedriver man däremot aktivt skogsbruk i egen regi och har 2 eller flera motorsågar så,,,tja!????.
Många snålar minsann inte när sågen ska köpas in, men att de senare inte behärskar filningens ädla konst och springer omkring med en ovass och därmed halvt (helt), oduglig såg verkar vara av mera sekundär betydelse.
Räkna lite på en ordentlig bänkslipmaskin, rent totalekonomiskt, så kanske ni blir glatt överaskade.
Ni sparar (indirekt) på slitaget av hela sågen och sänker garanterat bränsleförbrukningen.
Dessutom så sparar ni på humöret och kanske hinner såga någon m3sk extra/dag + att sågen blir säkrare att jobba med eftersom risken för kast sjunker.
Sist men inte minst så brukar man även få många "goda vänner", som vill ha sina kedjor slipade och gärna betalar en slant för besväret.
Rik blir man defenetivt inte!, men att få in lite pengar till nya skivor är ju aldrig fel.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#46
TimberJack skrev:Jag har en liknande oregon slipmaskin som jag använder för kedjorna sågverket (solosågen). För motorsågen handfilar jag dock kedjorna eftersom dom ska slipas både hemma och i skogen. Jag vill inte slipa en kedja omväxlande i slipmaskinen och med rundfil eftersom slipmaskinen ger en rak egg medans filen gör en rundad egg.
Jag tycker att jag får vassast kedja av att handfila men är det många kedjor att slipa så är slipmaskinen oslagbar.


Rak egg?,,,, du profilriver alltså inte slipskivorna i din maskin???.

Avatar Fallback
TimberJack  
#65 Hej skoghuggarn!
Jag profilerar slipskivan men om jag ska få hela sågtanden slipad så blir översta millimetern slipad med slipskivans sida. Trodde detta var normalt för dessa slipar.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#67 Hej TimberJack.

Javisst är det sidan på slipskivan som tar överdelen på tanden.
Att tänderna däremot blir "raka", kan bero på en rad omständigheter.
Är bara skivan korrekt riven/profilerad och maskinen rätt inställd så ska du kunna "malla av" fabriksslipningen.

Användarvisningsbild
Kvistfri  
#68 Tack för alla svar. Intressant med den lite dyrare maskinen fast för en själv kanske det blir lite overkill, men som ni skriver kan man ju faktiskt slipa åt andra osså. ni skriver att ni profilerar skivorna vad menas med det egentligen, ja trodde de hade rätt profil och inte var raka när man köpte den, men så kanske det inte ligger till? hur gör man rent praktiskt när man river av en skiva?

/kvistfri

   TS
Avatar Fallback
TimberJack  
#74 Hej kvistfri,
Slipskivorna har rätt rundning när man köper dom, men när man använder dom så slits dom så att man måste profilera dom för att behålla rätt rundning på skivan. Frågan är hur detta skulle fungera på dom sliprondellerna som man sätter i borrmaskinen, dessa borde ju få mindre diameter när dom slits vilket borde ge ett sämre resultat.
Jag tror fortfarande på filen om man inte vill satsa på en riktig kedjeslipmaskin.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#75 Hej Kvistfri!.

När man river skivan så "öppnar man och skärper den", detta gör man med en typ av sten eller sk diamant. (dock ej mormors vigselring).
När man profilerar så formar man skivan som man vill ha skäret, likt rundningen av en fil.
Det finns färdiga sk "dresser´s", som både river/öppnar skivan på sidan och kanten och profilerar den,,, ett allt-i-ett verktyg kan man säga.
Gör man inte detta så blir det mesta knasigt när man slipar, typ att skivan bränner tänderna och profilen blir fel.
Sedan beror det ju lite på vilken typ av kedja man kör hur maskinen ska ställas in.
Det är nämligen inte alltid som maskinen kommer överens med vad som kedjefabrikanten satt som sliprekommendation på baksidan av kartongen och då kan man bla få fenomenet med "raka tänder".
HVA´s är ett bland fabrikaten där jag tycker att det stämmer dåligt och
därför kör jag med de grader som kedjan har från fabriken.

Användarvisningsbild
Kvistfri  
#76 Hej hej

det var en sån här jag frågade om först det är denna som finns i jula-katalogen

Bild


men jag hittar inga "dressers" eller så på julas hemsida det gissar jag inte finns heller.
det kanske är så att antingen får man köra med filmall eller också köpa en riktig maskin som till exempel oregon-maskinen som ni beskriver det är ju ingen höjdare om maskinen inte funkar bättre än filmallen, då kan allt fortsätta med mallen.

tack för alla svar!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).