Motorsåg och handhållet

Ingen olja till kedjan

8 inlägg 12114 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ingen olja till kedjan

J-sson  
#144519 Jag har en Partner 4700 motorsåg och det kommer inte fram någon olja till kedjan. Har gjort rent i maskinen kring drevet, tömt tanken för kedjeolja, kollat filtret och gjort rent i tanken. Har säkerställt mig om att oljeflödet är inställt på max, men det kommer inte fram någon olja ändå.

Förut har jag haft Outdoors miljöanpassade och vegetabiliska kedjeolja som jag köpt på Clas Ohlsson; http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=30-9271
Men nu har jag köpt Stihl SynthPlus

Kan det vara oljepumpen som är sönder eller är det den vegetabiliska oljan som geggat ihop i ledningarna? Och kan man byta oljepump själv?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

Skogshuggarn  
#144522 Står sågen stilla längre perioder?, så satsar jag 75 öre av 1:- på att det har "klistrat ihop" någonstans.

Avatar Fallback

Re: Ingen olja till kedjan

J-sson  
#144524 Jo, den har stått still i längre perioder :-(
Vet dock inte om jag kan åtgärda det själv, eller om det är bättre att lämna in den till service. Vad kan det kosta i så fall? På ett ungefär..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen olja till kedjan

axwell  
#144534
J-sson skrev:Förut har jag haft Outdoors miljöanpassade och vegetabiliska kedjeolja som jag köpt på Clas Ohlsson;


Vegetabilisk olja, bra men tillsatserna i den blir som tuggummi om sågen får stå undanställd längre tid.
Använd istället ren vegolja (tex. raps från "boa").

En skvätt diesel i oljetanken löser troligen dina akuta problem efter någon timmes "blötläggning".

Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

Skogshuggarn  
#144540 En såg som går väldigt väldigt sällan, ska man inte ha vegolja i, utan vanlig mineralolja.
Diesel i oljetanken kan funka, även om jag tycker att det löser "halvbra", men prova föralldel, och låt det stå några dygn, samt dra runt sågen med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

totte  
#144563 Man kan spetsa groggen med ett par matskedar rödsprit, det löser ofta hartser.

Avatar Fallback

Re: Ingen olja till kedjan

J-sson  
#144606 Tack för alla tips! Jag ska testa med diesel och lite rödsprit, och låta det dra någon dag! Återkommer med besked om hur det gick :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144618 Släng i några större muttrar eller nåt o skaka den lite då och då när du springer förbi.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).