Motorsåg och handhållet

Svärdlängd?

7 inlägg 10346 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärdlängd?

storån  
#139806 Köpte en ny såg förra veckan. Husqvarna 445.
Började med att kapa ner lite björk för ved, funkade perfekt.

Gav mig sen på en 200 år gammal gran, diameter ca 70cm.
Tänkte sen att man skulle haft ett längre svärd än 13" som följde med.

Kollat lite på nätet och funderar på 18"....

Men nu börjar jag tänka efter lite. Ska man nöja sig med 13"?
Blir det bara bökigare med längre svärd. Nån mer 70cm gran kommer det nog inte bli, snarare max 35-40cm. Ska man ha ett svärd som tar det eller blir det ändå smidigare att fortsätta med 13"?

Förslag, synpunkter.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärdlängd?

kallen  
#139814 13 eller 15 tum om du ska kvista något!

Avatar Fallback

Re: Svärdlängd?

Phantom  
#139821 Blir det inte grövre än så, så tycker jag du ska fortsätta med 13" eller eventuellt gå upp till 15".
Som kallen skrev så blir det otympligt att kvista med längre svärd.

Användarvisningsbild

Re: Svärdlängd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139824 Din såg mår bäst med 13".
Jag hade inte kört annat och super vasst.

Avatar Fallback

Re: Svärdlängd?

Hema  
#139826 Det står väl i din manual för sågen, om du inte var man nog att du slängde den direkt utan att läsa vilka svärdslängder som rekommenderas. :)
Antar dock att större än 15" bör du nog inte ha, om sågen kom med 13". 15" gör sågen mer allsidig och vad jag hört så rekommenderas det på sågkortutbildning att man kör med 15" vid kvistning för att öva in sig på den längden.

Eller så läser du här http://www.husqvarna.com/se/landowner/products/chainsaws/445-e-series/#specifications
Rekommenderad svärdslängd, min-max, cm 33-50 cm
ger 13-20".

Användarvisningsbild

Re: Svärdlängd?

FREIJAN  
#139828 Är lite tråkigt att de är fast oljepump! går ju inte att justera flödet på en sån, men de ska räcka till upp till 20" enligt hva. tror inte att ett 20" svärd mår så bra någon längre stund, kan tänka mej att de blir lite magert med smörja...

skulle de va ja så tror ja att ja skulle köra 13-15" och ha ett 18 eller 20" liggandes som ja kunde plocka på för lite grövre körning, en sak till att tänka på, längre svärd mera tänder att fila :grin:

Avatar Fallback

Re: Svärdlängd?

storån  
#139831 Ja, , det borde väl gå snabbt å smidigt å skifta svärd/kedja på den.
Kan nog bli en 18" som komplement.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).