Motorsåg och handhållet

Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

78 inlägg 30308 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

gasljus  
#138714
rocky96 skrev:Bli inte förvånad om de Amerikanska Hva butikerna inte svarar på mail, jag skickade runt förfrågningar till massor med butiker men utan svar. Ring istället.
Läs också på NOGA regelverket om du skall frakta med dig sågen i ditt bagage annars plockar de ut sågen för dig när dom kollar väskan.


Jag har haft med mig nya sågar i väskan på flyget flera ggr. säkert 6-7 ggr. Jag har aldrig haft nått problem, men jag kanke bara haft tur, inte vet jag.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

ingvarjohansson  
#138735 Ska du köra på vintern så är det väldigt skänt med värme i handtagen. En sån såg kostar en del. Huskvara har bra balans på sina sågar.

Ska du bara köra lite grand när det är varmt ute fungerar Julas MECC såg för 795kr väldigt bra. Jag har två sådana och är väldigt nöjd med dem. Var kan man annars köpa en splitter ny såg för 795kr. Och vad kostar det att reparera den lite dyrare sågen hos en motorsågsverkstad?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

fs480  
#138756 Hej
Partner hade bra sågar förut: 5500 och 540 var hyfsad.
Som yrkeshuggare/röjare använder jag sedan 6 år Stihl.
Du klarar dig bra med Stihl 241 med quick-stop( liknande som triobreak fast inte ivägen)
Stihl 261 finns också med quickstop och är en mycket bra såg. Den och 361 an använder jag. Du behöver inte ångra dig med dessa sågar!

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

anersimyra  
#138798 En STYGGELSE på nya sågar är den jävla primerpumpen.Jag har en 250 rx, hårt körd året om, den är i år 26 !!! år gammal.Min 254 xp är i vart fall minst 15 år gammal.Bägge sågarna har tusentals hårda timmar bakom sig.PÅ röjsågen är kopplingsbackar, suglod/stift det enda som är bytt.254:an suglod/stift.Men den helt onödiga primerpumpen kommer nog torka inom fem år på 346:an.Sthil verkar vara en ypperlig såg, men med tanke på kvaliten på mina "gammelsågar"så slog jag till på en 346:a, det blir spännande att se om den pallar till min pension om 12- 14 år.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

aspen2-takt  
#138863 Varför inte prova en Jonsered?
Nya 2260/2258 som motsvarar Husqvarnas 555/562 kommer inom kort.

2260 ska va en pigg rackare med snabb respons och ett varvtal över 14000rpm.
Designad för snabb och smidig kvistning med bla. ett lägre främre handtag och högre tyngdpunkt.
2258 har ett lite lägre effektuttag/varvtal.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138916 Förr ville man ha tyngdpunkten så lågt som möjligt av samma anledning.
Det borde i mitt tycke ge en smidigare mer lätt hanterad såg, men jag är inte duktig på det där med kvistning.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

aspen2-takt  
#138969 En hög tyngdpunkt skall göra så att det blir lättare att tippa sågen i sidled.
Handtagets utformning gör så att du flyttar vänsterhanden snabbare.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Bajk  
#138971 Finns det något datum för Hva 555 och pris?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138982
aspen2-takt skrev:En hög tyngdpunkt skall göra så att det blir lättare att tippa sågen i sidled.

Låter konstigt :surp: ju högre tyngdpunkt desto större kraft behövs det för att tippa. Ta extremfallet att alla 5 kg sitter i handen eller alla 5 kg ligger på barken. Sen tillkommer tröghetsmomentet, svänghjulseffekter mm. Det låter mera som att det är ett nytt försäljningsargument där man hoppas att alla har glömt argumenten som man försökte sälja med för 25 år sedan 8)

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Elfving  
#138993
gasljus skrev:
rocky96 skrev:Bli inte förvånad om de Amerikanska Hva butikerna inte svarar på mail, jag skickade runt förfrågningar till massor med butiker men utan svar. Ring istället.
Läs också på NOGA regelverket om du skall frakta med dig sågen i ditt bagage annars plockar de ut sågen för dig när dom kollar väskan.


Jag har haft med mig nya sågar i väskan på flyget flera ggr. säkert 6-7 ggr. Jag har aldrig haft nått problem, men jag kanke bara haft tur, inte vet jag.


Ett annat alternativ för den som är noga med att handla billigt skulle vara eBay. En sökning där ger bland annat följande träffar:
http://www.ebay.de/itm/Husqvarna-346XP- ... 606wt_1163

Priset hemfraktat till dörren här hemma i sverige blir 4385 SEK plus tull (1,6%) plus moms, dvs 5569 SEK. I vanlig ordning är momsen avdragsgill så det "verkliga" priset är 4455 SEK för en sprillans 346XP.

De flesta som köper en motorsåg är näringsidkare, därför finns det en poäng med att tulla och momsa in de inventarier man skaffar. Jag har själv gjort detta med en laddning Makita laddningsbara handverktyg (en annan diskussion, men herrejösses vad bra de är) så jag vet vad jag talar om.

Jag är toppennöjd med min Tanaka 4501 motorsåg och vill rekommendera trådskaparen den sågen. 3990 SEK inkl moms hos sibro.se, helt klart prisvärt.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

åberg  
#139003 En reflektion:
Extremt hög tyngdpunkt = lätt att vrida åt höger.
Extremt låg tyngdpunkt = lätt att vrida åt vänster.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Hema  
#139043 Man vill väl ha en balanserad såg?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139080 Om man tittar bakåt i tiden o jämför med dessa nya såg så är det inte särskilt hög tyngdpunkt i 560 (som jag provat).
Däremot var gyro effekt mer märkbar i höga varv.
Den gör det svårare att ändra läge, oavsett läge.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

herjman  
#139212 Kan rekomendera en outsider: Dolmar 5105. Motsvarar bla. Husqvarna 346XPG men kostar nästan 2000:- mindre! Kom på andra plats i Norra Skogsmagasiets test, före 346!

Kanonnöjd med min!

Avatar Fallback

Re: Köpa ny motorsåg! Förslag tack.

Robertberg  
#139220 Har man hög tyngdpunkt borde det vara lättare att lägga omkull sågen, men svårare att få upp den igen. Med låg tyngdpunkt borde inte skillnaderna vara så stora.
Iaf i mitt huvud..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).