Motorsåg och handhållet

Keramiskt bryne

5 inlägg 1726 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Keramiskt bryne

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121536 Keramiskt bryne har jag använt med framgång både på köksknivar och slalomskidor. Är det någon som har testat keramiska brynen på sågkjedjor? Det kanske är problem att hitta brynen med rätt diameter? De jag använt är ju rätt så grova.
De borde dock kunna ge en otrolig skärpa jämfört med en fil!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Keramiskt bryne

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121601 I gengäld så får väl varje tand brynas betydligt fler drag än med en fil för att bli vass? I så fall tar ju filningen på tok för lång tid i fält med en keramisk fil.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Keramiskt bryne

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121608 Jag hade tänkt mig att använda brynet för finliret. Först vanlig fil och sedan keramiskt bryne. Jag använde samma procedur på stålkanterna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Keramiskt bryne

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121722 Då skulle det möjligtvis kunna fungera vid något enstaka tidpunkt, när man verkligen har behov av extremt vass kedja. Vid knivslipning rekommenderas ju att successiv gå från grova till fina brynen i kanske 4-5 steg (t.ex. 240 grit, 400 grit, 800 grit, 2000 grit, 4000 grit) så det kommer ju fortfarande att ta lång tid att gå igenom varenda tand på kedjan med hela slipkittet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Keramiskt bryne

axwell  
#121741 Brukar använda större knivsäkringar för den sista finbryningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).