SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 80654 visningar 26 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775359Det skulle inte förvåna mig om batterisågar snart blir ett krav för certifierade entreprenörer.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
Mange skrev:
anersimyra skrev:Vad behöver egentligen ändras, Mange? Vikten på de mindre sågarna är densamma och med t.e.x Husqvarnas 200x och 300 Bli får du en väsentligt längre drifttid än du får ur en motsvarande bensinsåg vilket är en av anledningarna till att de i stort sett är arboristens förstaval vid arbete uppe i träden. Utrustad med enbart två st 200X batterier så klarar en duktig arborist av att beskära fem till sex större ekar eller andra vidkroniga lövträd och vid det laget är det dags att packa ihop och åka hem..🙂

Ska det vara en liten proffs såg för en särskild mindre grupp användare och mindre såg så visst, det kanske funkar för vissa. Men små serier av en sågmodell i produktion är inte hållbart i längden, det blir för dyrt.
Ska batteri ha framtid ska det kunna ersätta bränslemotorn och dessutom ge förbättring när den gör det.
Jag tror inte det är aktuellt idag och inte på lång tid framöver på proffs sidan.
Pris, vikt, pestanda ska uppfylla de kritererier som finns och förbättras om det ska bli nåt av det.
Att rikta sig till de som kör lite som Niking och andra är väl ok men jag tror inte det räcker.

Enbart markunderhållssektorn där småsågar, trimrar och lövblåsar används är gigantiskt mycket större än skogssektorn och kraven på batterimaskiner vid kommunala upphandlingar är sedan ett par år ett faktum vilket torde borga för en stadig och kraftigt ökande försäljning av batteriprodukter. Bensinmaskiner är förstås på inget sätt förbjudna men där batterimaskiner är praktiskt möjliga att använda så ska sådana användas. Vad gäller Stockholm stads och övriga stadsdelars entreprenörer så finns det däremot ett krav på batteridrivna trimrar och lövblåsar.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775387Mmm jag såg ett bostadsbolag som förra sommaren gick ut med just detta. De köpte in Batterimaskiner och använde endast dessa i sin skötsel. När man sen såg de som jobbade gick de med trimmer, ryggblåsar, stångsåg och häcksaxar bla med bränslemotor.
Till detta finns ju resten av deras maskiner även de med bränslemotor.
Varför det blev så vet jag inte. Men efter att lagt så mycket pengar i omställning så morrade en hel del om detta.
Har sett andra företag göra lika dant säga en sak o göra en annan. det verkar vara rätt brukligt.
Att påstå att en (gräsklippare i mitt fall) 30 år gammal maskin, som går max 10 liter soppa om året, är miljöbov är minst sagt korkat då dess miljökonsekvens kalkyl och påverkan är rätt minemal. Tillverkning/återvinning är de större miljö grejerna i kalkylen. Ju mer o längre grejerna går ju bättre blir det. Även kostnadsmässigt...

Användarvisningsbild

#775391Många bäckar små. En gräsklippare/motorsåg/trimmer/röjsåg gör kanske inte någon större skillnad. Men 100.000 av dessa maskiner gör desto större skillnad...
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 16 okt 2022, 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

#775395Även drift av 1 miljon småmaskiner är rätt obetydligt jämfört med tillverkning/återvinning av desamma. Särskilt om man kan använda produkten i 30+ år.

Användarvisningsbild

Mange skrev:Även drift av 1 miljon småmaskiner är rätt obetydligt jämfört med tillverkning/återvinning av desamma. Särskilt om man kan använda produkten i 30+ år.

Mja, 1 miljon bensindrivna småmaskiner, med endast ca 10-15% verkningsgrad ger nog en mycket stor miljöpåverkan som knappast kan förbises. 😎
/Niklas

Användarvisningsbild

Monark1954  
Niking skrev:A gående drifttid mellan batteridriven kedjeröjsåg och batteridriven klingröjsåg, så är det ju lite som att fråga hur långt är ett snöre.

En kedjeröjsåg bör ju användas i grövre röjbestånd, medan en klingröjsåg passar bättre i klenare röjbestånd.

För mig brukar dock batteriet räcka lite längre i kedjeröjsågen (536 LiPX) än i klingröjsågen (535i FR).
/Niklas

Jag upplever detsamma.
Kedjeröjsågen kanske får kortare sågtid per timme vid underröjning men den är underbar.

Hema  
Niking skrev:
Mange skrev:Även drift av 1 miljon småmaskiner är rätt obetydligt jämfört med tillverkning/återvinning av desamma. Särskilt om man kan använda produkten i 30+ år.

Mja, 1 miljon bensindrivna småmaskiner, med endast ca 10-15% verkningsgrad ger nog en mycket stor miljöpåverkan som knappast kan förbises. 😎
/Niklas

OT, men har du kvar din stora gräsklippare eller vilket öde fick den?

tallen100  
Niking skrev:

/Niklas

Undra hur bra det är för miljön med tillverkning och kassering av batterier.
Nä tacka vet ja grejor som man kan nyttja länge, det är både billigare och bra för miljön.

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Undra hur bra det är för miljön med tillverkning och kassering av batterier.
Nä tacka vet ja grejor som man kan nyttja länge, det är både billigare och bra för miljön.

Det är väl inte värre att kassera ett uttjänt BLi-batteri än att förbränna 1000-1500 liter bensin med blott 10-15% verkningsgrad...
/Niklas

Användarvisningsbild

Hema skrev:
Niking skrev:

/Niklas

OT, men har du kvar din stora gräsklippare eller vilket öde fick den?

Min Toro är förvisso kvar, men har inte används denna säsong.

Istället har jag använt min Husqvarna LB 548i.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#775462Dödligheten bland fiskyngel som exponeras för avgaser från handelsbensin är 100%, motsvarande siffra vid exponering för avgaser från alkylat är 10%. Dödligheten bland dessa yngel och andra vattenorganismer blir i praktiken noll med batteridrivna båtmotorer med undantag för de stackare som har oturen att träffas av propellern..🙂

Användarvisningsbild

#775493Det är inte mycket bränsle som förbrukas i båtar under 10m jämfört med bränsle som förbrukas marint totalt sett.
Sila mygg o svälja elefanter...
Men det låter bra.
Hur många kubik drivmedel går åt i produktion och transport av batteri?
Den totala miljökonsekvensen är det som är intressant och om man ser till miljötänk så borde produktens livslängd vara avgörande.
Sälja o tillverka är väl kul men miljövänligt är det inte.

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
Mange skrev:Det är inte mycket bränsle som förbrukas i båtar under 10m jämfört med bränsle som förbrukas marint totalt sett.
Sila mygg o svälja elefanter...
Men det låter bra.
Hur många kubik drivmedel går åt i produktion och transport av batteri?
Den totala miljökonsekvensen är det som är intressant och om man ser till miljötänk så borde produktens livslängd vara avgörande.
Sälja o tillverka är väl kul men miljövänligt är det inte.

Hur mycket drivmedel går åt att tillverka vanliga bensinmaskiner?

Användarvisningsbild

#775505Med gruv drift, transporter o framställning går det nog åt mer per batteri än motsvarande bränslesåg förbrukar under sin användning.
Det är en väldig massa transporter...
Går åt en hel del energi i framställning av materialen och ser man till total miljökonsekvens så borde grejerna göras för att hålla läääääänge. De gör de inte.
Så om du väljer såg baserat på kostnader eller miljön så ser det mörkt ut för nytt och i synnerhet batteri.
Hade grejerna tillverkats här med lokala råvaror hade nog miljökonsekvensen sett annorlunda ut.
Men med de miljökrav, löner och kostnader vi har hade det nog inte sålts mycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).