Motorsåg och handhållet

Kör ni med miljöbensin?

121 inlägg 44720 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103011 Varför hålla på och blanda själv? Finns färdig Aspen til m-sågar!
Guld att slippa oljerök som man mår pyton av, men det är väl olika.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

bmbamse  
#103013 Helt enkelt för att i 455:ans manual står det 2,5%... Tror väl att det ska vara 2% i Aspen... dessutom känner jag att har sågen gått på den blandningen i 20år och kolven inte har en repa på avgassidan så varför ändra på ett vinnande koncept 8). Tredje anledningen är att jag kan strunta i allt snack om att "kör inte på Ok..., kör inte på det..." osv. -Har jag blandat själv så får jag själv stå för följderna...

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

röjjare  
#103014 Blanda med OK:s "bio 2t" olja så blir det lika rök och luktfritt som aspen.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

bmbamse  
#103015 Tack för tipset, röjjare! ska prova med det!

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

axwell  
#103016
bmbamse skrev:Helt enkelt för att i 455:ans manual står det 2,5%...


Oljan för tvåtaktsbränsle är mycket effektivare i dag om du håller dig till de kända fabrikaten av syntetolja.

Skulle aldrig fundera på att blanda i så mycket som rekommenderas till min moped, även den från 80-talet, 2 % räcker långt.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103018 Ta en titt på vilken olja du har.
Jag tror nog att du kommer att som de flesta uppleva en förbättring.

Dock måste jag tillägga att jag vet fler som har rethosta av dimman av sågkedjeolja än bränsle ånger från Alkylat.
Pratade med en som hävdade att bytet inte gjorde nytta på honom, men gubben han gick med mådde bättre så han fortsatte. Efter att han kört en dunk bra mineral sågkedjeolja av bra kvalisort, mådde även han bra!

Lite lurigt det här med fysiska besvär eftersom vi är olika allihop.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

bmbamse  
#103027 Tänkvärt från både axwell och Mange... som vanligt måste jag tillägga efter att ha lusläst det här forumet ett tag...
Jo vi är ju olika allihop! Värsta besvären har jag ju när det är kallt, och kyla är ju redan det ett bekymmer för astmatiker. Det blir ju inte bättre av avgaser som stannar längs backen då... Trots axwells inlägg så lutar jag åt att ligga kvar på 2,5% över övergången... Då har då sågen inte fått för dålig smörjning om experimentet misslyckkas... Har aldrig kört något annat än mineralolja till kedjan, och att döma av vad som skrivs här på forumet så undviker jag nog biooljan ett tag till...

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103032 Se till att du inte har återanvänd olja, vare sig tvåtakt eller kedje oljan.
Råmaterial product luktar helt annorlunda än återanvänd oljeproduct of för känsliga verkar det vara bättre.

I min näsa luktas det direkt. Råmaterial luktar gott, sött lite, medans återanvänd har en något fränare, syrlig karaktär.
Biltemas oljor tex luktar bara ren spillolja i jämförelse, fast egenskaperna är betydligt bättre.

Man ser tydlig skillnad med på många oljor....

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

bmbamse  
#103104 Har kört agrols mineralolja på slutet till kedjan, faktiskt inte reflekterat alls över oljedimma. :oops: Ni ser vad man lär sig på skogsforum... finns oändliga källor att ösa ur! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103111 Det kan vara en enkel sak o prova.

Inte säkert att det är rätt på spiken, men med lite tur så...

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

magnus2250  
#181187 Jag köper miljöbensin på okq8 fyrtakt för 17.50 liter
Inkl moms i norrtälje hade gott alla glada läsare mvh Magnus

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181238 Samma här, köper numera OK fyrtakt på mack. Passar bra till gräsklippare, jordfräs och järnhäst samt blandar med HVA XP-olja till sågarna.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

bmbamse  
#181245 Ja, jag har ju köpt alkylat från ok's pump i nästan två år nu, av datum att döma i mitt senaste inlägg här ovan. Och som "röjjare" tipsade mig ovan, så har jag knallat in och köpt Ok's Bio 2t olja på samma mack sedan dess... Har funkat j...vligt bra! -Visst ryker det, har ju bara "gamla" sågar utan friskluftspolning å annat, så knotten håller sig borta. Men JAG mår bra! Och jag tycker nästan det luktar gott... :grin:

I år har jag faktiskt också provat rapsolja från willys, á la axwell, till kedjesmörjning när jag huggit stormfällt! Har kört aldeles för lite för att kunna säga något om det är bra eller dåligt för kedja eller svärd, men känslan att slippa hälla ut dunk efter dunk med mineralolja i skogen är i alla fall riktigt bra. Så i det fallet är förändringen mest i skallen... :lol:

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

magnus2250  
#181246 Hej alla glada läsare! Jag kör på spillolja istället för dyra sågkedjeoljor man är ju snål rospigg. Det är bara att justera
upp pumpen lite, har en huskvarna 238 och 242 mycket nöjd. Ha det gott alla glada läsare. Mvh Magnus

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181251 Jag har alltid kört på mackbensin med 2% Castrol TTS och nu efterföljaren RS, det har alltid funkat bra och luktat bra. Bekvämt att alltid kunna köpa bensin, de flesta mackar och definitivt alla såghandlare verkar ju ha stängt vid den tidpunkt jag ofta vill tanka.
Förra sommaren körde jag en lånad såg som luktade päckel fastän oljan skulle vara av bra fabrikat, måste ha vart för mycket procent. När jag fick tanka egen bensin i sågen luktade det bra igen.

Jag mäter med ett labratoriemätglas och sköljer ur det en gång med bensin, jag tror ju i.a.f att många som lider av avgaser gör det p.g.a onödigt mycket olja i bensinen.

"-Det blir ungefär så.....äh, jag tar en skvätt till för att vara säker.......sisådärja!"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).