Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

881 inlägg 136951 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

hva555  
Tor R skrev:
hva555 skrev:Ja jag är ned på det men vad är ytterdiametern på 242an?

Nållagret mäts på bredden 238, det inre måttet är tvärbulten, det yttre måttet är vevaxelns diameter.

Vevaxelns diameter? Jag undrade vilken ytterdiameter 242an har på kolvbultslagret, inner mätte jag på en 242 kolv till 9,93mm.

Husqvarna motorsågar

Tor R  
hva555 skrev:
Tor R skrev:
hva555 skrev:Ja jag är ned på det men vad är ytterdiametern på 242an?

Nållagret mäts på bredden 238, det inre måttet är tvärbulten, det yttre måttet är vevaxelns diameter.

Vevaxelns diameter? Jag undrade vilken ytterdiameter 242an har på kolvbultslagret, inner mätte jag på en 242 kolv till 9,93mm.
Du måste mäta vevaxelns innerdiameter, då får du storleken på lagrets ytterdiameter.
Jag minns inte om 238:an hade samma yttre och inre mått som 242:an.

Användarvisningsbild

hva555  
#860892 Det är kolväten jag saknar lager till, inte vevaxeländen.

Användarvisningsbild

hva555  
#860893 Kolvänden skulle det stå

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#861017 Jag tror det råder en smärre språkförbistring här. Tor syftade nog på vevstaken men råkade skriva vevaxeln.

Tor R  
Rotvältaren skrev:Jag tror det råder en smärre språkförbistring här. Tor syftade nog på vevstaken men råkade skriva vevaxeln.

Precis, jag gjorde ett misstag när jag skrev.
Det är nållagret till kolven jag pratar om hur vi mäter ut för att beställa icke-originallager.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#861134 Det vill säga vevstakens lillände..🙂

Användarvisningsbild

anersimyra  
Användarvisningsbild

hva555  
#861211 Nu har jag fått lager och monterat kolven. Jag tycker det känns riktigt, hade inte tänkt på det om jag inte visst att det var köpt på annat sätt. Är det någon som har ett 242lager att mäta längden och ytterdiameter på?

Användarvisningsbild

anersimyra  
hva555 skrev:Nu har jag fått lager och monterat kolven. Jag tycker det känns riktigt, hade inte tänkt på det om jag inte visst att det var köpt på annat sätt. Är det någon som har ett 242lager att mäta längden och ytterdiameter på?

Går lagret lätt in i vevstaken och du med lätthet får in kolvbulten och att allt känns glappfritt så torde lagret vara rätt. Vore det för litet för vevstaken så blir det märkbart glappt och kolvbulten går inte att få igenom.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).