Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

896 inlägg 145280 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
Tor R skrev: Håller helt med William, Det har varit så här i 10 år, ska man hitta gamla delar får man jobba lite som du visar som ett bra exempel.

För några år sedan var partstree en formidabel plats att hitta artikelnummer.

Partstree är fortfarande igång. Jag hade glömt att de fanns.
https://www.partstree.com/models/238-hu ... saw-parts/

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#858414 Råkade springa på den här. Den kommer jag att behålla.

Tor R  
Williamm skrev:
Tor R skrev: Håller helt med William, Det har varit så här i 10 år, ska man hitta gamla delar får man jobba lite som du visar som ett bra exempel.

För några år sedan var partstree en formidabel plats att hitta artikelnummer.

Partstree är fortfarande igång. Jag hade glömt att de fanns.
https://www.partstree.com/models/238-hu ... saw-parts/

Japp, och på den gamla goda tiden hade partstree en inställning där ett artikelnummer visade andra modeller som använde samma del.

De har det fortfarande, men jag tror inte att sidan är så väl uppdaterad som den en gång var.

Användarvisningsbild

hva555  
#858877 Tack för all info. gäller tydligen att veta hur man söker. Nu ska jag se om det finns någon av packboxarna också.

Användarvisningsbild

hva555  
#858878 Den här kom med i en fyndlåda. Är den nåt att ha? Jag har bara en Stihl ms200 och där gör den ju ingen nytta.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858988 Husqvarna 395, sterk men ikkje heilt i form. Tjuvstoppar litt lett og stoppknappen fungerar sjeldent.
1729344353_img_0481.jpeg

Användarvisningsbild

hva555  
#860620 Nu har jag gjort bort mig. Kolvbultslagret rymde och försvann vid min demontering. 501 62 56-01 har utgått och ersättningsnummer saknas så nu står jag här med ny kolvring och nytvättad såg men kommer inte vidare. Förslag ?

Tor R  
#860622 Du får leta ett tag för att hitta ett original nytt nållager för 133/234/238, det användes bara på de tre.
Alternativt kan du mäta lagret och beställa ett icke-originallager

Användarvisningsbild

hva555  
#860625 Kärvt läge får försöka hitta en gammal såg kanske. Mätte just på en 242 kolv. Samma innerdiameter, 9,93mm men har ingen vevstake till 242, nån som har en sån tillgänglig o kan mäta yttermått, hålet alltså? Avståndet inne i kolven är ca 0,4 mm större på 242 men man kan kanske ta 0,2 på sidorna med en fil?

Tor R  
#860630 242-nålslagret är för brett och 242-veven har en längre skaft än 238:an

Användarvisningsbild

hva555  
#860633 Ja jag är ned på det men vad är ytterdiametern på 242an?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#860636 Kika in på någon av de otaliga näthandlare av mopeddelar som vuxit upp som svampar ur jorden, där finns lager till ett stort antal mopeder och något av dem kan möjligen passa..🙂👍. https://www.mopedrenovering.se/sok/Nållager

Tor R  
hva555 skrev:Ja jag är ned på det men vad är ytterdiametern på 242an?

Nållagret mäts på bredden 238, det inre måttet är tvärbulten, det yttre måttet är vevaxelns diameter.

Användarvisningsbild

hva555  
#860681 Tack för tipset, ser ut som jag hittat exakta dim och beställt 2st.
En sak som inte funkade var värme i bakre handtag men det visade sig att det var oxid på den lilla skruven som håller ihop elementen. Det är rätt kraftig tråd så den är nog inte av i flesta fall när värmen saknas.

Tor R  
#860686 Ja, det händer att det blir oxidation i skruvfästet på bakvärmaren.
Generatorfel, detta gäller alla Husqvarna generatorer, de använder en klämhylsa inne i generatorn där kabeln kläms fast på generatorkabeln, det händer att det är fel (irr) där inne på kopplingen.
Fixet är att skära ett spår ungefär tillräckligt brett för att komma in i hylsan, jag brukar löda på en ny tråd som går till handtaget på klämhylsan, sedan epoxilim för att täta reparationen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).