lör 19 nov 2011, 19:32#146542Jag har visserligen aldrig provat en kedjeslipmaskin så jag kan inte uttala mej tvärsäkert om den är bättre att använda än att fila för hand, men jag har filat för hand i mer än 20 år och jag ser ingen anledning till att skaffa en slipmaskin för vanliga motorsågskedjor.
Om man använder någon av de filmallar som finns på marknaden kan det knappast bli fel om man är normalt mekarvan.
Det är klart man måste kolla att skären blir lika långa, och har man problem att se det med ögonmått kan man ju alltid använda ett skjutmått.
Det som är viktigt är att kedjan är ordentligt spänd när man filar samt att svärdet sitter stumt, helst i ett skruvstycke.
Den mall som "Torparn79" visar bild på tycker jag är den absolut bästa och slitstarkaste.
Det finns också en mall med cylindriska plastrullar, något billigare än den nyss nämnda, men den ger inte samma precision beträffande vinkeln 30°.
Dessutom slits plastrullarna relativt snabbt ner så det blir mindre diameter på dom vilket ger felaktig vinkel på skärtanden.
Man kan i viss mån kompensera detta med en något grövre fildiameter ex. 5.1 mm isället för orginal 4,8 mm.
Det är dock viktigt som påpekats tidigare i tråden att man väljer en filmall som är avsedd för den kedja man har t.ex. standardkedja eller den smalare sk. pixelkedja.
Det som jag ev. skulle föredra att ha en slipmaskin till, är för att slipa ner ryttarna för det tycker jag är jobbigare än att fila skärtänderna.
Men den funktionen tror jag inte finns på de budgetslipar som säljs i varuhusen.
Till sist så är det viktigt att inte använda en fil som blivit slö, filarna är så billiga så det finns ingen anledning att stå och karva med en slö fil.
Det blir också stadigare om man filar tändern relativt nära nosen på svärdet c:a 5-6 cm.
Ja, så här ser jag på sågkedjeskärpningen.
//Mvh. Dane