Motorsåg och handhållet

Kedjeslipmaskin

114 inlägg 78924 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#146130
vedhandlaren skrev:
trafon gick på ca 1400sek


Ok, jag har ingen trafo, utan bara et bilbatteri som står tillkoblat vedlikeholdsladdare.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146254 Har börjat att köra alla kedjor med min maxx slip pga att vi förbrukar mycket kedjor på jobbet,och det tar tid att handfila 3/8 84 DL,speciellt om man har haft sten eller markkontakt 😡 .Men det blir att man kör "325 och lilla 3/8 med i slipen pga att det går snabbare att bara byta kedja på fältet.Jag har gjort upp med min arbetsgivare att jag sköter all kedjeslipning och sågservice,och får då kortare arbetstid istället med full betalning :smile: .Han står för slipskivor mm,så det kostar mig inte nått material.Nu ska han ta ut en diamantslipskiva så att vi kan köra hårdmetall kedjorna oxå(stihl duro).Maxx slipen var lite svår att lära sig,men när man har gjort det så blir resultatet väldigt bra om man slipar med maxx-metoden! (alltid utifrån och in).

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Cruiser_no1  
#146257 Vi har haft våran v12 sen Markusson kom ut med den tror jag. Fy fasen vad kedjor vi har slipat med den! Det har inte varit mycket krabb, den bara går och går! Men man är lite sugen på den nya triplematic, det blir nog ruskigt fina kedjor med den! Men jag tror den gick te nånstans runt 50k.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146266
huggar*n skrev:Har börjat att köra alla kedjor med min maxx slip pga att vi förbrukar mycket kedjor på jobbet,och det tar tid att handfila 3/8 84 DL,speciellt om man har haft sten eller markkontakt 😡 .Men det blir att man kör "325 och lilla 3/8 med i slipen pga att det går snabbare att bara byta kedja på fältet.Jag har gjort upp med min arbetsgivare att jag sköter all kedjeslipning och sågservice,och får då kortare arbetstid istället med full betalning :smile: .Han står för slipskivor mm,så det kostar mig inte nått material.Nu ska han ta ut en diamantslipskiva så att vi kan köra hårdmetall kedjorna oxå(stihl duro).Maxx slipen var lite svår att lära sig,men när man har gjort det så blir resultatet väldigt bra om man slipar med maxx-metoden! (alltid utifrån och in).

Då är vi två som gillar den :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

skogshasse  
#146269 vad menas med maxx-metoden

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

ryared  
#146272
Cruiser_no1 skrev:Vi har haft våran v12 sen Markusson kom ut med den tror jag. Fy fasen vad kedjor vi har slipat med den! Det har inte varit mycket krabb, den bara går och går! Men man är lite sugen på den nya triplematic, det blir nog ruskigt fina kedjor med den! Men jag tror den gick te nånstans runt 50k.

Vad är det som gör att det blir bättre resultat med den då?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#146276
ryared skrev:
Cruiser_no1 skrev:Vi har haft våran v12 sen Markusson kom ut med den tror jag. Fy fasen vad kedjor vi har slipat med den! Det har inte varit mycket krabb, den bara går och går! Men man är lite sugen på den nya triplematic, det blir nog ruskigt fina kedjor med den! Men jag tror den gick te nånstans runt 50k.

Vad är det som gör att det blir bättre resultat med den då?

Tror inte det skulle bli nåt bättre resultat, er vel bara at den sliper hela kedjan i en operasjon (tanden, tandbotten. rytter).
På grindomatic`n får man ju byta slipskiva och ställa inn maskinen innan man kjör ryttarna.
Men det går snabbt när man blir van.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146318
ryared skrev:Du har inte funderat på den här, den är ju lite billigare vet dock ej om den är lika bra?

http://www.logosol.se/toolbox/kedjesliprobot/


Jag har en sådan!

Den är precis likadant uppbyggd som Grindomatic MEN med begränsningen att den inte byter sida samt bara klarar motorsågskedjor!


Kör själv mina (och halva traktens) motorsågskedjor med min och är mycket nöjd!
Är det någon som undrar så fråga på........

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

ryared  
#146331
Vesslan skrev:
ryared skrev:Du har inte funderat på den här, den är ju lite billigare vet dock ej om den är lika bra?

http://www.logosol.se/toolbox/kedjesliprobot/


Jag har en sådan!

Den är precis likadant uppbyggd som Grindomatic MEN med begränsningen att den inte byter sida samt bara klarar motorsågskedjor!


Kör själv mina (och halva traktens) motorsågskedjor med min och är mycket nöjd!
Är det någon som undrar så fråga på........

Vesslan


logosol hävdar ju att kedjor som man kört så mycket att dom är så slöa att det är svårt att få skärpan igen om man slipar dom manuellt. Detta skall inte vara något problem för denna maskin och att dom till och med blir vassare än när dom var nya, stämmer detta?
Varför går det inte att slipa 404:a kedja?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146336
ryared skrev:
Vesslan skrev:
ryared skrev:Du har inte funderat på den här, den är ju lite billigare vet dock ej om den är lika bra?

http://www.logosol.se/toolbox/kedjesliprobot/


Jag har en sådan!

Den är precis likadant uppbyggd som Grindomatic MEN med begränsningen att den inte byter sida samt bara klarar motorsågskedjor!


Kör själv mina (och halva traktens) motorsågskedjor med min och är mycket nöjd!
Är det någon som undrar så fråga på........

Vesslan


logosol hävdar ju att kedjor som man kört så mycket att dom är så slöa att det är svårt att få skärpan igen om man slipar dom manuellt. Detta skall inte vara något problem för denna maskin och att dom till och med blir vassare än när dom var nya, stämmer detta?
Varför går det inte att slipa 404:a kedja?


Det blir sylvasst det kan jag intyga!!

Om kedjorna är stensågade eller riktigt slöa så går det smidigare med maskin då man kan ta lite mer (man kan få slipa varje tand ett par ggr för att undvika värmeutveckling).


Nackdelen är att det sliter onödigt hårt på kedjorna att variera mellan maskinell och handfilning!

Detta pga att man sällan filar exakt lika mycket på varje tand när man filar för hand och då måste man ju utgå från den som är mest nedslipad när man maskinkör vilket medför att om man gör detta hela tiden så "äter" det upp kedjan väldigt snabbt!

Lite bök blir det när man ska slipa ryttare ty då får jag byta skiva i maskinen!

Vet inte varför det inte går att slipa 404 kedjor då jag aldrig försökt eller kollat!

V

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146397
skogshasse skrev:vad menas med maxx-metoden

Maxx-slipen slipar alltid utifrån och in på tanden. Därmed blir det inga grader på tanden och skärpan bli bättre och håller längre (allt enligt reklamen, men jag tenderar att hålla med). Nackdelen är att man måste vända på kedjan, vrida städet och vända på anhållet efter att hälften av tänderna slipats då det inte går att byta riktning på slipskivan. Att vända på anhållet är den kritiska punkten i processen eftersom det förutsätter att slipskivan är perfekt centrerad över mitten på anhållet, något som inte är helt enkelt att åstadkomma.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Dane  
#146542 Jag har visserligen aldrig provat en kedjeslipmaskin så jag kan inte uttala mej tvärsäkert om den är bättre att använda än att fila för hand, men jag har filat för hand i mer än 20 år och jag ser ingen anledning till att skaffa en slipmaskin för vanliga motorsågskedjor.

Om man använder någon av de filmallar som finns på marknaden kan det knappast bli fel om man är normalt mekarvan.

Det är klart man måste kolla att skären blir lika långa, och har man problem att se det med ögonmått kan man ju alltid använda ett skjutmått.

Det som är viktigt är att kedjan är ordentligt spänd när man filar samt att svärdet sitter stumt, helst i ett skruvstycke.

Den mall som "Torparn79" visar bild på tycker jag är den absolut bästa och slitstarkaste.
Det finns också en mall med cylindriska plastrullar, något billigare än den nyss nämnda, men den ger inte samma precision beträffande vinkeln 30°.
Dessutom slits plastrullarna relativt snabbt ner så det blir mindre diameter på dom vilket ger felaktig vinkel på skärtanden.
Man kan i viss mån kompensera detta med en något grövre fildiameter ex. 5.1 mm isället för orginal 4,8 mm.

Det är dock viktigt som påpekats tidigare i tråden att man väljer en filmall som är avsedd för den kedja man har t.ex. standardkedja eller den smalare sk. pixelkedja.

Det som jag ev. skulle föredra att ha en slipmaskin till, är för att slipa ner ryttarna för det tycker jag är jobbigare än att fila skärtänderna.
Men den funktionen tror jag inte finns på de budgetslipar som säljs i varuhusen.


Till sist så är det viktigt att inte använda en fil som blivit slö, filarna är så billiga så det finns ingen anledning att stå och karva med en slö fil.
Det blir också stadigare om man filar tändern relativt nära nosen på svärdet c:a 5-6 cm.

Ja, så här ser jag på sågkedjeskärpningen. :smile:


//Mvh. Dane

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146549
Dane skrev:Jag har visserligen aldrig provat en kedjeslipmaskin så jag kan inte uttala mej tvärsäkert om den är bättre att använda än att fila för hand, men jag har filat för hand i mer än 20 år och jag ser ingen anledning till att skaffa en slipmaskin för vanliga motorsågskedjor.

Om man använder någon av de filmallar som finns på marknaden kan det knappast bli fel om man är normalt mekarvan.

Det är klart man måste kolla att skären blir lika långa, och har man problem att se det med ögonmått kan man ju alltid använda ett skjutmått.

Det som är viktigt är att kedjan är ordentligt spänd när man filar samt att svärdet sitter stumt, helst i ett skruvstycke.

Den mall som "Torparn79" visar bild på tycker jag är den absolut bästa och slitstarkaste.
Det finns också en mall med cylindriska plastrullar, något billigare än den nyss nämnda, men den ger inte samma precision beträffande vinkeln 30°.
Dessutom slits plastrullarna relativt snabbt ner så det blir mindre diameter på dom vilket ger felaktig vinkel på skärtanden.
Man kan i viss mån kompensera detta med en något grövre fildiameter ex. 5.1 mm isället för orginal 4,8 mm.

Det är dock viktigt som påpekats tidigare i tråden att man väljer en filmall som är avsedd för den kedja man har t.ex. standardkedja eller den smalare sk. pixelkedja.

Det som jag ev. skulle föredra att ha en slipmaskin till, är för att slipa ner ryttarna för det tycker jag är jobbigare än att fila skärtänderna.
Men den funktionen tror jag inte finns på de budgetslipar som säljs i varuhusen.


Till sist så är det viktigt att inte använda en fil som blivit slö, filarna är så billiga så det finns ingen anledning att stå och karva med en slö fil.
Det blir också stadigare om man filar tändern relativt nära nosen på svärdet c:a 5-6 cm.

Ja, så här ser jag på sågkedjeskärpningen. :smile:


//Mvh. Dane


Kul att läsa dina tankar (vilka stämmer väl överens med mina)!

Såklart är det inga problem att handfila om man tycker det är kul, DET GÖR INTE JAG längre :surp:

För några år sedan så högg vi mycket och jag fick god hjälp av fru, bror samt kompis! Besvärligt med mycket stensågning och vem fick fila dessa kedjor på kvällen tror ni? Jo undertecknad såklart.....

Det fick mig att investera i slipen!
Jag har nu ett system med ett 15-tal kedjor som jag byter istället för att fila. Klarar mig då med att slipa någon gång per vecka om jag har hjälp o kör mycket, är det mindre körning så går det jättelänge mellan slipningarna!!

Slipar sen igenom dessa kedjor snabbt och kan lägga tid på annat!

Jag tror inte att det blir varken bättre eller sämre skärpa med maskin jämför med handfilat!
Det beror nog på intresset hos den som står bakom!
Har själv resignerat lite och experimenterar inte så mycket med vinklar längre utan har hittat en setup som fungerar!

Tror nog att de flesta klarar sig med handfilat men är det rejält stensågat så är det smidigt med maskinslip!

Några tankar från Vesslan

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

skogshasse  
#146562 hej på er alla jag har en oregon slip som jag slipar mina kedjor i och på senare tid så har jag efter slipningen i maskin också tagit filen och dragit ett lätt drag på varje tand för att testa och jag upplever kedjan lite vassare och den håller sig vassare längre tycker jag är det någon mer som har provat detta hasse

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146586
Vesslan skrev:Såklart är det inga problem att handfila om man tycker det är kul, DET GÖR INTE JAG längre :surp:

Samma här. Jag handfilade motorsågs- och sågverkskedjor t.o.m. Gudrun men efter att ha skaffat en Maxx-slip är det i stort sett slut med handfilandet. Betydligt bekvämare att ha med sig några extrakedjor till skogen och sedan köra kedjorna i slipen på kvällen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).