Motorsåg och handhållet

Bästa gallringssåg

100 inlägg 13645 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Bästa gallringssåg

Stenrik  
adahlm skrev:Fem sidor diskussion om gallringssåg o ingen som lyft upp Echos 2511WES, för allt som är under 15cm är denna mycket fungerande och vikten är minimal.

Aningen för klen såg i originalutförande. Jag har en CS362WES som jag gillar skarpt, och den väger ändå inte mer än att man kan lyfta den med ett finger. Lite klenare än 540XP och ms201, men också lite lättare och mycket billigare.
Jag har sett att en del proffs kör med CS2511WES som portats för att ge effekt som en större såg, men jag har ingen här som gör jobbet, och själv är jag inte insatt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Badger  
#895724Oavsett såg så vill jag infoga att det är är ett stort lyft för en mindre såg att välja ett tum kortare svärd och 1,1 mm kedja. Köpte min Stihl MSA220 i första generationen och då levererades den med 14tum 1,3mm svärd. Den funkade ok, men sen bytte jag till 13 tum 1,1mm svärd och nu susar den igenom utan minsta stopp. Samma gäller så klart på andra märken i samma storlek.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:
Mangan skrev:Har beställt Nikings kombo till 535i nu, blir det inte bra så hemsöker jag honom. 😱

Förmodligen kommer du att märka en så pass stor skillnad i kapacitet, så att du undrar vad du tidigare hade sysslat med...
/Niklas

Idag tog jag mig tid att byta till den nya kombon av svärd/kedja. Högg två mellanstora vindfällen (runt 4 dm i rot) till 3m massa. Tyckte det gick mjuk och fint att kvista och skar bra i stocken. Länge sedan jag körde sågen, så ingen perfekt jämförelse. Lovande, skall pröva lite gallring också vad det lider.

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#898171Jag säger bara 241 med värme i handtagen och 14" på 😀 Går bara bättre och bättre nu när det kyler på.Jag kanske har haft tur med mitt exemplar.Intet en tvekan från tomgång,och sjunger ut som bara den!Lågprofilkedjan går som dans i grankvistningen trots full chiesel.Inga hugg eller kasttendenser.Tror också att det lite längre svärdet gör att topptrissan inte kommer i kontakt med stammen lika ofta som ett 13"på hqva 😁

Sandström87  
#898179Håller med 241 är en mycket kompitent såg som klarar det mesta. Synd att dom inte finns att köpa längre. Min är från 2012 tro ja, och går som ett troll fortfarande

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Sandström87 skrev:Håller med 241 är en mycket kompitent såg som klarar det mesta. Synd att dom inte finns att köpa längre. Min är från 2012 tro ja, och går som ett troll fortfarande

Precis! Varför inte komma med en ersättare?Sålde den dåligt?En 40+ cc:are med värme var ju det som gällde när det begav sig!Sen så verkar ju Stihl ha förstått att såg kroppen/oljetanken inte ska skjuta fram och stjäla cm av svärdslängden 😁

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Odalbonden skrev:
Sandström87 skrev:Håller med 241 är en mycket kompitent såg som klarar det mesta. Synd att dom inte finns att köpa längre. Min är från 2012 tro ja, och går som ett troll fortfarande

Precis! Varför inte komma med en ersättare?Sålde den dåligt?En 40+ cc:are med värme var ju det som gällde när det begav sig!Sen så verkar ju Stihl ha förstått att såg kroppen/oljetanken inte ska skjuta fram och stjäla cm av svärdslängden 😁

Kastade mig i bilen och körde till ÅFn en sur höstdag då vädret inte bestämde
sig om det skulle regna eller snöa och handskarna blev dyngblöta och
händerna darrade och rev en MS 241 med värme i handaget från hyllan
i affären och sade att dom fick skicka faktura 🤣 🤣
Har aldrig ångrat 👍 👍

Sandström87  
#898185Skulle faktiskt va kul å prova en ny 261a med 14tums svärd, skiljer ju bara 0,4kg, men misstänker att den känns riktigt klumpig om man jämför med 241an

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Sandström87 skrev:Skulle faktiskt va kul å prova en ny 261a med 14tums svärd, skiljer ju bara 0,4kg, men misstänker att den känns riktigt klumpig om man jämför med 241an

Jag har en 261 också.Den är ju hyfsat lätt men boxigare/längre.Sen gör det att den har annat svärd fäste+325 delning=14" på den blir längre än 14" på 241 👍 Så ja den upplevs klumpig jmf 241.Men utmärkt som slutavverkningssåg/vindfällssåg med 14-16".

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Sandström87 skrev:Skulle faktiskt va kul å prova en ny 261a med 14tums svärd, skiljer ju bara 0,4kg, men misstänker att den känns riktigt klumpig om man jämför med 241an

Jag har båda två kan skriva under på det.
Men, 261 med 14" light svär och .325, 1,3 mm är
grym i jobb med lite större saker.
Sen är det så att även "bara" 0,4 kg märks när man ska
bära en såg med sig hela dan och köra den.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
JensSkoog skrev:

Jag har båda två kan skriva under på det.
Men, 261 med 14" light svär och .325, 1,3 mm är
grym i jobb med lite större saker.
Sen är det så att även "bara" 0,4 kg märks när man ska
bära en såg med sig hela dan och köra den.

Till 241 har jag både ett light04 och rollomatic.Tycker det vita rollomatic går mindre varmt och oljar bättre.Men det kanske bara är en upplevelse.Hur som helst,så håller det ihop riktigt bra 👍

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#898405Prøv speedcut nano på 241 sagå di, då får du noke som skjere som aldri før.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
can skrev:Prøv speedcut nano på 241 sagå di, då får du noke som skjere som aldri før.

Är det bara i 1,1mm?
Hittar inte annat när jag söker.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#898410Stemmer, må ha dette settet her ser da ut for. https://www.oregonproducts.com/en/p/614380

Användarvisningsbild

Odalbonden  
can skrev:Prøv speedcut nano på 241 sagå di, då får du noke som skjere som aldri før.

Tack för tipset.Men jag är helnöjd med 3/8 picco i 1.3mm.Sen så försöker jag stå på så mycket det bara går i kvistningen 😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).