Motorsåg och handhållet

Bästa gallringssåg

100 inlägg 13048 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om val av motorsåg för gallring, med fokus på modeller som finns att köpa nya, inklusive bensindrivna och batteridrivna alternativ från märken som Husqvarna, Stihl och Echo. Användarna diskuterar specifika modeller som Husqvarna 535i XP, 540i XP, 542i XP, 550 XP, Stihl 201, 241, samt Echo 501 och 2511WES, med tonvikt på prestanda vid gallring, vikt, handtagsvärme och kedjetyper.

Flera deltagare lyfter fram skillnader i kapacitet, vikt och hantering, där vissa föredrar kraftfullare sågar som 550 XP medan andra vill ha lättare modeller för klen gallring. Batterisågar diskuteras med avseende på effekt, batteritid och prestanda i kyla, där vissa upplever problem vid temperaturer under noll. Handtagsvärme anses vara en viktig egenskap av flera, vilket skapar önskemål om uppgraderingar från tillverkare.

Det finns olika åsikter om svärdets utformning och kedjetyper, där spetsigare svärd och smalare kedjor rekommenderas för bättre instick och kvistning. Några användare förespråkar att hålla sig till beprövade modeller medan andra är intresserade av nyare batterimodeller för tystare och lättare hantering. Diskussionen berör även kostnader och batteriernas livslängd.

Slutsatsen är att det inte finns en entydig bästa såg för gallring, utan valet beror på individuella preferenser, behov av handtagsvärme, vikt, kedjetyp och om man vill ha bensin eller batteri. En viss konsensus finns kring att Husqvarnas 540i/542i XP är bra mellanting och att kedjebyte kan förbättra prestanda. Diskussionen visar också på ett intresse för att tillverkare ska erbjuda fler alternativ med handtagsvärme.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och erfarenhetsbaserad med inslag av humor och hjälpsamhet.
📌 Diskussionstyp: Teknikdiskussion

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-10-21 20:32 | data: 1)
Husqvarna

Bästa gallringssåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893987Har en 535 ixp och en 550 xpg. Jag tror något mitt emellan skulle passa. Grangallring, så en hel del svepkvistning. Bördigt, så relativt grovt, särtskilt när man hugger väg.

Så vilken är bästa som man kan köpa ny såg för gallring i följande klasser

a) oavsett märke eller typ
b) något från HVA
c) något med batterier

550xpg är kanske lite overkill, 535ixp är lite slö men lätt och bra för klen gallring.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa gallringssåg

Odalbonden  
Mangan skrev:Har en 535 ixp och en 550 xpg. Jag tror något mitt emellan skulle passa. Grangallring, så en hel del svepkvistning. Bördigt, så relativt grovt, särtskilt när man hugger väg.

b) något från HVA
c) något med batterier

550xpg är kanske lite overkill, 535ixp är lite slö men lätt och bra för klen gallring.

Nya batteri 550in skulle jag nog sagt.Men dessa två är favoriter.Som jag inte skulle byta mot något,nytt som gammalt 😀

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Har en 535 ixp och en 550 xpg. Jag tror något mitt emellan skulle passa. Grangallring, så en hel del svepkvistning. Bördigt, så relativt grovt, särtskilt när man hugger väg.

b) något från HVA
c) något med batterier

Vill du ha ett batteridrivet mellanting mellan en 535 iXP och en 550 XP, så borde det rimligtvis bli en 540i XP eller 542i XP, beroende på vad du vill ha för kedja. 540i XP har ju 1,1 mm 0.325 kedja (SP21G) medan 542i XP har 1,3 mm 0.325 (H33). I övrigt ska 540i XP och 542i XP vara rätt likvärdiga.

Motsvarande Stihl är väl MSA 220, men då får du köpa till både batterier och laddare m.m.
/Niklas

alias  

b) något från HVA
c) något med batterier

Vet inte hur Stihl MS201 står sig i förhållande till 535ixp gällande styrka och vikt, men som lätt gallringssåg tycker jag att den är riktigt trevlig!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

alias skrev:

b) något från HVA
c) något med batterier

Vet inte hur Stihl MS201 står sig i förhållande till 535ixp gällande styrka och vikt, men som lätt gallringssåg tycker jag att den är riktigt trevlig!

MVH
Alias

MS 201 och 535i XP ska väl vara rätt lika i storlek och prestanda. Har man däremot en äldre 535i XP (eller föregångaren 536 LiXP) med H38-kedjan (1,1 mm 3/8), så rekommenderas definitivt ett byte till SP21G-kedja (1,1 mm 0.325), vilket dock kräver ett nytt drivhjul och ett nytt svärd.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#894002Finns stihl 241 med värme i handtagen kvar i produktion så är denna en riktigt bra och lätt såg. Sågen är synnerligen stark, men känns i originalutförande överraskande ”slö” vid kvistning av klent grenverk, det rättade dock till sig efter portning av sågen..😛 sågen har original fast stjärndrev, men ringdrev och koppling kan beställas från skogsverktyg.se

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894004Jag är fortfarande löjligt nöjd med att köra en större såg med kort svärd så som jag gör med 2152 och 11'' så mitt val hade blivit Hva 550 med 11'' svärd eller Stihl 241 med 12'' svärd. Stihlen blir i jämförelsen 1kg lättare men också en hästkraft svagare så det haltar en hel del. Problemet är att respektive såg vekar vara tillverkarnas lättaste med värme i handtagen och för min del skulle det vara avgörande. Åtminstone Husqvarnan ska uppgraderas med 8 kugg ringdrev för att nyttja effekten på vettigt vis med kort svärd.

Användarvisningsbild

#894005Nu finns ju även 542i XPG med handtagsvärme https://soderstroms.nu/produkt/husqvarn ... imotorsag/
/Niklas

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894007Störigt att inte bensin HVA 540 finns med handtagsvärme.

#894008Det avslöjar väl mest min okunskap om elsågar. Jag har inte haft behov av att byta på många år så det har blivit en blind fläck.

Hur står sig 1,8kw el mot t.ex. 2,2kw bensin?

Användarvisningsbild

#8940101,8 kW är ju ca 18% mindre än 2,2 kW, så det är ju svårt att bortse ifrån. Å andra sidan ville ju trådskaparen ha en såg mellan 535i XP och 550 xp. Å då borde en 540i XP eller en 542i XP(G) passa utmärkt, anser jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

David S skrev:Störigt att inte bensin HVA 540 finns med handtagsvärme.

Inte heller föregångaren 339 XP fanns med handtagsvärme. Så det är bara att satsa på vattentäta arbetshandskar.
/Niklas

Niking skrev:1,8 kW är ju ca 18% mindre än 2,2 kW, så det är ju svårt att bortse ifrån. Å andra sidan ville ju trådskaparen ha en såg mellan 535i XP och 550 xp. Å då borde en 540i XP eller en 542i XP(G) passa utmärkt, anser jag.
/Niklas

Det var mer av en allmän fundering hur det kan tänkas upplevas av er som kört elsågar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:Har man däremot en äldre 535i XP (eller föregångaren 536 LiXP) med H38-kedjan (1,1 mm 3/8), så rekommenderas definitivt ett byte till SP21G-kedja (1,1 mm 0.325), vilket dock kräver ett nytt drivhjul och ett nytt svärd.

Jag har 3/8-varianten, men bytte till en bredare kedja och längre svärd. Den hoppar nästan en gång om dagen, suger in kvistar under kåpan som tränger av kedjan. Händer gärna när jag sågar i torrt ris på granen. Kanske skall ge det ett försök till, vad exakt har du för längd kedja och svärd? Gärna med artikelnummer. :)

Grunnat på en 540/2, men det blir inte billigt... Fiskar efter gallringserfarenheter med den.

TS
Användarvisningsbild

busholle skrev:
Niking skrev:1,8 kW är ju ca 18% mindre än 2,2 kW, så det är ju svårt att bortse ifrån. Å andra sidan ville ju trådskaparen ha en såg mellan 535i XP och 550 xp. Å då borde en 540i XP eller en 542i XP(G) passa utmärkt, anser jag.
/Niklas

Det var mer av en allmän fundering hur det kan tänkas upplevas av er som kört elsågar.

Ok! Jag tycker nog att min 540i XP (gen 1) har tillräckligt klipp för att klara det mesta på fastigheten. Å som alla batterisågar, så är den lättstartad och driftsäker, samt helt tyst på tomgång. Sedan den införskaffades, har jag inte sett något behov av mina bensinsågar (560 och 346 NE).

Batterierna strejkar dock vid lägre temperaturer än 10 minus, men å andra sidan så värmer ju kaminen skönt då! 😀
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 11 nov 2025, 08:49, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).