Mange skrev:knaggen skrev:Mange skrev:Yrkesman per defenition är en man verksam i ett yrke.
Jag tycker nog att de som ska kallas som yrkesmän är de som är yrkes verksamma.
För o beaspara dig ett inlägg till så förklarar jag det med.
Jag tycker att "yrkesverksamma" är de som har yrket som huvudsakliga inkomstkälla o ser det som mer än tillfällig verksamhet.
Att de har eller skaffar sig nödvändig kompetens ser jag som en självklarhet.
Att de sen skaffar sig ett bevis på just detta för att enklare visa sin kompetens ser jag som positivt.
Att säga att de som nyss börgat efter skola inte är yrkesmän är inte helt korrekt, de är bara inte lika erfarna. Du har med dina 10 år inte lika erfarenhet med en som gått 50 år i skogen, men kallar dig likväl yrkesman.
Jag tror inte det är tänkt att det ska vara nåt annat än en hjälp att enklare visa att man har viss kompetens.
har man inte skaffat sig en kompitens genom att ha lärt sig yrket och man skall vara så lärd efter 7 år då man har den högsta löneklassen
men du svarade inte riktigt på¨frågan
är en som har tagit ett motorsågs körkort en yrkesman som inte har mera än lite vedhuggning som syselsättning
tror du att man som ved huggare om man går alla kursena får flera jobb inom näringen än om man är en yrkesman med x år inom näringen.
Är de yrkes verksamma o har detta som huvudsaklig inkomst så blir svaret JA.
Yrkes verksamma vedhuggare är långt ifrån ovana vid skogsarbete. De har mer än lite timmar om de ska leva på det......
De flesta som håller på med ved på heltid jag känner har 20+ i skogen, o växlat över till annat...
Är de då mindre kompetenta än du bara för att de håller på med ved nu?
Att en person kan hantera såg säkert ger inga garantier för att det är en duktig huggare heller inget som säger att han inte är det.
Finns o andra sidan "erfarna" huggare som inte är säkra o då blir det konsekvenser av det..
Att en person har detta o visa säger enbart att han deltagit o klarat kursen.
För en som anställer eller söker anställning är detta nog en hjälp, men ingen nödvändighet.
Kompetens/kunskap är väl nånting vi alla strävar efter. Om man kan få det i en kurs i stället för o klanta sig o lära så, är det väl inget fel.
Finns ju pengar o spara på det, kanske blods droppar med.
jo det var ju fint skrivna ord men det är bara ord och inget annat
jagh tror du inte hatr fattat vafd jag vill uppnå med min kampanj
och nu skall du få veta det
och det är när man blir nertrampad av instruktörer på säker skog som gldiligen säger att ett mororsågs körkort smäller högre än vad en skogsbrukskola göroch då¨vete fan om dom skall hålla på med detta och sedan har dom mage att ta betalt för en sådan skit kurs och den kostade 208 kr tim och höll på 2x6 timmar=2496 kr för ab och det betalar folk gldiligen för en värdelös papperbit som jag ser det för kan man inget inom produktion så är den värdelös.
Proffs Huggare