Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkort

75 inlägg 6551 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Motorsågskörkort

Riga  
#912317@Patrik1000
"Varje gång kollegor genar och olyckor sker behöver regelverken skärpas."
Där tänker vi fundamentalt olika. Kanske är det en politisk fråga men för mig handlar det om ansvar - du ansvarar för vad du gör så tänk efter först.
En arbetsgivare ansvarar för sina anställda så tänk efter innan du skickar ut noviser på svåra uppdrag. Så enkelt är det - så det är bra att det finns utbildningar. Men tvång...
Och varför skogsägarföreningarna som medverkat till motorsågskörkortet inte erbjuder det gratis till sina medlemmar är obegripligt. De håller apteringskurser och gallringskurser så varför inte körkort. Speciellt som de går ut och trumpetar att man inte ska arbeta ensam i stormfälld skog nu efter Johannes.

TS
Husqvarna motorsågar

patrik1000  
#912318Bra återkoppling Riga.
Men det låter som du inte läste mitt första inlägg i denna tråd.
Där belyser jag just att AL är tydlig på att arbetsgivaren har ansvaret för att den anställde är kompetent.
Hade jag varit vassare på it skulle jag gärna lagt in en länk :-)
Men letar du typ en sida tillbaka så hittar du det inlägget. Hoppas det förtydligar.
Trevlig kväll!

tallen100  
jannee skrev:YKB ?, ny utbildning som krävs vart femte år = exakt samma gammal skåpmat (men ibland i ny tappning) som ska ältas och då mest om hur du ska äta eller inte äta + detta med hur viktig vilan är ???.

Dessutom måste de ykb "lärarna" som själva också är verksamma som chaufförer gå och sätta
sig hos en annan ykb "lärare" (och lyssna på precis det samma som de själva står och predikar om) I 35 timmar vart femte år utöver alla alla andra kurser för att själva få sitt ykb för att få köra, det är ta mej f*n helt sanslöst alltihop🫣
Alla åkare borde ta och gå samman och ställa varenda lastbil så kanske det kunde bli ett slut på tramset illa kvickt🤬..

Snart är det ingen som kan eller får vara lite allsidig längre eller göra något alls om all denna "kort och skola till precis allt hysterin" ska fortsätta, var och en ska vara på precis samma plats och/eller ständigt sitta i skolbänken.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#912355Apropå att lära sig av någon ”kunnig” huggare..😂.

Användarvisningsbild

Nyborg  
anersimyra skrev:Apropå att lära sig av någon ”kunnig” huggare..😂.

Jag vill se fortsättningen! Om han använder den andra sågen och sätter den också?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#912358Borde vara denna. Efter att de monterat av svärdet på sågen som satt fast...

Användarvisningsbild

anersimyra  
Nyborg skrev:

Jag vill se fortsättningen! Om han använder den andra sågen och sätter den också?

Modigt att lägga ut en film på något så bedrövligt..😂

Användarvisningsbild

JensSkoog  

Sitter och tänker att det där måste vara skämt 🥶
Även mina grönaste sågelever skulle inte prestera alla de felen jag
ser där efter att de har tränat med såg en halv dag!
Men, man kan ju bara gå in på Jula, köpa sig en såg och börja såga - märkvärdigt!

maltex  
#912374Förmodligen är det någon som vet hur man ska göra som gjort en film hur man inte ska göra.

gurka  
#912378Hur skulle ni gjort ?
(om man bortser från omgivande träd, konstiga kvistningar och allt spingande runt)

tallen100  
maltex skrev:Förmodligen är det någon som vet hur man ska göra som gjort en film hur man inte ska göra.

Ja annars hade de knappast skrivit "avskräckande exempel" eller ens lagt ut det, så de visste nog vad de höll på med😅

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
maltex skrev:Förmodligen är det någon som vet hur man ska göra som gjort en film hur man inte ska göra.

Ja annars hade de knappast skrivit "avskräckande exempel" eller ens lagt ut det, så de visste nog vad de höll på med😅

Nja, man hör att den som filmar säger åt dem att inte gå under trädet fler gånger. Sen går sågen på slutet riktigt uselt så det är nog en billig konsumentsåg som gubben skaffat sig..🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:

Nja, man hör att den som filmar säger åt dem att inte gå under trädet fler gånger. Sen går sågen på slutet riktigt uselt så det är nog en billig konsumentsåg som gubben skaffat sig..🤣 i övrigt hade de uppenbarligen ingen koll på borregranen som låg där som ett stort bollträ över skallarna på dem..😳

maltex  
#912391Troligen finns det anknytning till Siljanstrakten bakom filmen,men det har ni väll redan koll på.

Användarvisningsbild

anersimyra  
maltex skrev:Troligen finns det anknytning till Siljanstrakten bakom filmen,men det har ni väll redan koll på.

Du tänker på att det kanske är en produktion skapad av Sundberg & Stolt..🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).