Motorsåg och handhållet

Bästa gallringssåg

100 inlägg 13539 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Bästa gallringssåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894838Lyfte på 501 på Elmia, kändes solid.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
bengt.a skrev:Lyfte på 501 på Elmia, kändes solid.

501:an är solid, den är lättstartad, stark och känns allmänt bra konstruerad. Den enda nackdelen är att luftfiltret bösar igen inom några få timmar så att ha med sig två filter ut är en bra idé.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1759165403_img_7492.jpg
Angående 241:an så är skillnaden mellan det fasta stjärnhjulet och ringdrevets diameter anmärkningsvärd. Stjärndrevets diameter är 30 mm jämfört med ringdrevets 36 mm.

alias  
anersimyra skrev:
1759165403_img_7492.jpg
Angående 241:an så är skillnaden mellan det fasta stjärnhjulet och ringdrevets diameter anmärkningsvärd. Stjärndrevets diameter är 30 mm jämfört med ringdrevets 36 mm.

Ser jag fel eller är det 6 resp. 7 kuggar per varv på de två dreven i bild?

I så fall stämmer skillnaden i diameter resp. omkrets tämligen väl, om jag har räknat rätt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

anersimyra  
alias skrev:
anersimyra skrev:
1759165403_img_7492.jpg

Ser jag fel eller är det 6 resp. 7 kuggar per varv på de två dreven i bild?

I så fall stämmer skillnaden i diameter resp. omkrets tämligen väl, om jag har räknat rätt.

MVH
Alias

Visst är det sex respektive 7 ”kugg.” Nu vet jag inte om det finns mindre ringdrev men det var vad som levererades i satsen..🤔

adahlm  
#895458Fem sidor diskussion om gallringssåg o ingen som lyft upp Echos 2511WES, för allt som är under 15cm är denna mycket fungerande och vikten är minimal.

Användarvisningsbild

anersimyra  
adahlm skrev:Fem sidor diskussion om gallringssåg o ingen som lyft upp Echos 2511WES, för allt som är under 15cm är denna mycket fungerande och vikten är minimal.

Den saknar värme i handtagen och är därför inte av intresse för TS..🙂

Användarvisningsbild

anersimyra  
anersimyra skrev:
adahlm skrev:Fem sidor diskussion om gallringssåg o ingen som lyft upp Echos 2511WES, för allt som är under 15cm är denna mycket fungerande och vikten är minimal.

Den saknar värme i handtagen och är därför inte av intresse för TS. I övrigt är väl sågen en topphandssåg vilken är helt olämplig för användning inom skogsbruk.

Användarvisningsbild

Bax  
#895468Nä det är en vanlig såg, jag har för mig att Torbjörn har gjort ett test av den här på forumet.
Den verkar vara populär att köpa trimmad av Dunderkullen.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#895471Har en 2511wes.Rolig att gå med, och finjustera i tallplantage,är en tvåhands.Men går fint att använda en hand 😀 Som gallringssåg? No No. Ja,klen björk då enl bild.Efter mycket testande har jag två vinnare.Gen 1 550 och Stihl 241.6.25 resp 6.14kg med 13 och 14" Alldeles tillräckligt lätt,för mig iaf 👍
Senast redigerad av Odalbonden mån 06 okt 2025, 12:33, redigerad totalt 1 gång.

axwell  
#895475Echo 2511 finns i två utförande, den med "WES" är den traditionella.
Topphandsågen är ännu dyrare och andra bokstäver som tillägg.

Själv gillar jag min skarpt när träden är klena.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Bax skrev:Nä det är en vanlig såg, jag har för mig att Torbjörn har gjort ett test av den här på forumet.

Mig veterligen så trimmar endast Andreas på ”Dunderkullen” sågarna och de säljs sedan via Mora slipservice..🤔

Användarvisningsbild

Dövan  
#895488Lång väntetid..beställde i maj ,ännu har jag inte fått nån såg.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Odalbonden skrev:Har en 2511wes.Rolig att gå med, och finjustera i tallplantage,är en tvåhands.Men går fint att använda en hand 😀 Som gallringssåg? No No. Ja,klen björk då enl bild.Efter mycket testande har jag två vinnare.Gen 1 550 och Stihl 241.6.25 resp 6.14kg med 13 och 14" Alldeles tillräckligt lätt,för mig iaf 👍

Håller med så absolut.
2411WES är en trevlig småsåg som man kan ha i bakfickan (nästan) när man går och inventarar och
tar bort lite småpjus och grenar, men om jag ska gallra så griper jag MS201 och MS241.

Användarvisningsbild

Bax  
anersimyra skrev:
Bax skrev:Nä det är en vanlig såg, jag har för mig att Torbjörn har gjort ett test av den här på forumet.

Mig veterligen så trimmar endast Andreas på ”Dunderkullen” sågarna och de säljs sedan via Mora slipservice..🤔

Precis vad jag menade, men jag gjorde ett syftningsfel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).