Motorsåg och handhållet
Bästa gallringssåg
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
mån 29 sep 2025, 13:06#894838Lyfte på 501 på Elmia, kändes solid.

mån 29 sep 2025, 14:11#894843
501:an är solid, den är lättstartad, stark och känns allmänt bra konstruerad. Den enda nackdelen är att luftfiltret bösar igen inom några få timmar så att ha med sig två filter ut är en bra idé.
bengt.a skrev:Lyfte på 501 på Elmia, kändes solid.
501:an är solid, den är lättstartad, stark och känns allmänt bra konstruerad. Den enda nackdelen är att luftfiltret bösar igen inom några få timmar så att ha med sig två filter ut är en bra idé.
mån 29 sep 2025, 18:03#894856Angående 241:an så är skillnaden mellan det fasta stjärnhjulet och ringdrevets diameter anmärkningsvärd. Stjärndrevets diameter är 30 mm jämfört med ringdrevets 36 mm.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 29 sep 2025, 18:27#894862
Ser jag fel eller är det 6 resp. 7 kuggar per varv på de två dreven i bild?
I så fall stämmer skillnaden i diameter resp. omkrets tämligen väl, om jag har räknat rätt.
MVH
Alias
anersimyra skrev:Angående 241:an så är skillnaden mellan det fasta stjärnhjulet och ringdrevets diameter anmärkningsvärd. Stjärndrevets diameter är 30 mm jämfört med ringdrevets 36 mm.
I så fall stämmer skillnaden i diameter resp. omkrets tämligen väl, om jag har räknat rätt.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 29 sep 2025, 19:02#894867
Visst är det sex respektive 7 ”kugg.” Nu vet jag inte om det finns mindre ringdrev men det var vad som levererades i satsen..🤔
alias skrev:anersimyra skrev:Angående 241:an så är skillnaden mellan det fasta stjärnhjulet och ringdrevets diameter anmärkningsvärd. Stjärndrevets diameter är 30 mm jämfört med ringdrevets 36 mm.
MVH
Alias
Visst är det sex respektive 7 ”kugg.” Nu vet jag inte om det finns mindre ringdrev men det var vad som levererades i satsen..🤔
mån 06 okt 2025, 09:41#895458Fem sidor diskussion om gallringssåg o ingen som lyft upp Echos 2511WES, för allt som är under 15cm är denna mycket fungerande och vikten är minimal.
mån 06 okt 2025, 10:53#895466
Den saknar värme i handtagen och är därför inte av intresse för TS..🙂
adahlm skrev:Fem sidor diskussion om gallringssåg o ingen som lyft upp Echos 2511WES, för allt som är under 15cm är denna mycket fungerande och vikten är minimal.
Den saknar värme i handtagen och är därför inte av intresse för TS..🙂
mån 06 okt 2025, 10:55#895467
Den saknar värme i handtagen och är därför inte av intresse för TS. I övrigt är väl sågen en topphandssåg vilken är helt olämplig för användning inom skogsbruk.
anersimyra skrev:adahlm skrev:Fem sidor diskussion om gallringssåg o ingen som lyft upp Echos 2511WES, för allt som är under 15cm är denna mycket fungerande och vikten är minimal.
Den saknar värme i handtagen och är därför inte av intresse för TS. I övrigt är väl sågen en topphandssåg vilken är helt olämplig för användning inom skogsbruk.
mån 06 okt 2025, 10:58#895468Nä det är en vanlig såg, jag har för mig att Torbjörn har gjort ett test av den här på forumet.
Den verkar vara populär att köpa trimmad av Dunderkullen.
mån 06 okt 2025, 11:24#895471Har en 2511wes.Rolig att gå med, och finjustera i tallplantage,är en tvåhands.Men går fint att använda en hand 😀 Som gallringssåg? No No. Ja,klen björk då enl bild.Efter mycket testande har jag två vinnare.Gen 1 550 och Stihl 241.6.25 resp 6.14kg med 13 och 14" Alldeles tillräckligt lätt,för mig iaf 👍
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
Senast redigerad av Odalbonden mån 06 okt 2025, 12:33, redigerad totalt 1 gång.
mån 06 okt 2025, 12:07#895475Echo 2511 finns i två utförande, den med "WES" är den traditionella.
Topphandsågen är ännu dyrare och andra bokstäver som tillägg.
Själv gillar jag min skarpt när träden är klena.
Topphandsågen är ännu dyrare och andra bokstäver som tillägg.
Själv gillar jag min skarpt när träden är klena.
mån 06 okt 2025, 15:42#895483
Mig veterligen så trimmar endast Andreas på ”Dunderkullen” sågarna och de säljs sedan via Mora slipservice..🤔
Bax skrev:Nä det är en vanlig såg, jag har för mig att Torbjörn har gjort ett test av den här på forumet.
Mig veterligen så trimmar endast Andreas på ”Dunderkullen” sågarna och de säljs sedan via Mora slipservice..🤔
mån 06 okt 2025, 21:00#895518
Håller med så absolut.
2411WES är en trevlig småsåg som man kan ha i bakfickan (nästan) när man går och inventarar och
tar bort lite småpjus och grenar, men om jag ska gallra så griper jag MS201 och MS241.
Odalbonden skrev:Har en 2511wes.Rolig att gå med, och finjustera i tallplantage,är en tvåhands.Men går fint att använda en hand 😀 Som gallringssåg? No No. Ja,klen björk då enl bild.Efter mycket testande har jag två vinnare.Gen 1 550 och Stihl 241.6.25 resp 6.14kg med 13 och 14" Alldeles tillräckligt lätt,för mig iaf 👍
Håller med så absolut.
2411WES är en trevlig småsåg som man kan ha i bakfickan (nästan) när man går och inventarar och
tar bort lite småpjus och grenar, men om jag ska gallra så griper jag MS201 och MS241.
Jack of all trades, master of none!
mån 06 okt 2025, 21:03#895519
Precis vad jag menade, men jag gjorde ett syftningsfel.
anersimyra skrev:Bax skrev:Nä det är en vanlig såg, jag har för mig att Torbjörn har gjort ett test av den här på forumet.
Precis vad jag menade, men jag gjorde ett syftningsfel.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).