Motorsåg och handhållet
Känt fel stoppknappen Husqvarnas sågar.
fre 08 mar 2024, 10:17#835955serienummer på sågen?

fre 08 mar 2024, 10:38#835956
Har du kollat vad det kostar att lämna in den?
anersimyra skrev:hva555 skrev:Tändmodulen har fast program men det kan komma förbättringar, numret på den ändras då. När man programmerar förgasaren anger man vilken tändmodul man har så det är nog inte uteslutet att man ska kolla mjukvaran. Nu bör ju din mek känna till om din såg behöver det så då är det nog ok.
Nu har jag talat direkt med en pensionerad vän som har varit just husqvarnamekaniker i nära femtio år..🙂 har tändmodulen samma reservdelsnummer som den trasiga så behövs ingen uppdatering. Den jag köpte (walbro) kostade dock enbart 500:- kronor och kan möjligen därför vara en äldre modul vilket innebär att sågen måste lämnas in för uppdatering..🤬 är så fallet så plockar jag ner sågen i bitar och säljer dessa som reservdelar..🤑🤑🤑
Midnattsmekaniker.
fre 08 mar 2024, 13:58#835968
Nej, och det är inget som jag tänker lägga pengar på då sågen är runt tre år gammal. Säljer jag den i delar så finansierar detta ca en tredjedel av kostnaden för en ny 550..🤑🤑🤑
Williamm skrev:anersimyra skrev:hva555 skrev:Tändmodulen har fast program men det kan komma förbättringar, numret på den ändras då. När man programmerar förgasaren anger man vilken tändmodul man har så det är nog inte uteslutet att man ska kolla mjukvaran. Nu bör ju din mek känna till om din såg behöver det så då är det nog ok.
Nu har jag talat direkt med en pensionerad vän som har varit just husqvarnamekaniker i nära femtio år..🙂 har tändmodulen samma reservdelsnummer som den trasiga så behövs ingen uppdatering. Den jag köpte (walbro) kostade dock enbart 500:- kronor och kan möjligen därför vara en äldre modul vilket innebär att sågen måste lämnas in för uppdatering..🤬 är så fallet så plockar jag ner sågen i bitar och säljer dessa som reservdelar..🤑🤑🤑
Nej, och det är inget som jag tänker lägga pengar på då sågen är runt tre år gammal. Säljer jag den i delar så finansierar detta ca en tredjedel av kostnaden för en ny 550..🤑🤑🤑
TS
Re: Känt fel stoppknappen Husqvarnas sågar.
fre 08 mar 2024, 19:42#836006Den är väl ändo värt halva nypris, och går att sälja i delar även vid nästa motgång.. 🤔
(en tredjedel+mjukvara)
(en tredjedel+mjukvara)
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
fre 08 mar 2024, 21:45#836025
Sågen är i övrigt i mycket bra skick då jag har såpass många sågar som jag varvar med. Men så länge Husqvarna inte möjliggör för kunden att själv uppdatera sågarna efter att man bytt enkla komponenter så blir det för min del ingen ny Husqvarna.
HannuRöj skrev:Den är väl ändo värt halva nypris, och går att sälja i delar även vid nästa motgång.. 🤔
(en tredjedel+mjukvara)
Sågen är i övrigt i mycket bra skick då jag har såpass många sågar som jag varvar med. Men så länge Husqvarna inte möjliggör för kunden att själv uppdatera sågarna efter att man bytt enkla komponenter så blir det för min del ingen ny Husqvarna.
TS
Re: Känt fel stoppknappen Husqvarnas sågar.
lör 09 mar 2024, 07:44#836036
😀 👍 Presis. Som kund kan man bara rösta med föterna.
Blir aldrig bättre om alla köper dåliga produkter eller accepterar dålig tjänst bara att det är inhemskt/nordisk/lokalt/eko/vegan/återvunnit/certifierad eller vad allt nu kan vara.
I USA uppfann bönderna Right ro repair -rörelse som motkraft till John Deeres motsvarande betende.
anersimyra skrev:HannuRöj skrev:Den är väl ändo värt halva nypris, och går att sälja i delar även vid nästa motgång.. 🤔
(en tredjedel+mjukvara)
😀 👍 Presis. Som kund kan man bara rösta med föterna.
Blir aldrig bättre om alla köper dåliga produkter eller accepterar dålig tjänst bara att det är inhemskt/nordisk/lokalt/eko/vegan/återvunnit/certifierad eller vad allt nu kan vara.
I USA uppfann bönderna Right ro repair -rörelse som motkraft till John Deeres motsvarande betende.
Hannu
lör 09 mar 2024, 10:02#836057Du har väl kollat så den vita kontakten sitter i bra. Låter ju som dåligt med soppa. Tar din handlare betalt för att lägga in mjukvara? Du behöver ju inte tala om att du bytt modulen utan bara be om en koll om det kommit ny revision av mjukv då den borde gå bättre eller nåt sånt, borde vara gratis. Antyd byte till stihl........
lör 09 mar 2024, 10:39#836061
Jag köpte modulen från skogsverktyg som på bild visar en förpackning med vad som ser ut att vara en originalförpackning med reservdelsnummer. Men förpackningen som modulen levererades i var en vanlig plastpåse med zipförslutning utan någon som helst märkning..🤔 På den trasiga modulen är en gul fläck påmålad, på kabeln står Husqvarna group och invid tändhatten är kabeln blå men i övrigt svart. Just nu har jag inte tillgång till sågen, men vad jag minns så fanns inga märkningar förutom Walbro på den ”nya” modulen.
hva555 skrev:Du har väl kollat så den vita kontakten sitter i bra. Låter ju som dåligt med soppa. Tar din handlare betalt för att lägga in mjukvara? Du behöver ju inte tala om att du bytt modulen utan bara be om en koll om det kommit ny revision av mjukv då den borde gå bättre eller nåt sånt, borde vara gratis. Antyd byte till stihl........
Jag köpte modulen från skogsverktyg som på bild visar en förpackning med vad som ser ut att vara en originalförpackning med reservdelsnummer. Men förpackningen som modulen levererades i var en vanlig plastpåse med zipförslutning utan någon som helst märkning..🤔 På den trasiga modulen är en gul fläck påmålad, på kabeln står Husqvarna group och invid tändhatten är kabeln blå men i övrigt svart. Just nu har jag inte tillgång till sågen, men vad jag minns så fanns inga märkningar förutom Walbro på den ”nya” modulen.
TS
lör 09 mar 2024, 20:54#836138Någon som vet hur man enklast kan se om det sitter en AT-12 förgasare på gamla 550in? Vet att min Pappa som köpte den 2012 hade in den på service två eller tre gånger eftersom den gick dåligt. Jag vet tyvärr inte vad som åtgärdades.Men efter det har den gått som kulor å krut!
lör 09 mar 2024, 22:10#836150
De första förgasarna på 2012 hade membran som enligt Husqvarna inte klarade kyla. Jag fick de nya membranen monterade men sågen fortsatte att strula..🥶 Det var kul att från ”första parkett” höra mekanikern (Brumsten här på sfo) ringa upp Husqvarna och säga: Jag ger mig fan på att ni gjorde vintertestet på Hawaii..🤣🤣🤣🤣 jag fick förstås ännu en gång nya membran och sågen gick därefter utmärkt och är fortsatt i drift i annans ägo.
Odalbonden skrev:Någon som vet hur man enklast kan se om det sitter en AT-12 förgasare på gamla 550in? Vet att min Pappa som köpte den 2012 hade in den på service två eller tre gånger eftersom den gick dåligt. Jag vet tyvärr inte vad som åtgärdades.Men efter det har den gått som kulor å krut!
De första förgasarna på 2012 hade membran som enligt Husqvarna inte klarade kyla. Jag fick de nya membranen monterade men sågen fortsatte att strula..🥶 Det var kul att från ”första parkett” höra mekanikern (Brumsten här på sfo) ringa upp Husqvarna och säga: Jag ger mig fan på att ni gjorde vintertestet på Hawaii..🤣🤣🤣🤣 jag fick förstås ännu en gång nya membran och sågen gick därefter utmärkt och är fortsatt i drift i annans ägo.
TS
lör 09 mar 2024, 23:34#836160Beteckning på förgasare, detta är en AT1=inte bra.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 10 mar 2024, 01:33#836162
Kanon.Tack!
hva555 skrev:Beteckning på förgasare, detta är en AT1=inte bra.
Kanon.Tack!
sön 10 mar 2024, 13:25#836204Här är en bild på tändmodulen i en 550mk2. Lite svårläst men tydbar. Står inte Walbro men beteckningen börjar på HDA så det kan nog stämma att dom gör original..
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
sön 10 mar 2024, 14:09#836208
Det var en AT-1A eller 7A... Svårt att se om det var 1a eller 7a.A:et såg man iaf.Den går och startar hur bra som helst ändå 😀
hva555 skrev:Beteckning på förgasare, detta är en AT1=inte bra.
Det var en AT-1A eller 7A... Svårt att se om det var 1a eller 7a.A:et såg man iaf.Den går och startar hur bra som helst ändå 😀
sön 10 mar 2024, 17:40#836236
Jag tittade nyss på modulen från skogsverktyg och den är utan tvekan en genuin Husqvarna reservdel. Modulen är dock en årsmodell nyare än den felande modulen och har ett annorlunda nummer. Det blir möjligen så att man får bita i det sura äpplet och lämna in för att para samman modulen med förgasaren..😵💫
hva555 skrev:Här är en bild på tändmodulen i en 550mk2. Lite svårläst men tydbar. Står inte Walbro men beteckningen börjar på HDA så det kan nog stämma att dom gör original..
Jag tittade nyss på modulen från skogsverktyg och den är utan tvekan en genuin Husqvarna reservdel. Modulen är dock en årsmodell nyare än den felande modulen och har ett annorlunda nummer. Det blir möjligen så att man får bita i det sura äpplet och lämna in för att para samman modulen med förgasaren..😵💫
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).