Mange skrev:Delning påverkas inte av bredd eller höjd endast av längd.
Om godset är tjockare från nit till länkens underyta så lär ju radien på hjulet behöva vara mindre ?
Mange skrev:Delning påverkas inte av bredd eller höjd endast av längd.
Mange skrev: Det är samma som höjd och form på drivlänk. Det påverkar heller inte delning.
Olika kedjor i samma delning kan se olika ut, men så länge de har samma delning funkar samma drev.
Mange skrev: Delning mäts enkelt ut och mäts med avståndet mellan 3 nitars centrum delat på två. Ev. slitage påverkar mått något så det kan se lurigt ut ibland.
Homo abies skrev:Mange skrev:Delning påverkas inte av bredd eller höjd endast av längd.
Om godset är tjockare från nit till länkens underyta så lär ju radien på hjulet behöva vara mindre ?
can skrev:Dreva som eg før i tråden hadde oppgitt skulle vera piccodrev som passa 361 stemte ikkje. Disse dreva er heilt vanlige 3/8 fullprofil drev. Men som Huggarn har påpeika så kan de nok brukast for det. (det finns ikkje piccodrev, iverfall som rims til de større stihl sagene). Eg bruker iverfall vanligt 8 kuggs 3/8 drev.
SawTroll skrev:can skrev:Dreva som eg før i tråden hadde oppgitt skulle vera piccodrev som passa 361 stemte ikkje. Disse dreva er heilt vanlige 3/8 fullprofil drev. Men som Huggarn har påpeika så kan de nok brukast for det. (det finns ikkje piccodrev, iverfall som rims til de større stihl sagene). Eg bruker iverfall vanligt 8 kuggs 3/8 drev.
Det blir omtrent som å kjøre med totalt utslitte drev, da diameteren på drevet er for liten.
Pongu skrev:Det vanliga 3/8 drevet passar inte perfekt med Picco-kedja. Dvs alla tänder på profildrevet ligger inte an mot kedjan, utan det är bara några få som driver. Det funkar ju, men med tanke på att jag redan är lite orolig för kedjebrott med stark såg och tunn kedja så vill jag inte stressa kedjan mer än nödvändigt. Det borde bli ökat slitage, mer materialutmattning och mer värmeutveckling. Men på 361 har man nog inget val.
/Pontus
Mange skrev:Drev kan ha olika höjd i samma delning och kugg antal.
Det ser man ofta när man skruvar. Hur viktig höden är kan jag inte påstå att jag vet men delningen är viktig.
Man kan svarva ner ett ringdrev flera mm, behålla antal kugg och det funkar ändå.
Kruxet blir i slitaget. Hur drev och kedja slits ihop med topptrissans drev.
Om det har ring drev har det ofta mindre diameter än öppet fast drev. Båda funkar.
Hur kedjan går i drevet är viktigt. Det ska vara så mycket och jämn anläggning som möjligt av kedja i drevet. Annars är det risk för skador och förlust av kraft.