knaggen skrev:Vet att en 25 årig tjej skall ta motorsågs kort både A:B .V och hon har aldrig hållit i en motorsåg och i bland så ligger det stora askar över vägarna som har fått askskottsjuka tror ni hon kommer att klara det på egen hand mitt i natten och det snöar blötsnö hon har en liten 6 meters kran till hjälp.
Tror ni hon kommer att klara det?
Eller tar hon fram plastkortet och uttalar dom magiska orden (Bort från Vägen)
Motorsåg och handhållet
Motorsågskörkort
ons 10 jun 2026, 09:53#912225

ons 10 jun 2026, 10:04#912228Sen är det löjligt att jämnföra kvinna mot en man när det gäller hårt kroppsarbete.Det bevisar bara vilka kärringar ni är. Tror ni att jag skulle sätta det käraste jag har att hugga timmer.Så hjärtlös är jag inte.
ons 10 jun 2026, 10:21#912229Det är väl för att det råkade vara en kvinna som knaggen skrev om som det blev sådant liv, gäller att vara pk i dagens tider.
Hade han skrivit att det var en 25 årig kille som aldrig hållit i en motorsåg förut så hade det garanterat låtit annorlunda bland en stor del av forumets expertpanel, och vi hade fått höra att "det inte är något för en totalt oerfaren yngling att ge sej på ens med det magiska motorsågskortet i fickan"🙃
Bra där kalle du är en riktig gentleman du😁 👍
Hade han skrivit att det var en 25 årig kille som aldrig hållit i en motorsåg förut så hade det garanterat låtit annorlunda bland en stor del av forumets expertpanel, och vi hade fått höra att "det inte är något för en totalt oerfaren yngling att ge sej på ens med det magiska motorsågskortet i fickan"🙃
röjar kalle skrev:Sen är det löjligt att jämnföra kvinna mot en man när det gäller hårt kroppsarbete.Det bevisar bara vilka kärringar ni är. Tror ni att jag skulle sätta det käraste jag har att hugga timmer.Så hjärtlös är jag inte.
Bra där kalle du är en riktig gentleman du😁 👍
ons 10 jun 2026, 11:37#912231Vilken tur att alla har fått sina fördomar bekräftade då,så vi kan vara lyckliga och glada.
ons 10 jun 2026, 13:43#912238Det är helt okej att diskutera motorsågskörkort, erfarenhet, riskbedömning och om det är rimligt att skicka ut en oerfaren person på svåra träd i dåligt väder. Det är en relevant arbetsmiljöfråga.
Men vi behöver hålla isär sakfrågan från kön. Att någon är oerfaren kan vara ett problem. Att någon är kvinna är det inte.
Skogsforum ska vara en plats där även unga, nya och kvinnor som vill in i skogen känner att de kan ställa frågor och delta utan att först behöva försvara sin plats i branschen. Håll er därför till kompetens, erfarenhet och säkerhet. Inte generaliseringar om män och kvinnor.
Men vi behöver hålla isär sakfrågan från kön. Att någon är oerfaren kan vara ett problem. Att någon är kvinna är det inte.
Skogsforum ska vara en plats där även unga, nya och kvinnor som vill in i skogen känner att de kan ställa frågor och delta utan att först behöva försvara sin plats i branschen. Håll er därför till kompetens, erfarenhet och säkerhet. Inte generaliseringar om män och kvinnor.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
ons 10 jun 2026, 18:57#912250Talar vi om prestation utifrån kön så är kvinnliga arborister av flera anledningar minst lika skickliga som sina manliga kollegor. Kvinnor är dessutom i regel betydligt skickligare sportdykare än män, de är i regel mycket smidigare, de gör av med betydligt mindre luft på grund av sitt lugna uppträdande. Får jag välja parkamrat under en dykutfärd så väljer jag alla dagar i veckan att dyka med en kvinna då sporten kryllar av manliga dykare som knappt är simkunniga..😖😂
ons 10 jun 2026, 21:28#912256
Nu har jag körd många kurs i användelse av motorsåg för folk som behöver papper på att dom
har utbildning i såg i jobbet. Grunduppläringen jag ger motsvarar det ni i Sverige kallar A och B kort.
Det jag har erfart är att det är två grupper som skiljer sig ut positivt, och det är kvinnliga elever och
unggrabbar som aldrig har satt sin fot i en motorsåg tidigare. 🤣
anersimyra skrev:Talar vi om prestation utifrån kön så är kvinnliga arborister av flera anledningar minst lika skickliga som sina manliga kollegor. Kvinnor är dessutom i regel betydligt skickligare sportdykare än män, de är i regel mycket smidigare, de gör av med betydligt mindre luft på grund av sitt lugna uppträdande. Får jag välja parkamrat under en dykutfärd så väljer jag alla dagar i veckan att dyka med en kvinna då sporten kryllar av manliga dykare som knappt är simkunniga..😖😂
Nu har jag körd många kurs i användelse av motorsåg för folk som behöver papper på att dom
har utbildning i såg i jobbet. Grunduppläringen jag ger motsvarar det ni i Sverige kallar A och B kort.
Det jag har erfart är att det är två grupper som skiljer sig ut positivt, och det är kvinnliga elever och
unggrabbar som aldrig har satt sin fot i en motorsåg tidigare. 🤣
Jack of all trades, master of none!
tor 11 jun 2026, 18:02#912272Det är väl naturligt att yngre människor som aldrig använt en såg är mer positiva än en sådan som jag som fått en gedigen utbildning via skogsbruksskola men ändå tvingas ta tid och pengar för att få ett certifikat på att jag kan göra just enligt dagens modell (som säkert kommer ha ändrats om tio år så man är tvungen att ta ett nytt kort).
Och man kan undra var denna utbildningshysteri kommer sluta, är nästa steg att jag måste gå en kurs för att få däckbytarkort så jag kan hjälpa min gamle granne att sätta på vinterdäcken? Enligt logiken här har han ju arbetsgivaransvar och kan få ett gruvligt straff om jag klämmer mig på domkraften.
Så det är absolut inte kursen i sig jag opponerar mig emot - det är tvånget skapat av en ängslighet.
Och man kan undra var denna utbildningshysteri kommer sluta, är nästa steg att jag måste gå en kurs för att få däckbytarkort så jag kan hjälpa min gamle granne att sätta på vinterdäcken? Enligt logiken här har han ju arbetsgivaransvar och kan få ett gruvligt straff om jag klämmer mig på domkraften.
Så det är absolut inte kursen i sig jag opponerar mig emot - det är tvånget skapat av en ängslighet.
TS
fre 12 jun 2026, 09:05#912294Från StoraEnso utgick ett påbud att all fältpersonal skulle ha kort. Virkesköpare och planerare. Sålunda anordnades en kurs. Samtliga deltagare hade gått den långa vägen och arbetat som huggare. Kursledaren hade aldrig gjort det.
fre 12 jun 2026, 17:28#912310Motorsågskörkort är ju ändå ganska billigt. Kan inte begripa varför man t.ex. skall behöva ta lastbilskörkort? Kostar ju hur mycket som helst men att köra lastbil är ju inte svårt 😀
Husqvarna 445, Yanmar2001D+kran o huggarvagn
fre 12 jun 2026, 17:44#912311Angående lastbilsförarkort.
Ja är ju född 1959.
Jobbade på en firma 79 till 82 å då fick man köra lastbil på vanligt kort om de va åt firman man jobbade på å de gjorde ja.
Tror fasiken de va hydraulisk lastramp på den ochså.
De hände aldrig nån incident me de å då hadde ja vid några tillfällen söta brudar med mig som inte hadde nåt me arbetet å göra alls.
Ja är ju född 1959.
Jobbade på en firma 79 till 82 å då fick man köra lastbil på vanligt kort om de va åt firman man jobbade på å de gjorde ja.
Tror fasiken de va hydraulisk lastramp på den ochså.
De hände aldrig nån incident me de å då hadde ja vid några tillfällen söta brudar med mig som inte hadde nåt me arbetet å göra alls.
fre 12 jun 2026, 18:43#912313@Jörgen O
Billigt o billigt, alltid lätt att säga för någon som har både pengar och tid i överskott. Min erfarenhet är att många entreprenörer sliter ganska hårt, långa dagar och få tror jag skär guld med täljkniv.
Jämförelsen med bil- och lastbilskort har jag funderat på och tycker det är en väsentlig skillnad.
Med de små marginaler vi har i trafiken är det bra om alla beter sig likadant och helt förutsägbart. Bra att alla kör på samma sida vägen till exempel.
I skogen gäller vi dubbla trädlängden - klantar du dig är det bara du som råkar illa ut. Kapar du så du får rotvältan över dig dör du - inte en buss full med skolbarn.
Billigt o billigt, alltid lätt att säga för någon som har både pengar och tid i överskott. Min erfarenhet är att många entreprenörer sliter ganska hårt, långa dagar och få tror jag skär guld med täljkniv.
Jämförelsen med bil- och lastbilskort har jag funderat på och tycker det är en väsentlig skillnad.
Med de små marginaler vi har i trafiken är det bra om alla beter sig likadant och helt förutsägbart. Bra att alla kör på samma sida vägen till exempel.
I skogen gäller vi dubbla trädlängden - klantar du dig är det bara du som råkar illa ut. Kapar du så du får rotvältan över dig dör du - inte en buss full med skolbarn.
TS
fre 12 jun 2026, 20:00#912314Svenska män och kvinnor är idag så oförutsägbara att det behövs utbildning och kort för ALLT som dessa kan tänka ta sig för.
Något sådant som sunt förnuft existerar nämligen inte.
Ej heller att de kan ta ansvar för de handlingar de eventuellt gör.
Dessa kort till förbannelse behövs verkligen idag, annat var det förr på den så kallade "gamla goda tiden"
Vad är det som egentligen gått så totalt djävla fel ?
Inom mitt f.d. yrke krävs t.o.m. utbildning och KORT på att nyttja en bakgavelhiss som oftast finns på lastbilar - hur DJÄVLA korkade är folk egentligen ?
YKB ?, ny utbildning som krävs vart femte år = exakt samma gammal skåpmat (men ibland i ny tappning) som ska ältas och då mest om hur du ska äta eller inte äta + detta med hur viktig vilan är ???.
Hur många olika truck kort behövs det egentligen ?
Troligtvis behövs det idag även kort för en pallyftare, och framförallt om den drivs av el.
Men något som dock verkligen behövs är en ordentlig utbildning för plantering = konsten att plantera så att VARJE planta överlever 😀 😀
Något sådant som sunt förnuft existerar nämligen inte.
Ej heller att de kan ta ansvar för de handlingar de eventuellt gör.
Dessa kort till förbannelse behövs verkligen idag, annat var det förr på den så kallade "gamla goda tiden"
Vad är det som egentligen gått så totalt djävla fel ?
Inom mitt f.d. yrke krävs t.o.m. utbildning och KORT på att nyttja en bakgavelhiss som oftast finns på lastbilar - hur DJÄVLA korkade är folk egentligen ?
YKB ?, ny utbildning som krävs vart femte år = exakt samma gammal skåpmat (men ibland i ny tappning) som ska ältas och då mest om hur du ska äta eller inte äta + detta med hur viktig vilan är ???.
Hur många olika truck kort behövs det egentligen ?
Troligtvis behövs det idag även kort för en pallyftare, och framförallt om den drivs av el.
Men något som dock verkligen behövs är en ordentlig utbildning för plantering = konsten att plantera så att VARJE planta överlever 😀 😀
fre 12 jun 2026, 20:24#912316Det verkar finnas en viss oförståelse om lagkrav och varför "högre och högre krav" ställs på arbetsgivare och anställda.
Det ökade kraven kommer inte ifrån "jäkelskap". Varje olycka eller tillbud som registreras blir en gedigen grund om hur och var olyckor sker i arbetslivet. Från den statistiken arbetas krav fram just för att minska framtida olyckor.
Så... om alla gjorde rätt och olyckor skulle minska skulle även nya och hårdare krav ställas. Varje gång kollegor genar och olyckor sker behöver regelverken skärpas.
Grovt målad bild.
Vänd på argumenten istället. Ökade krav genererar en ökad trygghet för oss utförare.
Gena inte, det finns anledningar varför kraven finns. Att just du och jag klarat oss från olyckor ska vi vara glada över och fortsätta arbeta systematiskt och riksminimerande.
Alla vill hem varje dag och vi ska hjälpas åt att hålla det målet. Det gör vi genom att stödja varandra.
Även vi arbetsmiljöingenjörer som också klättrar och fäller träd vill hem varje dag
Det ökade kraven kommer inte ifrån "jäkelskap". Varje olycka eller tillbud som registreras blir en gedigen grund om hur och var olyckor sker i arbetslivet. Från den statistiken arbetas krav fram just för att minska framtida olyckor.
Så... om alla gjorde rätt och olyckor skulle minska skulle även nya och hårdare krav ställas. Varje gång kollegor genar och olyckor sker behöver regelverken skärpas.
Grovt målad bild.
Vänd på argumenten istället. Ökade krav genererar en ökad trygghet för oss utförare.
Gena inte, det finns anledningar varför kraven finns. Att just du och jag klarat oss från olyckor ska vi vara glada över och fortsätta arbeta systematiskt och riksminimerande.
Alla vill hem varje dag och vi ska hjälpas åt att hålla det målet. Det gör vi genom att stödja varandra.
Även vi arbetsmiljöingenjörer som också klättrar och fäller träd vill hem varje dag
Senast redigerad av patrik1000 fre 12 jun 2026, 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).