SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Hårdtest av Husqvarna 564 XPG Fuel Injection

53 inlägg 8867 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Hårdtest av Husqvarna 564 XPG Fuel Injection

Odalbonden  
can skrev:Det kan jo henda du kan skifta til .325 dersom du heller vil ha det, men tvilar vel litt på det.

Jag har ingen 564.Det var bara en tanke.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Williamm  
#905100Jag tyckte också den saknade lite vrid, den varar bra men tappar varvet väldigt fort. Sen kunde den gärna fått vara piggare, min gamla 400c är piggare och har lite bättre vrid.
Men den har väldigt trevlig ergononmi och väger inte så mycket.

För kvistning gick det att ha så aggresiv kedja som jag vill men då hade den svårt med fällning. En snällare kedja som går bra att fälla med tycker jag biter för dåligt för kvistning.

Sen kan de ju bättre sig om något halvår i produktion. Jag tycker det verkar som om ett par förseriesågar som jag sett på ytube gick bättre än den jag hade.

Jag köper nog inte en riktigt än, jag har mer nytta av en lite större såg. Mina 60cc sågar är ganska så nya men när jag tröttnar på vibrationerna och den pluttiga gasknappen på 400:an så blir det nog en 564:a.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Odalbonden skrev:
can skrev:Det kan jo henda du kan skifta til .325 dersom du heller vil ha det, men tvilar vel litt på det.

Jag har ingen 564.Det var bara en tanke.

Ja eg skjønte det.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
Williamm skrev:Jag tyckte också den saknade lite vrid, den varar bra men tappar varvet väldigt fort. Sen kunde den gärna fått vara piggare, min gamla 400c är piggare och har lite bättre vrid.

För kvistning gick det att ha så aggresiv kedja som jag vill men då hade den svårt med fällning. En snällare kedja som går bra att fälla med tycker jag biter för dåligt för kvistning.

Sen kan de ju bättre sig om något halvår i produktion. Jag tycker det verkar som om ett par förseriesågar som jag sett på ytube gick bättre än den jag hade.

Jag köper nog inte en riktigt än, jag har mer nytta av en lite större såg. Mina 60cc sågar är ganska så nya men när jag tröttnar på vibrationerna och den pluttiga gasknappen på 400:an så blir det nog en 564:a.

Har du haft möjlighet att testa hur den går med 20" eller 24" i ek eller ask?

Användarvisningsbild

Williamm  
Järnoxen skrev:
Williamm skrev:Jag tyckte också den saknade lite vrid, den varar bra men tappar varvet väldigt fort. Sen kunde den gärna fått vara piggare, min gamla 400c är piggare och har lite bättre vrid.

Nej, jag hade bara gran-huggning men det var hårdare gran än det brukar vara.

Men av hur den gick i den granen så tror jag inte den skulle hamna något bättre 562mk1 men sämre än 562mk2. Men med snäll kedja går det nog.
För 20" 24" skulle jag vilja ha en 70cc såg oavsett trädslag, jag förutsätter att du behöver ha hela svärdet i kap för fällning då.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
Williamm skrev:
Järnoxen skrev:

Nej, jag hade bara gran-huggning men det var hårdare gran än det brukar vara.

Men av hur den gick i den granen så tror jag inte den skulle hamna något bättre 562mk1 men sämre än 562mk2. Men med snäll kedja går det nog.
För 20" 24" skulle jag vilja ha en 70cc såg oavsett trädslag, jag förutsätter att du behöver ha hela svärdet i kap för fällning då.

Då låter det som att jag kan vara nöjd med de sågar jag har ett tag till och då lever plånboken lite säkrare igen. I dagsläget kör jag med kombinationen 572 och 550 mk1, 20" eller 24" på 572:an för fällning och aptering och oftast 15" på 550:in för kvistning.

Användarvisningsbild

Williamm  
#905133Då passar det ju bra med en 60kubikare med 18" där emellan..
Den faller ju lite i dålig dager hos mig efter som jag inte har en 70kubikare men behöver det ibland.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#910934Fick prova 564 hos handlaren.Härlig sång och omedelbart svar i den.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).