Motorsåg och handhållet

Bästa gallringssåg

100 inlägg 13555 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Bästa gallringssåg

anersimyra  
#894351Eccho 501 är en trevlig liten såg med manuellt justerbar förgasare. Original är den inget ”varvmonster” men köper man via Mora slipservice så har den fått viss ”handpåläggning” av Andreas Forsberg och levererar då kraft och varvtal likt en HVA 550. Sågen blir då förvisso tämligen dyr, men japanska småmotorer är kända för hög kvalitet så köpet blir troligen bra i längden. Ljudvolymen på de trimmade 501 är dessutom mindre enerverande än det vassa råa ljudet från 550:in. Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Finns stihl 241 med värme i handtagen kvar i produktion så är denna en riktigt bra och lätt såg. Sågen är synnerligen stark, men känns i originalutförande överraskande ”slö” vid kvistning av klent grenverk, det rättade dock till sig efter portning av sågen..😛 sågen har original fast stjärndrev, men ringdrev och koppling kan beställas från skogsverktyg.se

241 finns väl inte alls längre. Har en sedan 2018 med värme, hoppas den fungerar länge.

Användarvisningsbild

anersimyra  
bengt.a skrev:
anersimyra skrev:Finns stihl 241 med värme i handtagen kvar i produktion så är denna en riktigt bra och lätt såg. Sågen är synnerligen stark, men känns i originalutförande överraskande ”slö” vid kvistning av klent grenverk, det rättade dock till sig efter portning av sågen..😛 sågen har original fast stjärndrev, men ringdrev och koppling kan beställas från skogsverktyg.se

241 finns väl inte alls längre. Har en sedan 2018 med värme, hoppas den fungerar länge.

Jag vill minnas att sågen fortsatt skulle säljas med då utan värme..🤔

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#894613Jag har en 2021 med värme.Hoppas också den håller länge.Perfekt balans i den med 14" 👍 Grymmaste sågarna då jag kört i hanterbarhet/låg vikt/effekt.Gen 1 550 och Stihl 241.Tyvärr aldrig haft någon 346 😥 2152an är är väl närmast lik den då,fast med annan karaktär=lågvarvig/segstark.

Användarvisningsbild

#894616Hade en Jonsered 2147 innan. Det är motsvarande 346. Före den en 2152, hade inte användning för den kapaciteten. Och innan var det en Hva 242 XPG.

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
bengt.a skrev:

Jag vill minnas att sågen fortsatt skulle säljas med då utan värme..🤔

Den har funnits på nätet, utan värme. Men vet inte om den gör det nu.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#894636Den har utgått hos maskinklippet m.f.l och påstås vara beställningsvara hos andra vilket då säkert betyder att sågen inte längre tillverkas

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Odalbonden skrev:Jag har en 2021 med värme.

2021? Vem tillverkade den?

Användarvisningsbild

Odalbonden  
th skrev:
Odalbonden skrev:Jag har en 2021 med värme.

2021? Vem tillverkade den?

Alltså en 2021 års Stihl ms 241 😁 👍

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894648Frågan kvarstår med följande krav på gallringssåg:

Lätt (<4,5kg)
Proffsmodell
Värme i handtag
Bensin

Finns det något alternativ nu när Sthil 241 inte går att få tag på längre? Jag har haft två 241 i tio år men nu gav den ena upp och den andra har nog inte långt kvar.
Senast redigerad av David S fre 26 sep 2025, 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894651Får försöka påverka husqvarna att fixa handtagsvärme till deras 540 🙂

#894657JA, påverkanskampanj startad. Har mailat.

Uppmanar alla att skicka ett mail till konsument@husqvarnagroup.com och säg att ni vill ha handtagsvärme till 540. Så här kan vi inte ha det.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
David S skrev:Lätt (>4,5kg)

Större än ???? 😎

th skrev:
David S skrev:Lätt (>4,5kg)

Större än ???? 😎

Editerat!

Användarvisningsbild

anersimyra  
#894689Echo 501 (50cc) med handtagsvärme väger tom 4,7 kilo. Den mindre sågen i 40cc klassen väger tom 4,2 men verkar inte finnas med värme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).