Motorsåg och handhållet

550 xpg

59 inlägg 9651 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

Williamm  
Odalbonden skrev:Köpte en reservkåpa utifall att...Kan den öppningen göra någon som helst skillnad(bild)för kylningen? Ytterligare ett ställe att få in skräp i kylflänsarna tänker jag.

Det är för att få ut mer kylluft så den kyler bättre. Så som bågen sitter blir luftflödet väldigt begränsat jämfört med t.ex. en 346:a.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#863559 Var förgasarvärmen redan bortkopplad?? Sitter ett skydd över stiftet på höger sida elementet.Ingen kabel som går vidare.Vänster sida, röd kabel till termostat har jag tagit bort,även själva termostaten.

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#863674 Hur den där "termostaten" till plastbit fungerar vete tusan🤔

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#863858 Två hål?? Varit där sen den lämnade fabriken hoppas jag... 😮 Först nu jag sett dom 🫣

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
Odalbonden skrev:Två hål?? Varit där sen den lämnade fabriken hoppas jag... 😮 Först nu jag sett dom 🫣

Jag kan lungna dig med att dem hålen finns även på min såg, så det är nog från fabrik.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Järnoxen skrev:
Odalbonden skrev:Två hål?? Varit där sen den lämnade fabriken hoppas jag... 😮 Först nu jag sett dom 🫣

Jag kan lungna dig med att dem hålen finns även på min såg, så det är nog från fabrik.
👍 👍

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#864537 Min 2012 års 550 har ju kopplingen med 3 armar/spiralfjädrar jmf med senare version med 2 "bladfjädrar" 20gram lättare den nya! Så min fråga.Fördel,nackdel,senare version mot gammal?Ja jag tog lös fjäder för att kunna väga 👍 Inget fel på "originalet" i övrigt 🙂

TS
Användarvisningsbild

hva555  
#864696 Hur ser man skillnad på kolvar till 550 mk1 o mk2? Båda 43mm o 24mm från kolbult till topp. Jag råkade ha flera askar öppna och blev osäker.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#864766 Är det här ett tecken på en läckande dekompventil?

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#865382 Om man sätter en plugg istället,bör man väl också täta hålet i toppkåpan? Har beställt både ny dekomp och plugg,blir väl i valet å kvalet...

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#865404 På min är inte toppkåpan pluggad..

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Bax skrev:På min är inte toppkåpan pluggad..

Kanske inte så viktigt.Två skäl till varför man skulle göra det är 1.Luftcirkulationen.2.Inget skräp ner genom hålet.

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#865581 Nu börjar de likna nått! Fan 40g tyngre gamla 3 arms kopplingen! Blev en märkbar förbättring i svaret med nya 2 "puck" 🥳

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
hva555 skrev:Hur ser man skillnad på kolvar till 550 mk1 o mk2? Båda 43mm o 24mm från kolbult till topp. Jag råkade ha flera askar öppna och blev osäker.

Mk2 har utgröpningar framåt eller bakåt enligt bild från skogsverktyg.

TS
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).