Motorsåg och handhållet

Köpråd billigare kedjeslip

174 inlägg 25846 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791673 Det som Janne är inne på med stötslipning har flera fördelar. Men var stöt värmer mer än pausen kyler så det kan bli varmt ändå.
Att ta lite var stöt och hellre fler stötar och varv är smartare. Mer ekonomiskt med.

Vid användning, när tanden skär skapas en viss tempererad yta och dess djup varierar. Kan man hålla sig innom den håller den skärpan längre.
Detta är en av de saker som är samma oavsett hur man skörper tanden.

Det är många faktorer som påverkar resultat i slipning. Att det går för sakta ser jag nog rätt långt ner på listan av vad som kan skapa värme.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Mange skrev:
Rotvältaren skrev:Nu finns det en tråd på över 120 sidor om filning enligt konstens alla regler Bilder på filning. så finns väl ingen orsak att argumentera om filning i en tråd som handlar om kedjeslipar?

Det finns inlägg i den om slipning med.
Några rätt läsvärda.
Det går lite hand i hand.

Tja, vill man krångla till det så....

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mange skrev:Det som Janne är inne på med stötslipning har flera fördelar. Men var stöt värmer mer än pausen kyler så det kan bli varmt ändå.
Att ta lite var stöt och hellre fler stötar och varv är smartare. Mer ekonomiskt med.

Vid användning, när tanden skär skapas en viss tempererad yta och dess djup varierar. Kan man hålla sig innom den håller den skärpan längre.

Det är många faktorer som påverkar resultat i slipning. Att det går för sakta ser jag nog rätt långt ner på listan av vad som kan skapa värme.

Att det hamnar långt ner på din lista beror förstås på att du inte är bekant med begreppet glidning och varför glidning uppstår vid för låg matningshastighet.

tallen100  
#791689 Att slipning och filning inte är bara och att det går att krångla till det i oändlighet om man är intresserad av det, är inget nytt vid det här laget.
Men de flesta nöjer sej med "normalt" vass kedja till vanlig huggning/kapning och är nöjda med det, vilket innebär att kunna slipa eller fila den så att den är som den var när den kom ur kartongen eller något bättre, och då behöver man ju inte krångla till det mer än så. 😉

Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
tallen100 skrev:Att slipning och filning inte är bara och att det går att krångla till det i oändlighet om man är intresserad av det, är inget nytt vid det här laget.
Men de flesta nöjer sej med normalt vass kedja till vanlig huggning/kapning och är nöjda med det, vilket innebär att kunna slipa eller fila den så att den är som den var när den kom ur kartongen eller något bättre, och då behöver man ju inte krångla till det mer än så. 😉

Va kan man nöja sig med lite mindre än 100% perfekt bäst i världen och lägga sin tid på annat än att fila kedjor i timmar??? 😮 😮

Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
Mange skrev:Det som Janne är inne på med stötslipning har flera fördelar. Men var stöt värmer mer än pausen kyler så det kan bli varmt ändå.

Att det hamnar långt ner på din lista beror förstås på att du inte är bekant med begreppet glidning och varför glidning uppstår vid för låg matningshastighet.

Så kan det vara..
Just kedjeslipning skiljer sig en del från annat.

Ent  
#791767 Jaha, för att då återgå till min ursprungliga fråga 😉 så är förmodligen Jula, Biltema och min befintliga manick ganska likvärdiga och de duger för oss vanliga dödliga.
Men om man får lov av chefen så finns det några prospects i nästa prisklass. Vi har exempelvis
Hawk Pro 145-230 med LED-belysning, 1500 kr https://duab.se/skog-tradgard/skogsutru ... -belysning
Tecomec Sharp Master för 1300 Kr: https://soderstroms.nu/produkt/sharpmas ... p-tecomec/?
Einhell GC-CS 235 E med belysning för 1400 Kr, https://www.byggshop.se/bygg/verktyg-oc ... e/p-792578?
Ingen som har erfarenhet av dessa eller nåt annat norr om tusenlappen?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Ent skrev:Jaha, för att då återgå till min ursprungliga fråga 😉 så är förmodligen Jula, Biltema och min befintliga manick ganska likvärdiga och de duger för oss vanliga dödliga.
Men om man får lov av chefen så finns det några prospects i nästa prisklass. Vi har exempelvis
Hawk Pro 145-230 med LED-belysning, 1500 kr https://duab.se/skog-tradgard/skogsutru ... -belysning
Tecomec Sharp Master för 1300 Kr: https://soderstroms.nu/produkt/sharpmas ... p-tecomec/?
Einhell GC-CS 235 E med belysning för 1400 Kr, https://www.byggshop.se/bygg/verktyg-oc ... e/p-792578?
Ingen som har erfarenhet av dessa eller nåt annat norr om tusenlappen?

Alla tre duger alldeles utmärkt. Att man inte kan justera tiltvinkeln är förstås ett litet minus, å andra sidan är den vinkeln ju lätt justerad i efterhand med filen..🙂👍

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#791789 Håller med "anersimyra" i det :-bd
Fil eller kedjeslip - det är handen som styr som
bestämmer om resultat blir bra eller ej. :wink:
(Men om man filar duger en bra och dyr fil bäst)

Ent  
#791894 Om man kollar omdömen på exempelvis Amazon så finns det mycket positivt samt väldigt lite negativt om Einhell GC-CS 235 E. Då vet man inte vilka krav Amazons internationella kundkrets har, eller huruvida det finns bluff-omdömen också. Men man får väl önska sig en sådan när man fyller år exempelvis 😀. Återkommer med recension av vad det än blir, om det blir,

TS
Användarvisningsbild

Andpers  
#792107 Här är länk till en film på Youtube där olika slipmaskiner och filguider jämförs med avseende på tidsåtgång för slipning och hur bra kedjan blir efteråt.
Det påpekas i filmen att utrustningarna kräver en viss vana för att få ut bästa resultat av dem.
https://www.youtube.com/watch?v=BzmKwxfqjjQ&t=17s

Min erfarenhet är att det är enklare att få till en sågkedja som skär bra med filguide än med slipmaskin.
Det är också lätt hänt med slipmaskin att ta bort mer än nödvändigt av tänderna, vilket förkortar livslängden hos kedjan.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#792108 Med Oregonslipen fick han till en finfin brun och blå anlöpning av tanden..🔥🔥🙂

Ent  
#792111 Testvinnaren Granberg är ju samma idé som FilJonte, vilken jag har och som funkar utmärkt. Det tar dock längre tid om man stensågat.

TS
Användarvisningsbild

Andpers  
#792114 Nu skriver jag utifrån egen erfarenhet, att med slipmaskin måste man vara ganska försiktig för att inte blåanlöpa tänder. Med filmall kan man bara "ösa på", vilket passar mitt kynne bättre.
Jag gillar "2 i 1"-mallen, dvs den som tar skärtand och ryttare i samma svep. Lättanvänd och ger bra resultat utan behov av lång tids övning.

Användarvisningsbild

#792127 Svårigheten med mallar och i synnerhet 2-1 mallarna är att de är avsett för en specifik modell och har man som jag ett gäng olika blir det ofta fel eller mindre bra.
Inget jag önskar.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).