Motorsåg och handhållet

Draghake vad rekommenderas

52 inlägg 23714 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Draghake vad rekommenderas

svampbob  
#835483
Mangan skrev:Hittade inget reservskaft till den modellen. Kanske går att anpassa ett yxskaft men de kostar ju en slant de med. Samt att jag aldrig gjort det förut.


Jag använder min draghake främst vid vedmaskinen och för ett år sedan så lyckades jag lämna den på inmatningsbandet. Kapade av den just under huvudet.

Jag gjorde ett nytt skaft av björk med det gamla som mall men förlängde med de där 5 cm som alltid saknas.

Med en bra rasp löser man mycket.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Draghake vad rekommenderas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835511 Mmm... Jag funderar på en sån nordforest med egg på baksidan, så man kan ta de sista kvistarna man alltid missar när man lastar. Men den är lite kort, skall gärna nå tvärs lasset.

https://skogma.se/p/nordforest-draghake ... 1544001001

Användarvisningsbild

Re: Draghake vad rekommenderas

Bax  
#835519 Då går det väl att leta reda på nån gammal yxa och svetsa fast en hake på den..

Användarvisningsbild

Re: Draghake vad rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835521 Fast då borde man nog också modifiera yxskaftet! Åtminstone om det är daghaksdelen, som kommer att användas mest!

Alternativet är ju annars en separat yxa, som komplement till draghaken. Ty det kan bli svårt att få till en välfungerande kombo!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Draghake vad rekommenderas

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840374 Jag latade mig och smet in på Bauhaus och köpte en Wisent draghake.

https://www.bauhaus.se/hammare-wisent-s ... ghake-80cm

Tyckte den var något lättare och längre än HVAs. Mycket nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Draghake vad rekommenderas

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840380 Ser ut som ett bra val 🙂

Användarvisningsbild

Re: Draghake vad rekommenderas

Oddski  
#840577 Har en Fiskars xa22L. Veldig holdbar, men litt for lett i hodet så man må bruke kraft når man skal feste piggen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).