tis 27 dec 2016, 23:09#426660
Niking: De är väldigt lika varandra men det finns skillnader. Vikt och tankstorlek är liknande. Balansen upplever jag snäppet bättre i 439 pga liggande cylinder och extremt lågt placerad motor. Stihlen tyckte jag öste igenom bensin jämfört mot 439 vilket till liten del kan förklaras av de 0,3 extra kW som stihlen har.
Där har vi den ena stora skillnaden mellan maskinerna. Stihlen har mer kraft som märks vid fällning och genomkapning. Vid kvistning märks ingen större skillnad. 439 var tilltänkt som efterträdare till 339 vilket den grå sidokåpan vittnar om från XP serien. Så blev det inte och det märks att portningen på cylindern uteblivit. Nu är min 439 inkörd och det har frigjorts mer effekt men den skulle kunnat klämma ur sig mer.
Båda sågarna är ultralätta och båda saknar handtagsvärme. 439 är extremt lättstartad, alltid andra rycket och det troligen bl a tack vare pumpblåsan. Bra utväxling i startapparaten gör att jsg trodde den saknade komp först men det är förnämligt byggt. Stihlen var också lättstartad men lite mer komplicerad chokeanordning.
Stihlen tillhör deras proffsserie vilket 439 inte gör. Där är den andra stora skillnaden. Priset. Stihlen kostar ca 6 000:- och Husqvarnan kampanjas för ca 4 000:-. Vibrationerna är klart större enligt fabriksuppgifter men jag har inte haft känningar av dem på 439 och kände ingen skillnad mot 201 men alla är olika känsliga och sågarna är individer.
Stihlen har de nya "snäpplåsen" till olja och bensin som standard men det går utmärkt att köpa till 439 om man vill. Stihlen rensade spån dåligt för mig vilket resulterade i fastkilad kedja.
Sammanfattningsvis tycker jag Stihl är en bra såg med bra effekt men överprissatt och Husqvarnan är en trevlig liten såg till ett bra pris men hade behövt mer krydda i motorn för att bli riktigt trevlig.