Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkort

75 inlägg 6644 visningar 15 följer Svara, dela mm...  

Re: Motorsågskörkort

Riga  
#911835Visst kan det vara bra med utbildning och kanske någon form av "bevis" men jag tycker det gått över alla rimliga gränser. Nämnt några tidigare i tråden men kan även nämna att för att köra kran på lastbil var jag tvungen att betala 8000 kr för ett intyg där "förättaren" tittade på när jag körde kran i 10 minuter. Gick ju bra då jag kört skotare och helt enkelt tog det väldigt lugnt. Eller när jag för var tvungen att betala 10 000 kr för att få YKB, fem dagar då jag fick veta att man ska surra lasten, sitta rätt och se till att brandsläckaren inte var för gammal. Där satt uvar som kört lastbil i hela livet och var genuint förbannade då de behövde repetera detta trams vart femte år. Fem dagars bortfall för varje chaufför vart femte år plus kostnaden. 30 pers á 10 000 kr. Förättaren skrattade nog hela vägen till banken.
Till och med regeringen verkar ha insett att utbildningshysterin gått till överdrift då man nu tagit bort kravet på introduktionsutbildningen för att få övningsköra.
Nog att utbildning kan vara bra men det kostar både tid och pengar för oss som drabbas och vi göder en konsultkår som inte bidrar nämnvärt till samhället, och i längden försvårar det för företag och försämrar vår konkurrenskraft.

TS
Husqvarna motorsågar

tallen100  
#911836Ja det där ykb eländet är bedrövligt, det Kanske skulle gå att få ihop delar från de fem dagarna till en dag vart femte år som kunde vara nyttigt att repetera, tex färdskrivarregler och lastsäkring.
Resten är endast trams och humbug, som egentligen bara resulterat i att det nu är ännu större brist på chaufförer🫣.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911874Vet att en 25 årig tjej skall ta motorsågs kort både A:B .V och hon har aldrig hållit i en motorsåg och i bland så ligger det stora askar över vägarna som har fått askskottsjuka tror ni hon kommer att klara det på egen hand mitt i natten och det snöar blötsnö hon har en liten 6 meters kran till hjälp.
Tror ni hon kommer att klara det?
Eller tar hon fram plastkortet och uttalar dom magiska orden (Bort från Vägen)

maltex  
#911877Klart att hon gör.

Användarvisningsbild

Williamm  
#911881De flesta skogshuggare har ju listat ut hur man gör.. Det är ingen raketforskning direkt.
Klart hon kan det också då.

Det har inte med plastkortet att göra.

WarPeter  
#911901Min dotter som iofs är 18år men har AB kort och är sugen på en yrkeskarriär i skogen hälsar att det är påståenden som det ovan som gör att hon tvekar på om skogen verkligen är branch hon vill verka i...

Tralsmo  
#911904Tjejer å kvinnor är väldigt ofta smartare än män har ja sett.
Dom fixar de dom vill fixa, på ett eller annat vis.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911905En 25-årig tjej som fått för sig nånting klarar vad som helst. En 55-årig gubbe skakar på huvudet och går hem.

Tralsmo  
#911906För å inte tala om en snart 67årig gubbe.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#911913Jag tog AB och provet var förrförra söndagen. Räknar jag rätt på fingrarna tog jag och farsan rätt på vindfällen för 46 år sen och då var det en gul, en norskPartner som man började med. Nu har jag inte jobbat yrkesmässigt men heltid i egen skog två perioder innan man stadgade sig. Ett antal bil med släp har allt hämtats som leveransvirke sammanlagt. Säger detta eftersom man inte ser sig behöva ett motorsågskort.
Dock var ju äldsta dottern intresserad att börja och jag köpte nyss en ny liten Stihl. Jag vill att hon tränar lite innan hon går kurs och innan jag talar om hur man kan göra ville jag inte lära ut nåt annat än det Säker skog innebär.
Vidare blev jag och grannen att diskutera ansvar då jag är där också eftersom han inget kan. Ja, eftersom vi båda betalar skatt sas och vill vara ordentliga så läste vi på. Motorsågskörkort är ju mer grön gubbe och inte kort är mer åt röd gubbe hållet. Där var skäl två.
Sagt o gjort. En halvtimme iväg bor ju Thomas Gullberg som ju utarbetat Säker skog, säkra hörnet mm. Så han höll den kurs jag gick. Det var riktigt roligt och givande för mej. Så mycket kunskaper både praktiskt och teoretiskt som han dela med sej. Kan tänka mej att lärare kan vara både högt o låg. Sitter inte ivägen att ha kortet och i höst blir nästa nivå.
Håller också med om att utbildnings-, besiktnings- och certifieringshysterin gått långt. Jag brukar säga: ”Är det nån som arbetar är det många som ska leva på det”.

Användarvisningsbild

anersimyra  
WarPeter skrev:Min dotter som iofs är 18år men har AB kort och är sugen på en yrkeskarriär i skogen hälsar att det är påståenden som det ovan som gör att hon tvekar på om skogen verkligen är branch hon vill verka i...

Den där tramsiga inställningen är dessbättre ytterligt sällsynt i dag, och skulle något gammalt surkart ens antyda något dylikt i en arbetsgrupp så är risken för att få ”kompanistryk” från arbetskamraterna snubblande nära..🤬

hfab  
knaggen skrev:Vet att en 25 årig tjej skall ta motorsågs kort både A:B .V och hon har aldrig hållit i en motorsåg och i bland så ligger det stora askar över vägarna som har fått askskottsjuka tror ni hon kommer att klara det på egen hand mitt i natten och det snöar blötsnö hon har en liten 6 meters kran till hjälp.

Tönt!

Är det åldern eller könet du tror är ett hinder?

Min syster, ca två tvärhänder hög med en vikt ungefär som en övergödd jämthund. Jobbar på kraftbolag och har inga problem med att kapa och dra bort träd på elledningar i djupsnö och 20 minusgrader.
Sambon en halv storlek större än syrran, har flertalet gånger huggit och dragit fram årsbehovet av björkved.
Hon klarade dessutom A&B kortet utan anmärkning, vilket jag med några decenniers erfarenhet inte gjorde.

För din kännedom kan jag meddela att varesig pungbråck eller unken människosyn gör dig till en bra motorsåg användare.

Användarvisningsbild

anersimyra  
hfab skrev:
knaggen skrev:Vet att en 25 årig tjej skall ta motorsågs kort både A:B .V och hon har aldrig hållit i en motorsåg och i bland så ligger det stora askar över vägarna som har fått askskottsjuka tror ni hon kommer att klara det på egen hand mitt i natten och det snöar blötsnö hon har en liten 6 meters kran till hjälp.

Tönt!

Är det åldern eller könet du tror är ett hinder?

Min syster, ca två tvärhänder hög med en vikt ungefär som en övergödd jämthund. Jobbar på kraftbolag och har inga problem med att kapa och dra bort träd på elledningar i djupsnö och 20 minusgrader.
Sambon en halv storlek större än syrran, har flertalet gånger huggit och dragit fram årsbehovet av björkved.
Hon klarade dessutom A&B kortet utan anmärkning, vilket jag med några decenniers erfarenhet inte gjorde.

För din kännedom kan jag meddela att varesig pungbråck eller unken människosyn gör dig till en bra motorsåg användare.

När jag själv tog AB var det fyra gubbar i åldern ca 35-55 som av arbetsgivaren Huddinge kommun skickats att ta motorsågskörkort för att kommunen skulle kunna skicka ut dem på akuta trädärenden utanför ordinarie arbetstid. De var samtliga riktigt förbannade på arbetsgivaren då de alla var rörande överens om att de aldrig skulle klara av dessa många gånger mycket svåra arbetsuppgifter. Samtliga av dem hade dock vana från lättare arbete med motorsåg i sitt ordinarie arbete. Efter avslutad AB utbildning var de dock mycket nöjda då de ansåg sig ha fått en både teoretisk och praktisk kännedom som väsentligt skulle underlätta för dem att argumentera för att vägra utföra de tilltänkta arbetsuppgifterna.

Användarvisningsbild

apocalypse  
#912071Farfar ”lärde” mig arbeta med motorsåg, men efter att jag för flera år sedan tog AB-kort är arbetet lugnare och mindre nervigt.
Kortet är väl en sak, bäst var att lära bättre teknik än jag använde före.

patrik1000  
#912115Det finns inget krav på "motosågskörkort" och krav på ABC..etc i lagen, däremot finns det krav på kompetens.
Det är två olika säker. Däremot har Säker Skog en bra idé om att klassa olika nivåer av kompetens efter bokstäver.
Så, för att förtydliga. Lagen kräver att du är kompetent nog i förhållande till den nivå av svårighet som du ska arbeta med/i.
Det kan lika gärna hela A, B, C som Äpple, Päron och Persika. Det är inte namnen på kurserna som krävs av lagen. Däremot kompetens.
Genom att alla pratar ABC etc så förstärks Säker Skogs system om klassning. Fördelen att arbetsgivare snabbt förstår den anställdes kompetens och att nivån är tämligen trygg då Säker Skog har en bra utbildning och ett stabilt instruktörssystem.
Det är alltså BEVISNING av kompetens som blir svårare (egentligen inte, men hela Sverige använder Säker Skogs system) när man väljer en utbildare som inte kör efter Säker Skogs system. Men... det behöver inte vara sämre utbildning för det.
Vill man köra upp för en instruktör för Säker Skog så får man oftast en bra utbildning och lättast är att såga som instruktören förevisat. Har man åsikter så är det bra att fråga direkt på plats. Känns det inte tryggt bör instruktören anmälas till Säker Skog så får det hanteras snabbt genom organisationen.

Allt arbete I skog ska vara säkert. Det skapar vi tillsammans genom att hjälpa varandra och var öppna för att nya stjärnor får komma med frågor.
Allt gott och lycka till på uppkörningen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).