Motorsåg och handhållet

Bästa gallringssåg

100 inlägg 13526 visningar 11 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Bästa gallringssåg

anersimyra  
Johan60 skrev:Jag gallrar mest tall. Hade tidigare en MS261 som i och för sig var bra men ville ha en lättare såg och batteri. Har nu MSA220 som funkar utmärkt, saknar aldrig bensinsågen, inte heller vid fällning av enstaka grövre träd. Batterierna har aldrig krånglat, har kört några få gånger ned mot -15° utan att tappa mycket i effekt eller batteritid såvitt jag märker.

Jag röjde allt från klent till mindre träd den dagen det var -18. Jag förvarade batterierna på flaket och de höll således en temperatur om -18. Hade det enbart varit frågan om fällning och kvistning av träd i storlek förstagallring så hade jag möjligen märkt av en kortare drifttid. Men att batterierna inte tycktes nämnvärt påverkade vid -18 var högst anmärkningsvärt då detta absolut borde vara fallet..🤔

Husqvarna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894101Förvånande, ett av mina batterier lägger av vid nollan, så man får börja med det. Har man väl börjat, så håller de värmen.

TS
Användarvisningsbild

paavo25  
#894115Jag har en 4310sx. Den borda klassa bra här. Rätt driftsäker, alltså lättstarrad och hålls sedan igång. Rätt lätt och i balans med vikten vs kraften.
Den är nu ca 550€ idag. Motsvarande batteri såg med två batterin och en hemmaladdare blev dubbelt dyrare, detta frågat av bekant husqvarna dealer i veckan, Vet detta går ej att räkna ett-ett, men.

axwell  
#894125Det avslöjar väl mest min okunskap om elsågar. Jag har inte haft behov av att byta på många år så det har blivit en blind fläck.

Hur står sig 1,8kw el mot t.ex. 2,2kw bensin?

Varifrån har du fått 1,8 kW för batterisågen ?
Har du sett 1,8 i samband med batteriets energiinnehåll, dvs "1,8kWh.

Vilken såg är det som eventuellt har en effekt på 1,8kW ?
Eftersom elsågen har bättre moment så borde 1,8kW vara ungefär lika bra som 2,2kW för bensinsågen.

#894128Är det inte kedjehastighet som är rmest relevant för kvistning? Upplever att min 535 är lite slö, så man får lägga an för varje kvist istället för att gå på och svepa som jag gör med 550.

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
Mangan skrev:Är det inte kedjehastighet som är rmest relevant för kvistning? Upplever att min 535 är lite slö, så man får lägga an för varje kvist istället för att gå på och svepa som jag gör med 550.
Så upplever jag det.Och hur fort den "spolar upp"

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894161HVA hade en gång en såg med beteckningen 242, i stort sett föregångaren til 346:an. Grymt bra bottendrag i den sågen trots bara 42 cc. Fanns även med handtagsvärme. Jag har en som fortfarande används ibland och det är nog inte många moderna sågar i samma klass som slår den 👍

#894181Men nu handlar detta om sågar som finns att köpa nya, vilken föredrar du då?

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Men nu handlar detta om sågar som finns att köpa nya, vilken föredrar du då?

Inte en aning. Har 242, 346 och 2253 som fungerar alldeles utmärkt i skogen, både för gallring men även för fällning av träd för att såga upp till brädor. Varför byta till något annat som man inte har en aning om hur bra de är?

80-90  
Mangan skrev:Men nu handlar detta om sågar som finns att köpa nya, vilken föredrar du då?

Stihl 201 är en otroligt fin såg i gallring

80-90  
Mangan skrev:Är det inte kedjehastighet som är rmest relevant för kvistning? Upplever att min 535 är lite slö, så man får lägga an för varje kvist istället för att gå på och svepa som jag gör med 550.

Det viktigaste är att kjedjan är vass

jannee  
#894209Vilken såg är bättre än Stihl MS 201 CM ?????
Den lär säkert fungera bra i MINST 2 000 timmar effektivt arbete - vilken batterisåg fungerar så länge - hur länge håller batterierna ?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#894221Hur länge i tid ett batteri håller, det vill säga hur gammalt kan det bli är svårt att besvara och beror på flera saker. Intressant i sammanhanget är för det första efter vilket antal laddcykler batteriet börjar tappa effekt. Nu hittar jag inga uppgifter kring detta hos vare sig HVA eller Stihl, men rimligt är att anta att de torde ”hålla” i ca 1500 laddcykler. Hur länge batterier kan ”ligga på hyllan” beror på hur man sköter sina batterier och det framgår oftast i manualen. Som exempel ger mina numera drygt sju år gamla batterier till drönaren fortsatt full drifttid. Dessa batterier är av typen ”intelligenta” batterier som till viss del sköter sig själva. Utöver det så har jag en dyklampa med högst ”ointelligenta” NMHI batterier vilka ”mår väl” av att laddas upp någon gång i kvartalet. Dessa batterier bör numera vara runt femton år gamla och fungerar fortsatt alldeles utmärkt. Min Hitachi skruvdragare, vilken jag köpte runt 2007 levererar fortsatt som när den var ny. Klart är att batterierna i vart fall inte faller för åldersstrecket..⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️🙂

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894223När det gäller batteriskötsel, så ska olika batterier skötas på olika sätt. NiMH-batterier har sina krav och Li-jon har helt andra krav. Läs batteriernas manual för mer info.
/Niklas

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
axwell skrev:Det avslöjar väl mest min okunskap om elsågar. Jag har inte haft behov av att byta på många år så det har blivit en blind fläck.

Hur står sig 1,8kw el mot t.ex. 2,2kw bensin?

Varifrån har du fått 1,8 kW för batterisågen ?
Har du sett 1,8 i samband med batteriets energiinnehåll, dvs "1,8kWh.

Vilken såg är det som eventuellt har en effekt på 1,8kW ?
Eftersom elsågen har bättre moment så borde 1,8kW vara ungefär lika bra som 2,2kW för bensinsågen.

Sågen som nämndes i inlägget en halvtimme före.
https://www.husqvarna.com/se/motorsagar/542i-xp/

Är du intresserad av ett svar på inlägg så underlättar det att citera istället för att bara lägga en kursivering utan hänvisning till avsändare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).