Motorsåg och handhållet

Membran Husqvarna 550XPG

55 inlägg 3113 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Membran Husqvarna 550XPG

Sandström87  
#911671Blev de bättre gasrespons på sågen? Å skiljer bränsleförbrukningen nå?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Odalbonden  
Sandström87 skrev:Blev de bättre gasrespons på sågen? Å skiljer bränsleförbrukningen nå?

Ja.Från tomgång till maxvarv! Det bästa var att tvekan på gaspådrag försvann helt och hållet! Vad jag noterat,så ökade förbrukningen något.Vilket man får räkna med.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#911826Easy fix på 550! Nål ventilen satt fast i öppet läge 🙂

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:Easy fix på 550! Nål ventilen satt fast i öppet läge 🙂

Den var med andra ord dränkt likt en Dolmar..💦💦💦💦🌊🌊😂

Användarvisningsbild

anersimyra  
Sandström87 skrev:Så man ska öppna upp på båda sidor?
Kan man öppna bara orginalutblåset?

Det kan man, och svetsar man dit en rörstump så blir det ännu bättre ”flås” och ett olidligt oljud..😳

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Easy fix på 550! Nål ventilen satt fast i öppet läge 🙂

Den var med andra ord dränkt likt en Dolmar..💦💦💦💦🌊🌊😂

Första 550 xp fourstroke kan man säga😁

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#912034550 fyndet går nu riktigt bra i hela registret förutom en liiiiten tvekan från tomgång.Så beställt nytt membran.Det ska väl inte knastra då man motionerar det? I o f s kan den ytterst lilla tvekan då man nuddar gasen vara ett annat simpelt quick fix 🙂

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#912146Nya membran.Nu rör den på sig 🙂

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#912698Hur får man lös/byter man detta,som heter filter sinterbrons?

Användarvisningsbild

Williamm  
Odalbonden skrev:Hur får man lös/byter man detta,som heter filter sinterbrons?

Det är luftningen till oljetanken, den behöver du nog inte ta u. Det räcker att spola den lite med bromsrengöring om du tycker det behövs.
Annars sitter den är det som en welch-plugg typ.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Williamm skrev:

Det är luftningen till oljetanken, den behöver du nog inte ta u. Det räcker att spola den lite med bromsrengöring om du tycker det behövs.

Den här sitter på en skrotad såg.Tänkte flytta över den till en 550 jag fixar upp.Nämligen så att den ramlade lös och försvann...på den bättre sågen! Är det som en welchplugg är det väl engångs å andra sidan..

Användarvisningsbild

Williamm  
Odalbonden skrev:
Williamm skrev:

Den här sitter på en skrotad såg.Tänkte flytta över den till en 550 jag fixar upp.Nämligen så att den ramlade lös och försvann...på den bättre sågen! Är det som en welchplugg är det väl engångs å andra sidan..

Då hänger jag med..
Du kanske kan lyckas knacka ut den från oljetanken.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:
Williamm skrev:

Filterbrons är ingen egentlig backventil men de små porerna förhindrar vätska att tränga igenom filtret. Det går alltså inte rengöra mer än själva ytan med någon typ av vätska.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
Williamm skrev:

Filterbrons är ingen egentlig backventil men de små porerna förhindrar vätska att tränga igenom filtret. Det går alltså inte rengöra mer än själva ytan med någon typ av vätska.

Det är en ventil bakom sinterbrons.Som tur var så låg den kvar i kedjeledarplåten.Vilket även sinterbronsfiltret gjorde.Anledningen till att det försvann var att jag skulle vara smart och blåsa genom det med tryckluften.Hållandes med pekfinger och tumme (smart)...Det försvann och skulle inte gå att finna på 1000år 🤣

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#912823Mindre roligt då man fick syn på det här.Jaja,får se hur fort sprickan utvidgas då man börjar hårdköra.Än så länge inga konstiga symptom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).