Motorsåg och handhållet

550 xpg

48 inlägg 6889 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

hva555  
Williamm skrev:
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Jag har också en Mark II. Bara startad än så länge 🙂 Djävulskt bra klipp i den, även rå! Varför gick tändmodulen,gått länge?Jo det är dåligt med plats för primerslangen.Kollat så korta slangstumpen sitter ordentligt på nippeln?

Min är en 2021, men jag har såpass många sågar att ingen av dem är sliten då jag varvar mellan sågarna. Allt är ordentligt återmonterat och jag är tämligen säker på att inget läcker. Det ska inte behövas, men det skulle inte förvåna mig om sågskrället behöver kopplas upp och återställas på verkstad..😖

Tändspolen behöver nog veta vad det är för förgasare.

Det är förgasaren som behöver veta vilken tändspole man har. Egentligen är det styrenheten som sitter på förgasaren som behöver veta.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
#842453 Problemet med min 550 är att styrenheten ”mycket väl vet” vilken tändmodul som sitter monterad! Nu har jag kommit så långt så att sågskrället går på full chok men dör snart av bränslebrist i driftläget! Jag noterar ett högt tydligt ”sugljud” inne i förgasarhalsen när man trycker på bränsleblåsan..🤔🤔🤔🤔

Tor R  
anersimyra skrev:Problemet med min 550 är att styrenheten ”mycket väl vet” vilken tändmodul som sitter monterad! Nu har jag kommit så långt så att sågskrället går på full chok men dör snart av bränslebrist i driftläget! Jag noterar ett högt tydligt ”sugljud” inne i förgasarhalsen när man trycker på bränsleblåsan..🤔🤔🤔🤔

Mark II som du har?

Användarvisningsbild

hva555  
#842459 Ny tändspole men förgasaren original och uppdaterad styrenhet? Verkstan har säkert testat styrenheten när den uppdaterades men hur gick sågen hos dom? Hur gick den när du kom hem med den?

Användarvisningsbild

anersimyra  
hva555 skrev:Ny tändspole men förgasaren original och uppdaterad styrenhet? Verkstan har säkert testat styrenheten när den uppdaterades men hur gick sågen hos dom? Hur gick den när du kom hem med den?

Verkstaden ville beställa ny förgasare vilket jag tackade nej till då de inte kunde tala om exakt vad som var fel på den..🙂

Tralsmo  
#842494 De där om omsorg om sina kunder fallerar ordentligt ibland.

Dom kunder som oftast är värda att behålla är dom som man har en bra kommunikation med.
Därför väljer jag alltid lokala firmor å nätet är oftast chit.
Som tur är så finns de ju professionella som bara anlitar dom lokala firmorna.
Bara de att dom flesta lokala har lärt sig att dom kan ta bättre betalt då å gnällspikar vill dom blir av me.

Nu är de inte alltid dom sköter sig heller
Här börjar de bli lite torsk på dom som är kundorienterade.men en firma finns fortfarandekvar.

Näää nu va inte detta tänkt som kritik mot anersimyra, tvärtom
Klara besked vill man ju ha å får man inte de av nån trovärdig så ska dom inte heller inkassera några pengar.

De är en princip ja håller stenhårt på.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Tralsmo skrev:De där om omsorg om sina kunder fallerar ordentligt ibland.

Dom kunder som oftast är värda att behålla är dom som man har en bra kommunikation med.
Därför väljer jag alltid lokala firmor å nätet är oftast chit.
Som tur är så finns de ju professionella som bara anlitar dom lokala firmorna.
Bara de att dom flesta lokala har lärt sig att dom kan ta bättre betalt då å gnällspikar vill dom blir av me.

Nu är de inte alltid dom sköter sig heller
Här börjar de bli lite torsk på dom som är kundorienterade.men en firma finns fortfarandekvar.

Näää nu va inte detta tänkt som kritik mot anersimyra, tvärtom
Klara besked vill man ju ha å får man inte de av nån trovärdig så ska dom inte heller inkassera några pengar.

De är en princip ja håller stenhårt på.

Det blir förvisso möjligen billigare att köpa ny förgasare än att de ska felsöka och byta ut delar. Samma firma kunde heller inte tala om vilket felet var på min batterisåg trots att de har utrustning för felsökning. Det sammantaget gjorde att jag tröttnade på ”elektronikchiten” och i stället köpte mig en Echo men manuell förgasare..🙂

Tralsmo  
#842518 Ja har jobbat me electronichit i många år.

Egentligen från början på 80tal.
Då va de enklare för då kunde man få klarhet om man hadde kunskap

Från 2001 jobbade ja inom industrin me sånt å då blev de besvärligare.

Erfaenhet om hur man ska tolka chiten är a och o.
Har man inte de så blir de bara huggskott.

Dom flesta ser bara enkla pengar i de.

Idag är de bara ett incitament för å tjäna pengar.
Kolla på bilar. Ja har verktyg för de å de kan leda en var som helst om man inte har erfarenhet av å tolka de.

En utbildning ger inte ett chit om man inte har talang å blick för de man håller på me.

Användarvisningsbild

hva555  
anersimyra skrev:
hva555 skrev:Ny tändspole men förgasaren original och uppdaterad styrenhet? Verkstan har säkert testat styrenheten när den uppdaterades men hur gick sågen hos dom? Hur gick den när du kom hem med den?

Verkstaden ville beställa ny förgasare vilket jag tackade nej till då de inte kunde tala om exakt vad som var fel på den..🙂

Nu är ju din ganska ny men en rätt enkel sak som jag återuppväckt ett par förgasare med är rengöring vid delningsplanet mellan styrenhet o själva förgasaren. Tror att det är 2 (ev fler) små skruvar att lossa, på med lite förgasarrens, vänta och så lite till, blås försiktigt och skruva ihop. Detta ställe motsvarar närmast H o L skruvarna i en vanlig förgasare. Verkstans test vid uppdatering visar inte om det är problem här.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1714453566_img_5767.jpeg
. Jag misstänkte insugsröret som har en liten avvikelse i tätytans form och applicerade därför ett tunt lager vaselin på ytan. Efter det så går alltså sågen på full chok. Hur som helst så hörs ett tydligt ”gurglande” i förgasarhalsen när man primar blåsan!? Jag jämförde med en fungerande 550 som inte har detta ljud när man primar blåsan..🤔

Användarvisningsbild

Odalbonden  
1717253348_20240601_144036.jpg
Känner sig glad 🙂 Inte konstigt gamla 550 går som en top fuel! Drygt 170psi i komp enligt nya mätaren som jag skaffat.550mk2 hade 155psi,kört 3-4 tankar.Men den ska väl ha lägre,ingen dekomp,mer lättdragen ändå.Vet inte vad dom gjort för att kompensera för borttagandet av dekompen.För skojs skull. Jonsered 2152 155psi.Härlig såg,lågvarvig,segstark.Perfekt till vedkubbning.

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#861218 Köpte en reservkåpa utifall att...Kan den öppningen göra någon som helst skillnad(bild)för kylningen? Ytterligare ett ställe att få in skräp i kylflänsarna tänker jag.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:Köpte en reservkåpa utifall att...Kan den öppningen göra någon som helst skillnad(bild)för kylningen? Ytterligare ett ställe att få in skräp i kylflänsarna tänker jag.

Man fick väl fram genom någon datormodell att just det hålet skulle fylla någon funktion..🤔😂

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Köpte en reservkåpa utifall att...Kan den öppningen göra någon som helst skillnad(bild)för kylningen? Ytterligare ett ställe att få in skräp i kylflänsarna tänker jag.

Man fick väl fram genom någon datormodell att just det hålet skulle fylla någon funktion..🤔😂

Jo, avancerat värre 🤣

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:

Jo, avancerat värre 🤣

Datorn hittade månne ett litet mikroklimat just där..😂😂😂

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).