Motorsåg och handhållet

Kedje problem, vad orsakar detta?

39 inlägg 5151 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedje problem, vad orsakar detta?

skogjussi  
#823512 Nötningsindikatorerna är inte ännu borta så helt slut är inte kedjedrevet

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

skogjussi  
#823515 Fann en skada på svärdet som möjligtvis kan ligga bakom nötningen på länkarna

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
skogjussi skrev:Nötningsindikatorerna är inte ännu borta så helt slut är inte kedjedrevet

Drevet ser ut att ha tydliga avtryck efter sidolänkarna, drevet ser alltså ut att vara tämligen slitet.

där nor  
#823617 Ser ut att den gått slak ett tag, kedjan. Är det en spricka också i svärdsbommen, nedåt på bilden?
Drivhjulet 😢。ge sågen en julklapp: svärd, kedja och drivhjul!

Användarvisningsbild

skogjussi  
#823622 Drevet ser mycket sämre ut på bild än vad det är. Men det blir nog att byta rubbet.

TS
Användarvisningsbild

Andpers  
#823653 Det är skumt att mellanlänken är deformerad på glidytorna mot svärdet.
Det ser ut som att yttersidan av glidytorna liksom valsats ut.
Fundering: Skulle ringdrevet kunna vara inslitet mot en smalare kedja? Då skulle den här kedjans sidolänkar ha fått stöd endast på länkarnas yttersidor mot ringdrevet och därför ha valsats ut? 🤔
1703605625_spricka.jpg

Prova med ett nytt ringdrev. Det är inte fel att byta kedja och svärd också, men då får man inte veta var felet låg...

Användarvisningsbild

skogjussi  
#823711 Svärd och drev har endast använts med Oregon speedcut kedja

TS
Användarvisningsbild

Andpers  
skogjussi skrev:Svärd och drev har endast använts med Oregon speedcut kedja

Okej, intressant.

Krånglade kedjan sedan den var ny, eller uppstod problemet efter en tids användning?

Det kan hända att jag inbillar mig, men tycker att utvalsningen följer en kurvlinje. Kan utvalsningen bero på för hårt material i ringdrevet? I och för sig har jag aldrig läst eller hört något om för hårda ringdrev, så det är bara en vild gissning.
1703689388_slitagekurva.jpg

Användarvisningsbild

skogjussi  
#823783 Märkte inget då kedjan var ny

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).