Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för gamla rävar

133 inlägg 52651 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Husqvarna

Re: Motorsågskort för gamla rävar

axwell  
#333073[quote="Blivande snickare"]: Motorsågskort för gamla rävar
av Blivande snickare » Idag, 15:18

tallen100 skrev:

stihl91 skrev:
Det är inga kontorsnissar som tagit fram kraven för kortet utan Sveriges absolut duktigaste instruktörer. Flera tidigare världsmästare. Men om du tror du vet bättre så är det väl bara att gratulera.

Ja tro blint på "skolboken" om ni vill :roll: ute i verklighetens skog är alla träd och situationer olika, det har man lärt sej genom erfarenhet.

Det står åxå i boken :mrgreen:

Det låter som en vettig bok om författarna inser att erfarenhet av verkliga situationer ger ett kunnande. :mrgreen:

Husqvarna motorsågar

röjar kalle  
stihl91 skrev:Det är inga kontorsnissar som tagit fram kraven för kortet utan Sveriges absolut duktigaste instruktörer. Flera tidigare världsmästare. Men om du tror du vet bättre så är det väl bara att gratulera.

Världmästare i vad då fälla en stolpe.kvista en liggande stolpe med dit borrade pinnar.Byta kedja på tid såga trissor . :wink: :wink: :wink:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
axwell skrev:Det låter som en vettig bok om författarna inser att erfarenhet av verkliga situationer ger ett kunnande. :mrgreen:

Bara om man kan analysera och dra slutsatser av det man sett, och sett tillräckligt mycket för att kunna dra slutsatser.

Eller så kan man använda den här nya uppfiningen BOK att överföra kunskap genom det skrivna ordet. Lite för nytt för vissa kanske. :)

tallen100  
röjar kalle skrev:
stihl91 skrev:Det är inga kontorsnissar som tagit fram kraven för kortet utan Sveriges absolut duktigaste instruktörer. Flera tidigare världsmästare. Men om du tror du vet bättre så är det väl bara att gratulera.

Världmästare i vad då fälla en stolpe.kvista en liggande stolpe med dit borrade pinnar.Byta kedja på tid såga trissor . :wink: :wink: :wink:

:lol: :lol: :lol: Ja dom är troligen ena riktiga proffshuggare. Det är alltså därför kedjebyte är med i kursen? :roll: :mrgreen:

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hammaren skrev:Håller med på att motorsågen inte utvecklats på 25år,men däremot arbetstekniken har ju utvecklats,
jag hade också många års erfarenhet med sågen innan jag gick kurserna, men jag lärde mig ett och annat trix på utbildningen framförallt på C-kursen, jag kan varmt rekommendera att gå kurserna,men det är som sagt frivilligt

Dom kurserna som du säger har utvecklats vad har utvecklats det är samma som jag lärde mig på 80 talet på en skogsbruksskola .

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
röjar kalle skrev:
stihl91 skrev:Handlar mest om kunskap och riskmedvetenhet. Tycker man det är larvigt att vara säker så har man inte i skogen att göra.

Så du tror inte vi erfarna har kunskap och riskmedvetenhet.Det är därför vi protesterar mot tramset ni lär på dom där kurserna och dessutom skall man betala också.Men som sagt mot dumheten är man maktlös.

Ser man vad vissa utbildare håller på med så kommer olyckorna att stiga ganska kraftig då tydligen arbetsförmedlingen har hittat ett nytt sätt att utbilda alla nya svenskar som kommer och då behövs det inte så mycket IQ för att klara en kurs.
Jag har sett personer som är klassade som dum i huvudet som har klarat abc men den personen har blivit stoppad av arbetsgivare från att använda motorsåg.så man kan fråga sig vart är det på väg ?

Användarvisningsbild

hlb  
#333130Gör kurserna frivilliga. Då måste de hålla hög kvalitet för att kunden skall köpa. Tvång är bara för kommunistdiktaturer. (=Sverige????)

Botvig  
#333138Kunskap gör inte ont!
Om alla "Proffs" var med på kurserna kunde de kanske tillföra en del nytt och göra kurserna ännu bättre.
Det är inget tvång att gå kursen om man jobbar i egen skog.
Låt oss som vill gå kursen och förhoppningsvis lära oss något nyttigt samt träffa en del likasinnade.

tallen100  
hlb skrev:Gör kurserna frivilliga. Då måste de hålla hög kvalitet för att kunden skall köpa. Tvång är bara för kommunistdiktaturer. (=Sverige????)

Håller med! Man kan nästan tro att det är pengarna dom är ute efter i första hand? :roll: :roll:

jannee  
#333160Tycker man att det är värt att betala 5 till 7000 kr så varför inte. Alla kan säkert lära sig något, om man sedan använder sig av de kunskaperna är en annan fråga.
De jämnåriga till mig som skaffat kortet menar på att det var egentligen en repetition av de kunskaper de redan hade inövat = kortet blir m.a.o. bara ett bevis att de har de färdigheter som behövs.
År man bara självverksam, men dock lite osäker så varför inte.

Användarvisningsbild

Hammaren  
knaggen skrev:
Hammaren skrev:Håller med på att motorsågen inte utvecklats på 25år,men däremot arbetstekniken har ju utvecklats,
jag hade också många års erfarenhet med sågen innan jag gick kurserna, men jag lärde mig ett och annat trix på utbildningen framförallt på C-kursen, jag kan varmt rekommendera att gå kurserna,men det är som sagt frivilligt

Dom kurserna som du säger har utvecklats vad har utvecklats det är samma som jag lärde mig på 80 talet på en skogsbruksskola .

Jag framhöll C-kursen framförallt, och där ligger bland annat erfarenheter från Gudrun och Per på
2000 talet, arbetsplanering och tekniker, vilket jag tyckte var bra att få ta del av, men det är min åsikt, det var många på min kurs som gick skogsbruksskola på 70-80-90 tal, och dom allra flesta tyckte dom fick lära sig något, vi fick kurserna subventionerade av Mellanskog och vuxenskolan så
det blev inte så dyrt heller :smile: men detta är mina åsikter, och alla får ha sina åsikter.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333169De gamla rävarna som var med på min c-kurs lärde sig mycket nytt, de menade att det har hänt lite på arbetsteknikfronten. Kilar tex.

Användarvisningsbild

hlb  
#333171Jag är inte mot bra kurser, men ta bort tvånget. Tvång har aldrig fört utvecklingen framåt. Ta bort det och kvaliteten och nyttan med kurserna kommer att höjas. Hur roligt och intressant är det att gå en tvingande kurs, jämfört med en som valts av egen vilja och intresse.

röjar kalle  
Mangan skrev:De gamla rävarna som var med på min c-kurs lärde sig mycket nytt, de menade att det har hänt lite på arbetsteknikfronten. Kilar tex.

Kil är inget nytt påfund det använde man när man högg med svans och bågsåg. :mrgreen:

tallen100  
#333179Kilar och burträskmetoden ( som dom numera döpt om till "säkra hönet", undrar varför?)
har funnits och används under många år. Så vad är nytt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).