Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för gamla rävar

133 inlägg 49323 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågskort för gamla rävar

Humlas  
#328986 Har väl mest konstaterat detta med motorsågskort och tänkt att ja, ja det blir nog bra men får väl tänka om och skaffa ett.

Men finns det några genvägar för oss med äldre utbildning?

Gick skogsbrukslinjen mitten på 80-talet på den tiden när de verkligen utbildade skogarbetare för motormanuell avverkning. Arbetade som skogarbetare med motormanuell gallring/slutavv, röjning osv några år efter skolan innan jag läste vidare till skogstekniker. Sen förde arbetsmarknaden in mig på en annan branch men det är en annan historia.

Så nu inskränker sig skogsjobbet till eget arbete i de egna 70 hektaren.

Men känns sådär att sätta sig på grundkurs 1A. Utformingen på motorsågen har stått tvärstill de senaste 25 åren bara mindre detaljer.

Hur gör man?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328989 Ta kontakt med en utbildare som kan mer än dig, så kan du säkert komma fram till lämpligt upplägg.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

tallen100  
#329015 Du behöver inget kort på egen mark, lägg pengarna på en ny motorsåg istället :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

röjar kalle  
#329029 Har du gått skogsbruksskola och jobbat några år så behöver du inte gå någon kurs.Det är som kasta pärlor till svin helt meningslöst.Tallen har rätt ny motorsåg är en bättre investering som du kommer ha mer gläjde av. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

Kse  
#329031 Som sagt, kör du åt dig själv på egen mark är det ok.
Utbildning är ju aldrig fel men det låter ju som att du har tillräcklig erfarenhet och nog klarar dig utan ett motorsågskörkort.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

Hammaren  
#329038 Håller med på att motorsågen inte utvecklats på 25år,men däremot arbetstekniken har ju utvecklats,
jag hade också många års erfarenhet med sågen innan jag gick kurserna, men jag lärde mig ett och annat trix på utbildningen framförallt på C-kursen, jag kan varmt rekommendera att gå kurserna,men det är som sagt frivilligt

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

anersimyra  
#329054 Herrarna " Karl " och " Tall " bara skojar, enligt säkra källor ses de dra land och rike kring och delta i alla till buds stående kurser.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329071 Skall ni verkligen tjata om detta i denna tråden också? Nu ville han ju ta kortet...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

Kse  
#329094 Ja du har rätt Mangan.
Det korta svaret är nej, det finns inga genvägar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

mawes01  
#329096 Nu kanske jag är oupplyst men en möjlig genväg är väll att köpa boken, bläddra lite själv och sedan bara boka en uppkörning

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

Brickan  
#329134
mawes01 skrev:Nu kanske jag är oupplyst men en möjlig genväg är väll att köpa boken, bläddra lite själv och sedan bara boka en uppkörning
Visst! Det räcker med provet. Kursen är inte obligatorisk.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

jannee  
#329145 Nu bara spånar jag men tror personligen att det är lika svårt att klara motorsågskort som att klara en uppkörning för p-bil, med teori trots att man haft kk i snart 50 år.
Risken är inte försumbar att du åker på handhavandefel, fast du i teorin är felfri.
En s.k. besserwisser ska tas ned på jorden och det illa kvickt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

röjar kalle  
#329230
jannee skrev:Nu bara spånar jag men tror personligen att det är lika svårt att klara motorsågskort som att klara en uppkörning för p-bil, med teori trots att man haft kk i snart 50 år.
Risken är inte försumbar att du åker på handhavandefel, fast du i teorin är felfri.
En s.k. besserwisser ska tas ned på jorden och det illa kvickt.

Man skulle få motorsågsförbud . Varje ÅF skulle ha bild och namn sälj ingen motorsåg till den här mannen hängade på väggen. :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

Göt  
#329237 Teorin är inte helt lätt den heller :roll:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

tallen100  
#329351
röjar kalle skrev:
jannee skrev:Nu bara spånar jag men tror personligen att det är lika svårt att klara motorsågskort som att klara en uppkörning för p-bil, med teori trots att man haft kk i snart 50 år.
Risken är inte försumbar att du åker på handhavandefel, fast du i teorin är felfri.
En s.k. besserwisser ska tas ned på jorden och det illa kvickt.

Man skulle få motorsågsförbud . Varje ÅF skulle ha bild och namn sälj ingen motorsåg till den här mannen hängade på väggen. :wink: :wink: :wink:

Tur att dom gamla rariteterna går nästan hur länge som helst, om man pysslar om dom lite då och då... :grin: :grin: :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).